Hej!
Det har ju kommit lite statistisk information i Q3-rapporten om fas 3-studien IOB-013/KN-D18. Man har en 89% power att upptäcka en HR på 0,65 för PFS, som är primary endpoint. Man behöver 226 PFS-event för detta.
Man har ju även en planerad interimanalys mid-2024 av ORR. Enligt Q3-rapporten är den utformad för att kunna detektera P <0.005, vilket man i diskussioner med FDA sagt ska kunna räcka för accelerated approval (AA). Jag tolkar det som att man måste haft höga förväntningar utifrån tidigfasdatan, eftersom man väljet att göra alfa-spendning på denna interimanalys (för det blir det väl) för möjlighet till AA. När man designade interimanalysen antog man att IO102-103 skulle medföra en förbättring om 18 procentenheter.
Jag gjorde några testberäkningar av Chi square, bl.a. när jag utgick från 50% ORR i kontrollarmen, vilket inte känns orimligt utifrån historiska data (i KN-006 var ORR 45% för behandlingsnaiva). Jag antog att lika många i vardera arm skulle ha utvärderats för ORR (112 st i kontrollarmen och 113 st i experimentarmen).
För att komma under P=0.005 behövdes ORR på 69% (78/113), vilket känns oerhört högt.
Givet att man i artikeln “Long- term follow- up of anti- PD- 1 naïve patients with metastatic melanoma treated with IDO/PD- L1 targeting peptide vaccine and nivolumab” där man följer upp studien MM-1636 inte såg någon meningsfull effekt av vaccinet hos patienter som progredierat på anti-PD1-terapi, bådar det inte gott.