Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

IOTA (kryptovaluta/Internet of Things)

Interessant!

Hadde vært fint å ha en konto for trading og en for hodling! Man slipper jo skatt og masse pes hvis man holder, men om man holder og trader i samme konto så blir alt sett på som trading tipper jeg.

Ja, slipper skatt, men går glipp av 150% fortjeneste de siste par dagene :wink:
Den er jo veldig volatil (svinger mye).

1 Like

Er det også for å sikre nattesøvnen? Du tenker ikke å være long i det hele tatt…?

Nei, mest for at det er mest ryddig :slight_smile:
Alle middlene kommer fra bitcoin salg, så jeg er fandenivolsk nok til å tenke easy come easy go.
Jo, det er mulig jeg tar en long posisjon, når/om den stabiliserer seg :wink:

1 Like

https://twitter.com/RolfWerner

Sjekk ut posten hans :wink:

2 Likes
1 Like

Problemet med IOTA er transaksjons hastigheten.

Kjipt å vente 5 timer på at betalingen skal gå igjennom.

Når var det det? Jeg sendte Iota gjennom den 4 desember, og da tok det kanskje 5-10 min.

Ca hele tiden, handler man utenom en børs tar det EVIG lang tid. Se @Jadda sine poster om problemet.

Jeg sendte fra en børs til en annen, og da gikk det raskt. Har bare prøvd den ene gangen, men kanskje jeg hadde flaks da?

Kommer litt ann på hvilke børser det var, flere børser er jo eid av samme firma og da er du aldri innom blockkjeden.

Fra Binance til Bitfinex

Jeg ventet tre døgn, da var det Bitfinex som gjorde manuelle transaksjoner. Dessuten er det for få aktive noder i systemet. Når den nye walleten kommer håper jeg det går bedre. Mange har nok IOTA på exchanges.

1 Like

La meg gi en liten forklaring.

Trege transaksjoner:

Det var store problemer med transaksjoner når volumet var på det høyeste, da det ble gjennomført store mengder med transaksjoner. Foreløpig er ikke Iota nettverket klart for å takle store mengder med transaksjoner, men med tiden vil det skalere og potensielt kan transaksjoner gjennomføres på milisekundet.

Problemet i dag er at ‘Snapshots’ gjennomføres manuelt, og ikke spesielt ofte. Nodene i Iota nettverket holder styr på et tonn av transaksjoner, og samtidig må transaksjonene ledes til rett mottaker. Disse prosessene krever mye CPU og minne og ettersom historikken samles opp, blir nodene tregere. For å løse denne utfordringen kan nodene resettes gjennom en ‘Snapshot’, og dette vil øke kapasiteten og effektivieten til nodene igjen. Denne prosessen skjer først etter at Iota teamet har sjekket at alle nodene har riktig transaksjonshistorikk, og gir grønt lys for snapshoten. Siden denne prosessen gjennomføres manuelt per nå, vil det ta lengre tid mellom snapshotene, men dette vil etterhvert automatiseres.

Iota er beregnet for Internet of Things, og med Iota plattformen som fundament i ulike devices (som fungerer som noder) vil snapshots gjennomføres automatisk, når noden forstår at den bør gjøre en snapshot. Det vil si at når Iota i større grad blir brukt som utgangspunkt til IOT Devices vil transaksjoner bli mer og mer effektive. Samtidig forutsetter dette at de klarer å bygge opp et nettverk av organisasjoner som er villig til å ta i bruk teknologien, derav alle samarbeidspartnere vi har sett. En midlertidig løsning er at flere manuelt setter opp ‘full nodes’, da dette bidrar til å øke effektiviteten på transaksjoner, men det er likevel ikke optimalt. Utover dette har flere brukere klaget på at enkelte transaksjoner kan ta flere dager, og dette skyldes også problemer med dagens wallet.

Problem med Wallet

Siden snapshoten fjerner all transaksjonsihstorikk fra ‘Tangle’en’ mister Walleten all statisk informasjon / alle sine data. Det har ført til at mange har fått en nullbalanse i walleten, og at man manuelt har måttet legge inn mottaksadresser på nytt i tillegg til å reattache / rebroadcaste (ofte uten resultat). Den nye walleten vil automatisere denne prosessen, med mye større presisjon enn ved å gjøre dette manuelt på egenhånd.

Vi må huske at Blockchain teknologien er 6-7 år gammel, og har fått tid til å modne. Iota er en mye yngre teknologi som foreløpig ikke fungerer optimalt. Samtidig må vi huske at om Iota begynner å fungere skikkelig løser den alle problemene til den tradisjonelle Blockchainen.

For de som ønsker en enda bedre innsikt i matematikken og teknologien bak det som presenteres på reddit og youtube anbefaler jeg å se gjennom whitepaperet: https://iota.org/IOTA_Whitepaper.pdf

Anbefaler og development roadmappet som går mer i detalj på noder og utvikling: https://blog.iota.org/iota-development-roadmap-74741f37ed01

10 Likes

Takk for oppklarende svar :+1:

Veldig bra forklart!

Iota er uten tvil ett spennende konsept. Mange bruksområder og har en teknologi som er mye bedre enn de “gamle” kryptoene, men er den ikke litt overpriset i forhold til at de enda ikke har fått den til å fungere helt enda?

Hva tenker folk som er inne, skal den ned litt slik at man kan vente på en billigere inngang? Vet det bare blir synsing, men greit om folk som har vært inne lenge, eventuelt følgt godt med kan komme med en kommentar.

Noen som vet om det går å se transaksjonshistorikk på Bitfinex mellom ulike kontoer (feks fra funding til exchange)?

(Jeg satte over et beløpt il fundingkontoen, som er gjennomført, og jeg husker å ha sett det på fundingkontoen, men kan ikke huske å ha overført noe derfra. Nå står fundingkontoen i null).

Det er solid støtte rundt 2.8 - 3.0, så om den beveger seg ned mot det nivået er det en god inngang. Det skjer kun dersom gulvet i kilen brytes ned, noe som kan skje i dag, hvis ikke vi bryter den nedgående trenden. Da vil vi bevege oss opp mot 4 igjen. Se chartet:

EDIT: Støtten i kilen holdt, og vi brøt den fallende trenden. Dersom 4.15 brytes blir det avgitt kjøpssignal med target 5.6:

5 Likes

HUGE:

BOSCH’s venture capital arm Robert Bosch Venture Capital (RBVC)) has decided to acquire a sizable amount of IOTA tokens for holding, as a strategic step towards enabling the Machine-2-Machine economy.

Mest sansynlig en handel utenom exchange, men likevel.

3 Likes