Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Hvis Trump trekker seg ut og Hormuz stredet åpner uten toller, så kan han godt kalle det en suksess. At regimet falt, som vel var det maksimalistiske målet og blir neppe nådd. Kort sagt, litt tidlig å si enda…

En direkte konsekvens her er at gulf-landene skaffer seg anti-droneforsvar og kanskje Europa våkner til den realiteten også? At de må ha det, på samme måte som man må ha et luftforsvar? :thinking:

1 Like

Men hvorfor skulle Iran gjøre dette? Som en slags gave til verdenssamfunnet?

4 Likes

Om US trekker seg ut nå kommer Israel bare til å fortsette bombingen. Da blir det litt far fetched å tro at Hormuz åpner.

1 Like

Tipper det finnes motiverte iranere (72 jomfruer) som ønsker å bli større enn Bin Laden

Vet nå ikke, men USA begynner å få en relativt anseelig styrke nær Iran nå. Kan være de tenker at joda, regimet har ikke falt enda, men det er relativt mange på toppen som har falt. De som er igjen tenker kanskje at det er verdt å overleve?

IRGC har sikret lojalitet via økonomiske fordeler. Hvordan blir det med dem hvis økonomien blir helt knust? Som en på pm sa: USA later som alt går fint. Iran later som om de ikke tar skade.

3 Likes

Hvordan blir økonomien knust når Iran selger olje til skyhøy pris og tar blodpenger for å passere??
Hvis USA hadde stoppet handelen, så ja. Men det gjør de ikke (enda).

4 Likes

Enda. Der har du det :stuck_out_tongue:

Også er det jo ikke som om USA/Israel bomber ørken. De bomber regimets infrastruktur for våpenproduksjon og det militære. De bruker typisk JDAM-bomber som ikke koster veldig mye og ødelegger ting av mye større verdi. Sist jeg så, så hadde USA satt inn B-52 bombefly.

1 Like
  • Congressional Requirement: To legally withdraw, the President must obtain approval from two-thirds of the Senate or pass separate legislation through Congress.

Men ikke så mye infrastruktur for olje så vidt jeg vet. Kharg er enda inntakt som det viktigste knutepunktet for utskiping av Iransk olje. Alle ørt og førti gjemmesteder for droner/missiler i fjellene nær gulfen har jeg heller ingen tro på er tatt ut. Det er nok til å gjøre livet veldig surt for gulfstatene hvis USA tror de bare kan gå inn å blokkere oljen fra Iran uten konsekvenser.

2 Likes

Ikke jeg heller, men alle regimets hovedkvarter og andre bygninger vil jeg tro er truffet. Vil også tro at en god prosent av infrastrukturen som er bygget opp er tatt ut. Det er vel basically umulig å ta ut alt. Hver gang Iran bruker missiler fra en base, så avslører de hvor den er. Jeg vil anta at USA/Israel har 24/7 overvåkning av basically hele Iran vha droner/satelitter.

2 Likes

Er det ikke nok at Iran sier at Hormuz er stengt?
Kan alltid komme en drone……

2 Likes
1 Like

Det er jeg enig i. Droner er en ting, de kan også minelegge sundet om de vil stenge det helt.

2 Likes

Iran vil nok beholde kontrollen over Hormuz-stredet. Det skal ikke mer enn troverdige trusler til før rederiene/forsikringsselskapene ber skipene kaste anker inntil en evt.toll er betalt og passering godkjennes.

Alternativene er enten en avtale med USA, et fullstendig regimeskifte eller at USA i overskuelig fremtid tar kontroll over Irans kystlinje. Dette siste er vel det minst sannsynlige.

4 Likes

De traff no en oljetanker idag med et missil utenfor Qatar, så man kan vel si at stredet i praksis er stengt.

1 Like

Forskjellen på Irak-Iran krigen

Og dagens situasjon der olje-tankere risikerer å bli angrepet, er ikke annerledes, det ble de i høyeste grad gjort under Iran-Irak-krigen.

Det som skjer nå er at tankere nektes forsikring og bankene følger opp. På 80 tallet fikk man vel forsikring, men betalte det hvite ut av øyet.
Dermed er det ingen skip som tar sjansen på å betale en høy forsikringspremie og tjene bøtter og spann av penger.

Tar jeg ikke feil var det slik John Fredriksen, Norges rikeste mann tjente seg styrtrik.

Lloyds har satt foten ned, så det er ikke bare en ren fysisk blokade av Hormouz, for uten forsikring seiler ingen.

2 Likes

Nei.

Denne oppsummerer ganske bra på 2 minutter :stuck_out_tongue_closed_eyes:

https://m.youtube.com/shorts/3PyFysmhGgg

BREAKING: The United Arab Emirates is preparing to help the U.S. and other allies open the Strait of Hormuz by force Arab officials told the WSJ.

2 Likes

Skal bli godt med stengt børs i en knapp uke så man slipper å se på det idiot opplegget her.
Han rakk å poste rett før åpning idag og gitt…

7 Likes