Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

IO Biotech (Nasdaq:IOBT)

Er dette data som. et BP på oppkjøpsrunde også får se? Det må det vel være?

Og raskt spm: Er ikke dataene i PD-L1 negative litt interessante her? Sånn mtp kalde tumorer osv…?

Ble vel sagt at møte med FDA vil være slutten av q3, og at IO meddeler resultatet av det møtet tidlig q4. Hun sa også at veien videre (finansieringsmessig) først vil bli klar etter det møtet, men det kan man jo ta med en liten klype salt av mange årsaker.

2 Likes

TL;DR

IO og Moderna er i en patent konflikt og i et kappløp om å være først ute med en vaksine med identiske mål (target) i kombinasjon med PD-1 hemmer. IO har demonstrert effekt for sin peptid vaksine. Moderna har pågående klinisk løp for å vise effekt for sin mRNA vaksine og startet sitt kliniske løp vel vitende om at IOBT allerede var godt i gang med samme target. Moderna sitt patent har overlappende krav med IO sine patenter og de må gjøre noe med patent situasjonen. Kravliste (claims) til Moderna er nettopp endret for å imøtekomme skriftlige innsigelser. Moderna skal på ESMO i høst med mini-oral på sin studie.

Har tidligere tatt opp dette med patenter og det jeg ser som en race condition mellom IOBT og Moderna. Brukte mye tid for ca 2 år siden for å sette meg inn i materien så jeg kunne argumentere for at Moderna og IOBT er et godstog og en mini morris på full fart direkte mot hverandre - dvs. de er i en potensiell patentkonflikt. Så kom UV1 med HR=jalla jalla og p=whatever og alle forlot hele peptid kreft-vaksine spacet. TI smuldret bort til en liten brødsmule innerst i kjøkkenkroken og det siste jeg tenkte på var at det var noen som helst mulighet for klinisk nytte med en peptid basert kreft vaksine som er det IOBT holder på med.

Men nå står vi altså her med HR: 0.54 (CI 0.35-0.85) (nominal p=0.006) i en subgruppe som responderer dårlig på immunterapi med PD-1 hemmer og nå er mange i villrede fordi det er opplest og vedtatt at peptid vaksine mot kreft - det fungerer ikke. Ferdig snakka. Punktum.

Jeg føler meg ganske alene om å ha så stor interesse for disse patentene. Jeg får ingen respons noen sted, bortsett fra de usual suspects her, dvs. et par stk. på tråden :sweat_smile:. Etter flere meningsutvekslinger med IO for 2 år siden ble jeg ghostet med det samme jeg stilte spørsmål rundt dette, og jeg er det vist enda ser det ut som :joy: .Har patenter noe å si? Har kappløp med andre noe å si? Burde det, men isolert sett om et drug virker eller ikke så har det sikkert ikke det.

Det nærmeste jeg var snev av interesse var fra BiotechTV, men når det ble klart at det var Moderna som er i trøbbel og ikke IO så ble “all communications lines” brutt. Enten et touchy tema eller ingen bryr seg. Og det er greit.

Men jeg mener setup’en som nå er på gang er svært interessant. Så “prove me wrong”!

Men uansett, her er en tidslinje med det jeg ser som relevante hendelser som bygger opp under påstanden om at IO og Moderna snart går krasj, bang, au.

Også er det i alle fall EN vei ut av dette for Moderna uten krasj, bang, au som krever å åpne døra litt på gløtt inn til pengebingen. (Finns mange andre veier også altså, skal ikke ha noen hausse stempel på meg!).

Tidslinje:

1. pre 2020 – IOBT søker multiple patenter. Dekker peptid/epitop sekvenser for IDO og PD-L1. Er godkjent i EU og US pr. dags dato.

2. Sep 2020 – IOBT presenterer fase 1/2-data for sin IO102/IO103 (senere kalt Cylembio) peptid vaksine på ESMO (Annals of Oncology LBA48).

3. Des 2021 – IOBT publiserer artikkel i Nature Medicine som viser nøyaktige epitope sekvenser brukt i vaksinen, immun mekanisme og kliniske resultater fra fase 1/2-studien.

4. Feb 2023 – Moderna patent WO 2023/159197 om mRNA-vaksine som koder for de samme IDO/PD-L1 peptid/epitop sekvensene som omtalt i IOBT sitt patent. Her viste Moderna 100% (noe annet er umulig) at IOBT allerede hadde søkt patenter for de samme sekvensene og var i gang med kliniske forsøk.

5. Jun 2023 – EPO (ISA) utsteder en skriftlig uttalelse for Moderna sitt WO 2023/159197 patent som sier kravene (claims) er for brede med henvisning til allerede godkjente IOBT patenter.

6. Okt 2023 - FPD i Moderna sin mrna-4359 studie (MOBILIZE) i melanoma og NSCLC. mRNA-4359 er en mRNA-basert kreft vaksine som retter seg mot IDO og PD-L1.

7. Aug 2024 – Moderna sitt patent WO 2023/159197 går inn i amerikansk nasjonal fase som US-søknad 18/839,326.

8. Jun 2025 – Moderna innleverer endrede kravliste (claims) for patent 18/839,326 som snevrer omfanget (særlig for PD-L1) for å imøtekomme tidligere innsigelser.

9. 01. aug 2025 - Moderna Q2. Her går mrna-4359 inn i prioritert pipeline.

10. 11. aug 2025 - IOBT publiserer kliniske data fra sin fase 3 studie som viser overraskende effekt med bruk av sin vaksine Cylembio i kombinasjon med PD-1 hemmer.

11. 17. okt 2025 - ESMO 2025 Congress - Moderna entrer scenen med mini-oral. (#1515MO) - “Title : Clinical Outcomes and PD‑L1 Expression Analyses from a Trial of mRNA‑4359 Plus Pembrolizumab in Checkpoint Inhibitor‑Resistant/Refractory (CPI‑R/R) Melanoma”

Pretty please - vær så snill IOBT at dere sendte inn “Intent to file LBA” i mai siden dere hadde guided resultat nå i Q3. Deadline final LBA 9. sept. :pray: :pray:

Her er det klart pkt 4. som er det viktigste, men også pkt 8,9 og 11 er interessant. Men hva tilsier patentene er overlappende? Egentlig er det så enkelt som å sammenligne kravlisten (claims) og epitop/peptid sekvensene kravlisten refererer til for de respektive patentene. Usikkerheten her er at Moderna i teorien (men bare i teorien?) kan bruke andre epitop sekvenser i sin IDO/PD-L1 mRNA vaksine enn de som er referert i patentet til Moderna.

(Det under her er basis for argumentene mine og er basert på kunnskap og forståelse jeg mener er riktig. Men de som vil, argumenter gjerne i mot, eller enda bedre - valider gjerne).

Epitop sekvens er et uttrekk/del av en lengre peptid sekvens som igjen er en del av et protein. (I dette tilfellet som gjelder proteinene IDO og PD-L1 så inneholder de kun en peptid sekvens). Det er helt kritisk at det velges “riktig” epitop sekvens. Og siden patentene til Moderna overlapper epitop/peptid sekvensene til IO så er rasjonalet for at Moderna benytter helt andre epitop sekvenser i sin vaksine veldig liten. Et annet moment er at patentene til IO selvfølgelig ikke bare dekker akkurat de epitope sekvensene som faktisk benyttes i vaksinen, patentene dekker mye bredere. Så good luck med å velge ut andre “ledige” epitop sekvenser med rasjonale om effekt.

Har overstående noe å si for den situasjonen IOBT er i nå med en mcap på rundt 140musd??

vel… Kanskje ingen betydning for IO sitt kliniske løp. De har sin tidslinje og er ferdig patentert. Moderna trenger egentlig heller ikke gjøre noe - enda. De vet jo ikke om deres vaksine vil gi effekt og siden studien til IO bommet på primær endepunktet kan de bare sitte å se på at skipet går under - hvis det gjør det da. Og Moderna har sitt patent pending og bruker tid på for å få endret kravlisten så patentet kanskje går igjennom revidering. Og utfallet her tar tid. (Altså om patentet blir godkjent eller ikke).

men… Moderna har ikke startet sitt løp for ingenting. Vil være veldig, veldig kjedelig med et patent som kanskje er “denied” hvis data fra fase 2 studien sent i 2027 viser klinisk nytte og de har stått på ESMO med mini-oral og skrytt, samtidig som IO kanskje sitter på et godkjent produkt og med en helt annen mcap en i dag. (Husk: samme target IDO/PD-L1, samme kombo med pembro, samme indikasjon). Moderna gikk til klinikk og fase 1/2 vel vitende om denne problemstillingen. (Ref. punkt listen over).

Så hva blir å skje videre her? Ikke vet jeg…

Moderna kan jo bare si:

“Fuck it - vi bare dropper hele IDO/PD-L1 vaksinen vårs i combo med Pembro og heller peise på med Covid og alt det andre vi har av snacks siden dere skal sitte der å gnukke på patentene. Glem at vi har samarbeid med Merck og at Merck er desperate etter noe som øker effekten av Pembro. Glem at vaksinen er i “prioritert pipeline”. Vi bare lar dette passere. Blir sikker fiasko. Og det er uansett kun person tilpasset vaksine som gjelder. Alle andre som mener noe annet er noobs. Vi kan Art of The Deal”.

Så det kan Moderna godt gjøre. Så spørs det hva Merck tenker da?

Det var andre også som har en PD-1 hemmer, ikke bare Merck sier du? Fuuuuuuck!

så…hva da? What to do what to do…

Edit: Tidslinjen er veldig “lett” å følge (validere). De siste modellene til chatGPT er helt rå på data uttrekk og sammenligninger. Det jeg brukte sinnsykt mye tid på for to år siden får du nå ut av chatGPT på veldig kort tid.

Edit2: Alle må være klar over at primær endepunktet til IOBT feilet pr. definisjon. Så er det sagt.

4 Likes

Opp 160% fra bunnen for en uke siden nå :partying_face:

Hyggelig med litt oppgang, men det var et merkelig fall på resultatene. Lønner seg som regel å lese HELE pressemeldingen og ikke bare første linje :wink:

Ellers blir det interessant om det kan komme noen flagg meldinger utover uken eller om volum bare er trading.

3 Likes

Både volum og kurs falt fort tilbake til hverdagen igjen her, og ingen flagging av betydning. Så det litt merkelige volum og kurs spike fredagen var nok bare trading og “buss”.

Jeg mener fremdeles setup’en her er meget interessant, siden resultatet fra IO øker sjansen for positivt resultat også i Moderna sitt løp med samme target. Og det er jo veldig “synd” IO sitter på patentene for IDO/PD-L1 som benyttes som target her.

Et par sitater fra Moderna sitt Q1-25 (relatert til mrna-4359) som er verdt merke seg:

“Based on the early encouraging results, we plan to expand checkpoint [edit: mrna-4359] into multiple additional cancer indications.”
→ Gir et godt rasjonalet for at IO sin vaksine også vil virke i flere indikasjoner.

“We shared early Phase 1a data at the ESMO Medical Congress in late 2024, and we’re excited and looking forward to sharing the data from the Phase 1b portion of the study at a medical conference later this year” → som da altså ble til en bekreftet mini-oral på ESMO nå i oktober.

Ph 1a var altså doseeskalering, med kun mrna-4359. Ph 1b som kommer nå på ESMO er er med pembro, så det blir spennende å se de dataene.

For IO er det ganske kritisk (men neppe eksistensielt) at ikke FDA legger ut for høye snubletråder nå i etter-diskusjoner.

2 Likes

Ikke uventet falt både interesse, volum og kurs fort etter Ph 3 data.

Men, både IO og Moderna har nettopp hatt presentasjoner på Morgan Stanley 23rd Annual Global Healthcare Conference og det er jo små drypp å plukke opp.

For IO så ble det bekreftet akseptert LBA på en “kommende konferanse”. Og det kan ikke være annet enn ESMO som jeg har spekulert om før. Dette var sagt i kontekst av Ph 3 data for de PD-1 naive pasientene (371 stk).

Sitat:
" I guess you’re planning to maybe present the data at a medical meeting at some point. You know, any additional analyses you plan to do or that we should be looking out for?

[CMO] For this data, we will present as we currently obviously still are evaluating a lot more that is going to come. We will be presenting data at an upcoming congress. It’s been accepted as a late breaker, something to look forward to in the later part of this year. We are conducting several additional analyses. The biomarker data is coming in. Quality of life is like we are expecting that to also reflect from the overall risk-benefit that we see. Obviously, OS is not mature at this moment. Sometimes next year, we’ll have maturity of the OS data, and we’ll be presenting that at a later time."

IO planlegger også MMA (EU) tidlig 26 - noe jeg også har stilt spørsmål om tidligere (altså hvorfor kun US og ikke EU). Og det viktige her er at tilgang til lån C (som IO desperat trenger) er avhengig av søknad til enten US eller EU. Så smart og ikke låse seg helt til kun US. Ellers er det verdt å merke seg IO også må hente $50m - som er nesten halve mcap - for å kunne få lån C.

IO bekrefter også møte med FDA nå innen Q3 (altså innen tre uker). Datapakke fra Ph3 er allerede sendt, og de vil informere når referat er tilgjengelig (sent Oktober-ish?)

For Moderna, så var det ikke noe nytt egentlig. De er fortsatt super optimistisk på sin mRNA kandidat - som de helt fult ut eier(?). Og her er avlesning som var ventet sent 2027 nå flyttet til mulig sent 2026 allerede pga. bedre rekruttering en ventet. Dette var ikke nytt nå (kom vel Q2 eller Q1), men noe jeg ikke hadde fått med meg. Det betyr Moderna tar “fort” innpå IO.

Og selvfølgelig, IO ser ingen konkurrenter. “Moderna? Nei de har vi ikke sett”.

Kanskje når de møtes på ESMO med resultater fra samme indikasjon og samme targets det blir mer innlysende, eller blir bare IO og Moderna se en helt annen vei når møtes i gangene. Gudene vet.

Edit: Ja også var det BioNTech da. De har jo også en mRNA vaksine i Melanoma som er Melanoma antigen spesifikk i combo med immunterapi. BNT111. Vet lite om BioNtech, men skal ikke se bort i fra at de også dukker opp på ESMO nå med oppdaterte data fra sin studie, men ren spekulasjon.

4 Likes

Det hele minner litt om The Good, The Bad, and The Ugly, bare at alle karakterene med overlegg overser hverandre.

1 Like

Hadde ikke fått det med meg (følger ikke BioNtech), men de er i programmet til ESMO.

1605MO - Primary results from a randomized phase 2 trial of BNT111 in combination with cemiplimab with calibrator monotherapy arms in anti-PD-(L)1 relapsed/refractory melanoma