Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Vel, nå svarte du opprinnelig på et innlegg (@Christian) som hevdet at Trump muligens tar en for laget i dette tilfellet. At han opprinnelig gikk til angrep begrunnet i det større bildet, at heller krig enn at Iran får atomvåpen.

Problemet i så måte er følgende: det er ingen ting som tyder på at Iran har gjort nye fremstøt siden i fjor sommer. Dette er ettertrykkelig bekreftet under ed i senatet (eventuelt kongressen). Irans øverste leder sin største frykt var å måtte forlate denne kloden uten å bli en martyr. Lissepasning fra Trump. Og mange eksperter anså at det var reelle muligheter for at en etterfølger ville ha valgt en mer moderat linje ovenfor USA og den vestlige verden for å få landet inn på et mer levedyktig økonomisk spor. Kort sagt: det opprinnelige utgangspunktet var ikke så halvgærent. Det fantes grunn til å være ørlite optimistisk.

Alt dette er nå pulverisert. Så på det grunnlaget ser jeg poenget. Men at man skal gå i full nedslaktingsmodus, altså double up, for å rette opp den initielle fuck-up’en… da skriker alarmen hos meg. Og hvorfor? Da er man ikke et fnugg bedre enn Iran. Eksakt like ondskapsfulle. Skyte først, ta konsekvensene etterpå. Skjult bak Jesus Christ. Heller enn Allah.

Det første forsøket på en løsning må selvsagt være diplomati. Nok gulrot til at Iran har et insentiv til å komme vesten i møte. Og så får man ta det derfra. Konsekvensene av at Trump har drete på draget.

4 Likes
3 Likes

Rapporten refererte også til det den kalte en «katastrofal fiasko» ved en amerikansk helikopterbasert operasjon, og sa at USAs president Donald Trump hadde distansert seg fra tidligere trusler ved å forlenge en gjentatt frist.

De går ut ifra at Trump bløffer?

2 Likes

Famous Wartime quotes by US presidents:

“Do what you can, with what you have, where you are." - Washington

“The only thing we have to fear is fear itself." - FDR

“A man may die, nations may rise and fall, but an idea lives on.” - Truman

“Mr. Gorbachev, tear down this wall” - Reagan

“Open the fuckin’ Strait, you crazy bastards, or you’ll be living in Hell - JUST WATCH! Praise be to Allah” - Trump

5 Likes

Nå nettopp:

Key takeaways from Trump’s comments at the White House

The US president, who is expected to hold a formal news conference in just over an hour, has been speaking to reporters at the White House about Iran.

Here’s are some of the key takeaways from what he said:

  • Trump reiterated his threats to attack Iran’s bridges, power plants and other civilian infrastructure, which would amount to war crimes.
  • He said that, if he had his way, he would want to “take” Iran’s vast oil reserves, telling reporters that he would “make plenty of money”.
  • Amid numerous polls showing that most Americans are opposed to the war, Trump insisted that he had staunch support among members of his Make America Great Again (MAGA) base. “They’re foolish,” he said of anti-war people in the US.
  • He said his administration sent guns to Iran in support of anti-government protesters but claimed that the weapons were kept by “a group of people”; He didn’t specify which group he was referring to.
  • Trump said his Tuesday deadline for Iran to reopen the Strait of Hormuz is final while describing the Iranian response to a US proposal to end the war “significant” but “not good enough”.

Forplikter seg til å gjennomføre dette han nå

10 Likes

Nei, de bygde først opp sine konvensjonelle evner. Bl.a., så har de laget ballistiske missiler som når store deler av Europa.

De ser vel på Russland og ser at med atomvåpen, så er det ingen som blander seg inn krigene deres. Så kan de angripe Irak osv uten at noen forstyrrer dem.

Også har de jo som mål om å slette Israel, da vil jo atomvåpen komme godt med.

Det jeg synes er fascinerende er hvordan de har brukt de ekstra pengene. Det har gått mer eller mindre nøyaktig som Marco Rubio forutså hittil. Hvordan hadde det gått hvis ingen blandet seg inn? Jeg vil tro de hadde laget seg atomvåpen i det skjulte og bombet Israel på et tidspunkt.

7 Likes

det hadd jo vært ideelt. Fått litt ro i denne verden for en gang skyld. MEn da dukekr det jo opp noe annet sykt rundt neste sving

1 Like

De ville jo fått noen nukes i retur fra Israel da.

Men kanskje prestene ville syntes at det var verdt det?

1 Like

Forplikter seg til hva?

Eksakt. Blir alt for enkelt å falle ned på en slik konklusjon. Iran har alltid vist seg som en geopolitisk aktør av den kalkulerende typen. At de har som mål å utslette Israel betyr selvsagt ikke at de med viten og vilje lar Sjia-muslimenes kraftsentrum bli utslettet i samme åndedrag. Den blir alt alt for lettfattelig.

Iran hadde åpenbart hatt atomvåpen FORLENGST om utsletting av Israel var så altomfattende. Og hvorfor skulle Iran prioritere langtgående ballistiske missiler foran atomvåpen dersom utsletting av Israel ved hjelp av nuke var den ultimate planen? Gir null nada mening.

Iran er et møkkaregime, men man kan fortsatt holde tungen beint i munnen.

7 Likes

Angrep på sivil infrastruktur i Iran om 25 timer

At atomvåpen er den ultimate beskyttelse er ikke akkurat ny kunnskap. Iran har allerede betydelig innflytelse i Irak.

2 Likes

Har ikke fått med meg en operativ ordre med tidfestet angrep. Bare masse trusler og retorikk.

1 Like

Du tenker de kunne fraktet bomben til Israel på lastebil?

4 Likes

Håper du har rett men for meg låter det ikke selvsagt.
Det er tilstrekkelig at personen med fingeren på knappen tenker :

« Enkelte tolkninger av islam, spesielt i forbindelse med konseptet jihad (kamp for Guds sak), fremhever at de som dør i strid for å forsvare eller fremme islam, vil oppnå høy anseelse og belønnes med paradis. Dette blir av mange sett på som en ære.»

Jeg synes ikke verden bør ta sjansen.
Vi bør tro dem når de hevder at deres mål er å utslette Israel.
Kanskje også USA,- er ikke de «Store-Satan»?

Det må skje på andre måter enn krigsforbrytelser.
Noen voksne i USA må stoppe Trump.
Det er en skikkelig bedriten situasjon i verden akkurat nå……

4 Likes

Hæ?! Hvorfor skulle de angripe Irak?? Irak er jo deres allierte.

Å bruke atomvåpen og sin egne bakhage er ingen god løsning. De som faktisk har atomvåpen i regionen, Israel, har aldri tillatt en IEAE inspeksjon eller signert noe NPT.

Iran har ikke vært ekspansive siden 1700-tallet, Israel derimot ekspanderer daglig. I dag utslettet de en landsby i Libanon (se film fra Carl Bildt) og i går sprayet de giftstoff over store jordbruksarealer i Libanon. Vi snakker brent jord taktikk.

Tror mange her, som har veldig bestemte meninger om Iran, har godt av litt mer kjennskap til landet.

Her er f.eks. en sveitsisk kunsthistoriker som beskriver hans mange reiser i Iran. Tror mange vil få en en aha opplevelse og få et bredere perspektiv enn klassisk propaganda.

Eller historiker fra Texas med svenske aner Roy Casagranda hvis man er nysgjerrig på iransk nyere historie

Eller Vali Nasr, professor i Midtøsten poltikk på Johns Hopkins Universitet

Og nei, ingen av disse er pro regimet, men en en start som gir en basic bakgrunn av hvordan ting er der og nyere historie.

6 Likes

Live nå:

Bruker mye tid på skryte av piloten som ble reddet naturligvis

CIA sjef John Ratcliffe er “veldig takknemlig” for å jobbe under en så modig, klok og på alle måter flott president.

Hegseth ser hele operasjonen som en bibelsk hendelse med referanser til Jesu siste dager :hot_face:

Nå har de brukt en halvtime på å snakke om hvor fantastisk det var at de reddet den siste piloten…

Hegseth sparer heller ikke på smiskingen: “You embody the very best of America!”

De mistet en A10 til under denne operasjonen sier Chairman of the Joint Chiefs of Staff Dan Caine (eller var det kanskje den første han referer til her? Usikker)

Sier igjen at vi har hatt “regime change”. Og at han “har en plan”, men kan ikke fortelle den

Sivile i Iran “would be willing to accept” angrep på kraftverk mener Trump

1 Like

Mandag ettermiddag norsk tid møter den amerikanske presidenten pressen. Trump sier at krigen i Iran går svært bra.

– Hele landet kan slås ut på én natt og den natten kan være i morgen, sier han.

1 Like

Kan jo legge til at det skal bli litt trengselstid, men så kommer Guds rike på jorden og alt det der.

Men HVA om Hegseth er den som har klart å få Trump til å stikke hånda inn i dette vespebolet?

Han er jo evangelisk kristen… eller “kristen” som jeg mener det er, for det der oppkoket har faen så lite med det som står i Ny-testamentet å gjøre.

Det bør vi. Kan sikkert være greit her å skille mellom Islam som helhet, og den spesifikke 12er sjia-islamen som regimet i Iran sverger til. I 12ern skal i hvertfall Mahdi (frelseren) dukke opp etter en trengselstid og innlede “guds rike på jorden”, høres kjent ut eller?


Det er vanskelig å forstå folk / religioner / diktatorer som er så langt unna ens eget tankeunivers, og man bør nok ikke undervurdere hvilke krefter som er i sving, både i USA, og i Iran.

12ern til prestestyret forklart ganske greit imho:

https://blogs.timesofisrael.com/irans-war-against-israel-the-shia-eschatological-vision-messianic-conflict/

Jada, kilde og sånt. Men det er en helt grei forklaring spør dere meg

4 Likes

Han har i lang tid snakket mye om “nuclear”, tror egentlig han har ganske lyst til å prøve en bombe eller to, er gjerne en bonus att da kan kanskje putler gjøre det samme i Ukraina.
Håper jeg tar feil, og/eller att noen vil stoppe han.

5 Likes