Vel, nå svarte du opprinnelig på et innlegg (@Christian) som hevdet at Trump muligens tar en for laget i dette tilfellet. At han opprinnelig gikk til angrep begrunnet i det større bildet, at heller krig enn at Iran får atomvåpen.
Problemet i så måte er følgende: det er ingen ting som tyder på at Iran har gjort nye fremstøt siden i fjor sommer. Dette er ettertrykkelig bekreftet under ed i senatet (eventuelt kongressen). Irans øverste leder sin største frykt var å måtte forlate denne kloden uten å bli en martyr. Lissepasning fra Trump. Og mange eksperter anså at det var reelle muligheter for at en etterfølger ville ha valgt en mer moderat linje ovenfor USA og den vestlige verden for å få landet inn på et mer levedyktig økonomisk spor. Kort sagt: det opprinnelige utgangspunktet var ikke så halvgærent. Det fantes grunn til å være ørlite optimistisk.
Alt dette er nå pulverisert. Så på det grunnlaget ser jeg poenget. Men at man skal gå i full nedslaktingsmodus, altså double up, for å rette opp den initielle fuck-up’en… da skriker alarmen hos meg. Og hvorfor? Da er man ikke et fnugg bedre enn Iran. Eksakt like ondskapsfulle. Skyte først, ta konsekvensene etterpå. Skjult bak Jesus Christ. Heller enn Allah.
Det første forsøket på en løsning må selvsagt være diplomati. Nok gulrot til at Iran har et insentiv til å komme vesten i møte. Og så får man ta det derfra. Konsekvensene av at Trump har drete på draget.
