Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Regner med at den var myntet på meg Werner?

Jeg verken kan, eller skal si, at jeg er mer i sync enn det du er. Du er oppgående på veldig mye annet som jeg ikke kan.

Min «fordel» er at jeg har levd i markedet i snart 25 år. Det er både min jobb og fritid. Jeg skvetter ikke så lett til, jeg har lært meg at ting går over og i 2026 har jeg tjent mer på å trade VIX enn noe annet. Trump har blitt min «venn» uten at jeg er insider :joy: Jeg shortet VIX tungt på fredag og fortsatte i går, 100 % overbevist om at ryggraden hans er like gele som den har vært siden 2017 hvor han inntrådte første gang.

Jeg skal ikke si at han er transparent og åpen som en bok, men han er bølla som tøffet seg på hele ungdomsskolen men som endte opp i gravemaskinen med kulemage, uten ring på fingeren og litt for tynn i året 20 år etter. Slike mennesker skremmer meg ikke fordi man vet at selv om noen liker å smiske med bøllene, vet de selv at de må please andre skal de holde posisjonen sin og selvtilliten er ikke imponerende stor…

Som Gavin Newsom sa det i Davos; slutt å smiske med den idioten der. Have some spine og stå i mot. Det samme gjelder for troen på hva han vil og må få til med markedet. Han var langt over smertegrensen nå og samme hvor mye Iran har kødda med han måtte han bare kapitulere og krype inn i hula si igjen. Beste måten å profittere på da er å bruke VIX-instrumenter fordi de responderer 1:1 på hans væremåte.

Tror fortsatt det er mye uløst i Hormuz, men Iran og Kina er venner, ergo kommer kineserne til å få sin olje fra Persia, det samme gjør India og Pakistan.

5 Likes

Vet ikke nøyaktig hvordan det hendte, men nei, ikke bra.

Hvilke standarder holder du det iranske regimet til btw? For hører stort sett bare kritikk av Iran og USA fra deg. Er det greit at IRGC sendte folk på motorsykkel og automatvåpen forbi demonstranter og meide dem ned?

4 Likes

Ja, en løs kanon øverst i masta på verdens største hangarskip. Verdensøkonomien skjelver og Bibi herjer fritt og urorstyrra både på Vestbredden og i Libanon.

2 Likes

Europa, Asia og Midtøsten må kjenne sin besøkelsestid. steng ned Usa sine militære installasjoner. Så kan de flyte rundt med hangarskipene sine, og syte at ingen stiller opp for dem med god grunn.

Kast Usa ut av NATO og ta inn stormakter og andre land i Asia som har behov for avskrekking.

2 Likes

« Kast Usa ut av NATO»

For sent?

2 Likes

Jepp. Svarte (og spurte) deg eksplisitt, så rart du ikke får opp ei sånn litta pil i din retning.

Jeg var som vanlig for tidlig ute og solgte unna mesterparten av posisjonene mine i løpet av første uka av dette opplegget. Føles litt som å leke stolleken, bare at jeg er blant de få som hørte at musikken stoppa. Så nå sitter jeg her alene på stolen min mens alle andre fortsetter å gå rundt i ring i total stillhet, mens jeg sitter her og lurer på om musikken faktisk stoppa, eller om jeg har mista hørselen, eller bare trodde at musikken stoppa. Kanskje det er en sånn falsk stopp som den på slutten av “Bernadette” med The Four Tops og jeg bare har begått en sosial faux pas av dimensjoner? Føler meg i hvert fall ca. like lur som et sånt sektbarn som sitter i grøfta og venter på Guds annonserte komme, men så var det faen ikke dommedag likevel.

Artig at du brukte gravemaskin som eksempel:

7 Likes

Fremdeles ikke for sent å hoppe på litt X10bull/bear olje om det blir for kjedelig :sweat_smile:

2 Likes

Synes på ett plan at det ikke er OK å profitere på dette, men vurderer bull olje i dag, for jeg tror jo (dessverre) at oljen skal opp uansett om Trump prøver å trekke seg ut (da blir Hormuz stengt i lang tid = olje opp) eller om Trump går full retard (hva for en film er det jeg har dette fra? tropical thunder elns?) og kjører boots on the ground. Og da bør olje gå opp også. Men så skjønner jeg jo like lite av markesreaksjonene som en tysk turist på hardangervidda i januar gjør av været “Deez strång vind iz no problem, ja” så jeg prøver å lytte til erfarne fjellfolk :wink:

5 Likes

Tenker man long her så vil vel all fornuft tilsi at man bør posisjonere seg innenfor selskaper som vil profitere på oljeproduksjon utenfor midtøsten de neste årene.

Fortsetter krigen eller om det eskalerer, eller om han bare trekker seg ut og lar Iran styre på med toll så er det vel vanskelig å se noe annet enn at det må økes produksjon utenfor midtøsten.
Selv med en fredsavtale på plass (lite sannsynlig pr idag) så er det rart om ikke det bygges ut mer energisikkerhet utenfor midtøsten. Noe annet er direkte uansvarlig.

Andre sektorer jeg tror vil “tjene” på dette er innenfor fornybar og atomkraft - Tipper det blir ekstra push for å øke på der og fremover.

Og skal man ta Rubio sin uttalelse igår ang Nato seriøst så bør man vel ha litt Europeiske våpen aksjer i portisen og.

Btw, prepare for pump/dump kl 15:00 idag…

5 Likes

Lukter ikke mindre bakkestyrker av dette akkurat…

6 Likes

Jeg har vel egentlig skrevet mest om hvor idiotisk og farlig Trumps (manglende) strategi har vært og hvordan dette setter hele GCC og verdenssamfunnet i fare. Jeg har vitterlig ikke skrevet noe i støtte for IRGC?

Siden du er nysgjerrig og jeg skal svare ærlig. I forhold til denne krigen spesifikt så synes jeg regimet har oppfører seg bedre enn Israel og USA. Trolig ledet an av Israel, så startet USA/Israel denne krigen og har også primært stått for eskalering i form av å ha bombet sivile anlegg (avsaltningsanlegg, skoler, sykehus, forskere, raffinerier, banker, sivile atomkraftverk) og avvæpnede marinefartøy. Under oppseiling til krigen så var regimet tydelig på hvordan de kom til å svare, altså at de anså amerikanske baser i GCC som legitime mål.

Jeg forventet høyere standard og strategi fra USA. Jeg setter ikke 1:1 sammenligning mellim USA og regimet i Iran (Israel er unhinged og forventer ikke noe ryddighet fra sionistene).

Når det kommer til hvordan regimet har håndtert politisk opposisjon siden de kom til makta og spesielt nå så er det selvfølgelig sterkt kritikkverdig og mildt sagt «ikke bra» (for å sitere deg). Til tross for det så mener jeg det ikke legitimerer USA/Israels sitt angrep. Vestlig intervensjon har Iran og Midtøsten mye dårlig erfaring med. På samme måte som at vi ikke kan akseptere at Russland invaderte Ukraina.

Hvis du ønsker å diskutere iransk historie så skal jeg følge opp. Skal bare på en lengre biltur nå og vil ikke ha like god tid til å skrive, men hvis du er interessert og holder diskusjonen saklig så er jeg med.

6 Likes

Disse trådene har en tendens til å spore av ca. når vi begynner å diskutere hvem som er verst. Eller hva som er legitime (mot)grep å gjøre i forsvar når man blir overfalt. For hvor går grensene? Hvis dette var en Sergio Leone-film, så er det ikke the good, the bad, and the ugly i hvertfall. Det er “the bad, the bad & the bad”. Synes ikke det er veldig fruktbart å ha en utvidet diskusjon om det er “the bad, the more bad & the most bad” når alle involverte parter strengt tatt fortjener å bli satt under ekstern administrasjon som en elendig styrt norsk kommune på ROBEK-lista.

14 Likes

Det er bare å gratulere Donald som nå har gitt Iran makt til å styre verdens priser på olje/gass/kunstgjødsel mm.
Hvorfor skulle Iran åpne Hormuz uten garantier mot at Israel/USA klipper gresset hver 6 mnd?

8 Likes

Tror man på dette? Selv er jeg skeptisk men ser Brent tikker ned under 100 akkurat nå. Ned 6 dollar fra i natt. Blir i alle fall store reaksjoner på børsen vil jeg tro.

“– Alt jeg trenger å gjøre er å forlate Iran. Og det skal vi gjøre veldig snart. Da vil prisene rase nedover, svarte presidenten.”

1 Like

Gjenstår å se. Det som fremstår helt sikkert er at Trump er bevisst på bruken av ord og vendinger for å holde oljeprisen nede. Og da blir konsekvensene deretter hvis de faktiske handlingene viser seg å være utilstrekkelige.

4 Likes

Eneste forskjell det utgjør om han bare trekker seg ut eller fortsetter er vel om olje skal koste 150ish i noen mnd VS olje skal koste 90-100 i åresvis.

3 Likes

Dette er jo bare helt magisk tenking på et nytt nivå.

Er som om man kjører gaflene på en truck inn i naboens (feilparkerte) bil i 4 uker, men tenker at om man bare slutter, så vil karosseriet til naboens bil rette seg selv ut igjen + at naboen og de andre i borettslaget vil gå videre med livene sine som om ingenting har hendt.

Edit: Jeg har seff hatt en sånn nabo som parkerte såpass rævva at jeg faen ikke kom inn på min egen parkeringsplass på vinteren, med tilhørende våte drømmer om kunne hjelpe vedkommende litt med bilplasseringen vha gaffeltruck. Heldigvis vanskelig å leie gaffeltrucker.

8 Likes

Må se hva han gjør og ikke hva han sier.

Ferdig om 1, 2 eller 3 uker.

Men samtidig mater han på med mer folk, skip og fly inn i regionen :man_shrugging:

8 Likes

En ting har han rett i: at han bare trenger å forlate Iran. Det er det beste som kan skje. Så får vi bare håpe han fortsetter med det(å holde seg i Usa).
Altså jeg er ikke i stand til å se at det vil komme noe godt ut av en ytterligere Trump eskalering.

2 Likes

“Må se hva ha gjør og ikke hva han sier”. Dra til faktoren har alltid vore høg på denne, men stig eksponentielt. Legg definitivt en dempar på apetitten i lunsjen.