Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Indeed. Akkurat nå driver de jo og får koblet USA fra Israel [steg: 1]

Som jo er ekstremt godt jobba ut av de to tre lurvete kortene de sitter med.

Vettu, det tror jeg også. Men kanskje f.eks ute i Oman-gulfen? Høres koko ut, men man må jo prøve å befinne seg i Trumps tankeunivers :expressionless: Kanskje militæret da faktisk stopper ham / begår ordnenekt. Kan bare legge til at da Nixon var på sitt fulleste og mest deprimerte så var det et par stk (husker ikke hvem, men mener det var militæret) som var sånn “Altså, hvis han trykker på knappen, så ringer dere HIT FØRST bare for å dobbeltsjekke”.

5 Likes

La det ikke være noen tvil!

Det er ikke lenger noen voksne i rommet; det er ingen om har kontroll. Hva som skjer fremover nå er ikke styrt av tanker og logikk slik vi kjenner den.

10 Likes

Hvis amerikanerne bruker en nuke ved Oman eller hvis Israel fortsetter å treffe Bushehr så vil man få radioaktivitet i bukta og da hjelper det ikke at GCC har funksjonelle avsaltningsanlegg….da må du ha tankskip med vann som kommer til GCC via Hormuz

1 Like

Jaja, det vet du. Og nå også jeg + denne tråden.

Tror du de opplyste menneskene rundt DJT er kapable til å tenke så langt? Eller appelsintrynet selv?

I don’t.

De fleste i denne tråden er faktisk er mer oppegående (og bedre mennesker) enn f.eks Pete Hegseth.

Tro det, eller ei.

6 Likes

“Iran was an incredible country 25 years ago” sa nettopp Trump :sweat_smile:

…fortsetter litt “live” transkribering her

Etter et par spørsmål om det de fleste vil oppfatte som viktigere får Fox news ting på rett rett spor igjen og spør om opereasjonen for å redde piloten :roll_eyes:

“I am standing here with a much more powerful iran than any other president”

Snakker om at Biden sendte “fly fylt med kontanter” over til Iran. En matafor for JCPOA? Det forstår sikkert mange ikke i så fall.

Gjentar at Israel, men nå også store deler av av de andre landene i midtøsten ville vært utslettet om han ikke hadde bombet i fjor sommer

“To be a good president I believe you have to have good instincts?”

Svarer en kurdisk journalist: “I´d rather have them stay away”. Så han angrer allerede på at han ga dem våpen?

NYT forsøker å stille et spørsmål, men det trigger bare Trump til en tirade om hvor fæle de i den avisen er

“They´re gonna have no bridges, They´re gonna have no power plants”

“They have no communications. We’re communicating like we did 2000 years ago with little boys passing notes”

“We have very good people running Venezuela. To the victor goes the spoils. We have earned billions on their oil already" Sier noe om at USA ikke tjente noe på at Tyskland tapte WW2

“Q; Are you willing to accept an end to this war with Iran charging tariffs for passing through the Hormuz?
A: Us or them? We should be charging the tariffs - we’re the winner”

9 Likes

Noen burde minne Trump på “grand bargain”-initiativet i 2003. At man kan hevde at USA bærer betydelig skyld for at ting har blitt som det har blitt.

2 Likes

Mahmoud Farahmand i Høyre er en klok mann.
Støtter hans syn her : (se spesielt punkt 3)

«
Mahmoud Farahmand, stortingsrepresentant for Høyre (H) med bakgrunn fra Forsvaret og iransk opprinnelse, har i 2025 og 2026 markert seg med analyser av spenningene mellom Iran, USA (under Donald Trump) og Israel.

Her er hovedpunktene i hans uttalelser og synspunkter basert på nyhetsbildet:

  • Støtte til angrep på regimet: Farahmand har uttrykt støtte til militære angrep fra USA og Israel, og presisert at disse er rettet mot det iranske regimet og Revolusjonsgarden, snarere enn den iranske sivilbefolkningen.
  • Militær svekkelse av Iran: Han har vurdert at angrepene har svekket Irans kapasitet betydelig, spesielt når det gjelder missiler, droner og støttede militser i regionen.
  • Frykter et “skadet dyr”: Til tross for svekket militær kapasitet, advarer Farahmand mot at regimet kan bli mer uforutsigbart, lukket og aggressivt – et “skadet dyr i et hjørne” – hvis militære operasjoner stanser halvveis.
  • Regimeendring krever mer: Han mener en reell endring i Iran krever mer enn bare bombing; man må påvirke Revolusjonsgarden som holder regimet flytende.
  • Usikkerhet om fremtiden: Han har vist bekymring for at dersom det nåværende presset mot regimet ikke fører til en endelig endring, kan det føre til en mer konsolidert og farlig iransk stat
10 Likes

Som er problemet med den øvrige argumentasjonen, den fordrer at man faktisk lykkes og at det i det hele tatt er mulig å lykkes. For hvis ikke…

Ellers enig i denne

2 Likes

Neida, tro de fleste og spesielt du veit at nukes er idiotisk å bruke spesielt her, men jeg ønsket bare å poengtere Bushehr siden israelerne har bombet der ved minst 2 ganger nå….noe som har bekymret land som Qatar, forståelig nok grunnet atomanlegget ligger i bukta som også er kilden for drikkevann.

Trump sin strategi ved å få Hormuz stengt ved å først bombe Iran og deretter tro at han kan få stredet åpnet igjen ved å bombe Iran enda mer er jo selvfølgelig idiotisk.

Ja, det er synd det er Epsteinregimet, klovnekabinettet og sionistene som trekker i trådene. Folk som tilsynelatende har reservasjoner kvitter han seg med.

Bare måten Herseth, Lindsay Graham, Marco, Kash og Trump kommuniserer på (muntlig og skriftlig) er så langt under hva du forventer av mennesker i slike posisjoner. Du kan si mye om Irans regimer, men deres ministere kan i det minste håndtere internasjonal kommunikasjon og diplomati. Og når man snakker om diplomati så bruker Trump Kushner og Witkoff til alt, og vi ser hva det har ført til både i Iran, Gaza og Ukraina.

Trump har nå på et elegant vis satt seg inn i en posisjon der hvis han ikke får åpnet opp Hormuz så må han gå inn med bakkestyrker (noe som bli katastrofalt, spesielt nå som de ikke har «luftherredømme») og hvis stredet åpnes med diplomati så blir det garantert etter å måtte gi etter for mange av Irans krav og premisser. Uansett kommer Iran bedre ut av denne cluster f@ck situasjonen. Trump trusler har liten virkning jo lengre dette pågår og neste 2-3 uker blir kritisk for resten av verden.

6 Likes

Trump nå nettopp: “Every bridge in Iran will be decimated by 12 o clock tomorrow night if we do not have a deal” Snakker om en firetimers plan for å gjennomføre det

“Putin is not afraid of NATO. Nato is a paper tiger”

“I have got to know Putin very well” […] “I get along with Kim Jong Un very well”

“Rutte is a great guy” riktignok

Avslutter med at “we want Greenland”

13 Likes

Man trenger bare noen få, veldig gode venner.
Donald har Vladimir, Kim og Pete

5 Likes

Mon tro hva Trump tenker om at Putin nå tenker selge sine hydrokarboner i kinesiske yuan :thinking::crazy_face:

3 Likes

Manglet bare «It’s Biden’s fault» eller fikk han det med kanskje?:laughing:

9 Likes

Flere ganger.

Faen det tar på å se disse pressekonferansene med Tump altså :hot_face:

16 Likes

Takk for at du gjør det og rapporterer i vanlige ord til oss som ikke klarer.

Hjernen min dør litt hver gang jeg må høre på den jævla ræl-generatoren.

12 Likes

Iran har hatt mellomdistanseraketter som kan bære kjernefysiske stridshoder i flere tiår.

5 Likes

Dette skal angivelig være irans betingelse tilbake i forhandlingene som ble meditert av Pakistan i dag.

Stor avstand, ikke mye her som Trump (og spesielt Netanyahu) kan gå med på.

Hva er sannsynligheten for at Trump kommer med en ny forlenget tidsfrist i morgen? :woozy_face:

3 Likes

Har vel vært Iran sitt uttalte standpunkt i mange dager. Sånn sett intet nytt under solen. Denne har de presentert tidligere også. Trump har vist seg gang på gang som en elendig pokerspiller. Spenningen står på om egoet tåler ydmykelsen eller om USA ender opp med å begå grove krigsforbrytelser som vil ryste en hel verden til grunnvollene for å skåne ham fra nettopp den biten.

4 Likes

Ja, de er konsekvente og intet nytt. Disse forhandlingene er egentlig bare et spill for galleriet, så kan Trump si at de er i forhandlinger.

Trump er ikke i en posisjon hvor han kan tvinge til seg en fordelaktig våpenhvile, han klarer ikke å få Iran til å komme til forhandlingsbordet engang. Sånn skjer når du bruker svigersønn og kompis til å forhandle de 2-3 foregående gangene og du ender opp hver gang med å vise at du ikke forhandlet in good faith.

For hver nye tweet fra Donald så fremkommer han mer og mer desperat. Til latter for hele verden.

To nuggets fra pressekonferansen:


4 Likes

Tror de aller fleste land i den siviliserte del av verden ønsker å fjerne regimet i Iran.
Det sies at Gulf-land ber Trump om å «finish the job».
Mange NATO land vil også kunne bli mer ivrige til å delta hvis olja går i 200 og verden mangler kunstgjødsel og mat.
Heldigvis ikke min jobb å finne en løsning men jeg tror det finnes mange kloke hoder i Pentagon og i NATO.
Det må finnes en løsning. Ellers tror jeg det smeller innen f.eks 5 år

6 Likes