Men ikke så mye infrastruktur for olje så vidt jeg vet. Kharg er enda inntakt som det viktigste knutepunktet for utskiping av Iransk olje. Alle ørt og førti gjemmesteder for droner/missiler i fjellene nær gulfen har jeg heller ingen tro på er tatt ut. Det er nok til å gjøre livet veldig surt for gulfstatene hvis USA tror de bare kan gå inn å blokkere oljen fra Iran uten konsekvenser.
Ikke jeg heller, men alle regimets hovedkvarter og andre bygninger vil jeg tro er truffet. Vil også tro at en god prosent av infrastrukturen som er bygget opp er tatt ut. Det er vel basically umulig å ta ut alt. Hver gang Iran bruker missiler fra en base, så avslører de hvor den er. Jeg vil anta at USA/Israel har 24/7 overvåkning av basically hele Iran vha droner/satelitter.
Er det ikke nok at Iran sier at Hormuz er stengt?
Kan alltid komme en drone……
Iran vil nok beholde kontrollen over Hormuz-stredet. Det skal ikke mer enn troverdige trusler til før rederiene/forsikringsselskapene ber skipene kaste anker inntil en evt.toll er betalt og passering godkjennes.
Alternativene er enten en avtale med USA, et fullstendig regimeskifte eller at USA i overskuelig fremtid tar kontroll over Irans kystlinje. Dette siste er vel det minst sannsynlige.
De traff no en oljetanker idag med et missil utenfor Qatar, så man kan vel si at stredet i praksis er stengt.
Forskjellen på Irak-Iran krigen
Og dagens situasjon der olje-tankere risikerer å bli angrepet, er ikke annerledes, det ble de i høyeste grad gjort under Iran-Irak-krigen.
Det som skjer nå er at tankere nektes forsikring og bankene følger opp. På 80 tallet fikk man vel forsikring, men betalte det hvite ut av øyet.
Dermed er det ingen skip som tar sjansen på å betale en høy forsikringspremie og tjene bøtter og spann av penger.
Tar jeg ikke feil var det slik John Fredriksen, Norges rikeste mann tjente seg styrtrik.
Lloyds har satt foten ned, så det er ikke bare en ren fysisk blokade av Hormouz, for uten forsikring seiler ingen.
Nei.
BREAKING: The United Arab Emirates is preparing to help the U.S. and other allies open the Strait of Hormuz by force Arab officials told the WSJ.
Skal bli godt med stengt børs i en knapp uke så man slipper å se på det idiot opplegget her.
Han rakk å poste rett før åpning idag og gitt…
Tok ikke mange minuttene før Iran som vanlig tilbakeviste påstanden.
« Uttalelsene er falske og grunnløse, sier en talsperson fra det iranske utenriksdepartmentet.»
Er det to forskjellige «myndigheter» i Iran nå eller er det bare rør fra Trump?
Det er Trump som er fokusert. På det ene som betyr noe i hans verden; markedet. Bluff it till you make it. Og så langt lykkes han til 10/10. Blir overrasket om boomerangen ikke kommer fykende tilbake.
Altså, presidenten i Iran er Masoud Pezeshkian. Han var det før krigen og er det fremdeles. Hvem er det Trump snakker om i sin siste Truth?
Spændende hvad Trump vil sige i nat !
Denys 
Iran War is Out of Control | USA Bases are under constant Strikes
Dk
Enn så lenge så tror markedet åpenbart på (den veldig behagelige) illusjonen om at han styrer skuta.
Men det er nok ingen på brua. Og isfjell fremfor baugen. Tror ikke markedet skjønner tegninga før propellene snurrer rundt i løse lufta.
Det er ikke nok livbåter til alle denne gangen heller.
Løsningen er vel at UK og 35 andre “vennlige” land som nektet USA å bruke deres fasiliteter mens angrepene pågikk, setter seg til bords rent diplomatisk med landene som Iran hører på; Egypt, Tyrkia, Pakistan med flere.
Alle trenger de at Hormuz åpner igjen, det gjør også Iran, og om ikke lange stunden er trafikken tilbake til normalen igjen og oljeprisen nede på 80. Trump er den store jævelen her, sammen med Israel, de andre landene satt med hendene i fanget og har garantert mer goodwill i forhandlingene for å få normalisert verden igjen.
Kan nesten se ut som avtalt spill mellom USA og Europa, og med litt skitkasting frem og tilbake rundt NATO så fremstår avstanden som maksimal. Europa er the good cop i dette spillet, USA the bad.
Hvem er det Lloyd snakker til her?:

Og hvorfor tilbød Trump egentlig forsikring hvis Lloyds tilbød forsikring?

Jeg tror ikke at Trump tilbød forsikring for å begynne i forsikringsbransjen, men for å sørge for å få oljen til å flyte sånn nogenlunde ut av Hormouz. Ikke nødvendigvis på normalt nivå, men for at oljen ikke skulle ta fullstendig av.
Selvsagt er det flere ting som er annerledes enn Irak-Iran og Tanker War, feks at staten (USA pluss andre land) var en backstop, i en slags “lender of last resort” analogi, som håndterte risikoen.
Nå er det markedsøkosystemet i større grad, men det er likevel underforstått at noen (USA) er sikkerhetsgarantien.
Defor er det jo interessant at:
35 land danner en komité som skal ordne opp: