Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Iran’s missile program originated during the 1980–88 Iran–Iraq War as a means to deter Iraqi Scud attacks during the War of the Cities and compensate for its lack of modern air power.[11] In 1984, Iran obtained its first ballistic missiles (20 Soviet “Scud-BSRBMs) from Libya[12] and subsequently procured Scud derivatives and launchers from North Korea and China. By the 1990s, Iran had reverse-engineered Scud technology to produce the Shahab-1 (a range of 330 km) and Shahab-2 (a range of 500 km) missiles, as well as Zelzal and Fateh short-range rockets. In the 2000s, Iran introduced longer-range systems (e.g. the liquid-fueled Shahab-3 MRBM) and began testing two-stage solid-fueled designs (e.g. the Sejjil-2 MRBM). Key milestones include the public debut of Shahab-3 in 1998 (a range of ∼1,300 km) and the solid-fuel Sajjil in 2008. By 2010, Iran was unveiling newer variants (e.g. Qiam-1 in 2010, Zolfaghar in 2016) and integrating missile tests with its growing space launch program. Throughout this period the program’s drivers included deterrence of Israel and Arab states of the Persian Gulf, asymmetrical warfare doctrine, and prestige, as summed up by experts: “Iran’s ballistic missile programme… is an important element of military doctrine, a means of deterrence, and a tool of statecraft”.[12][13]

Shahab-3 - Wikipedia ser ut som siden 2003? :thinking:

Iran in the early 2000s may have explored various fuzing, arming and firing systems to make the Shahab-3 more capable of reliably delivering a nuclear warhead.[1]

4 Likes

Tenker det er vanskelig å vite hva regimet i Iran og Ali Hosseini Khamenei egentlig mente om utviklingen av atomvåpen, og om de faktisk ønsket å utslette noen som helst. Khamenei var vel ganske tydelig på at han ønsket et selvstendig Iran, spesielt etter tidligere erfaringer med vestlig innblanding.
Var fatwaen reell, eller bare et spill for galleriet? Atomprogrammet til Iran akselererte etter at Trump trakk USA ut av JCPOA-avtalen og innførte nye sanksjoner.

Skal man bare vente på at landet blir presset ned til noe som ligner Cuba, eller skal man skaffe seg forhandlingskort for fremtidige trusler og diktering?

Så kan man rope at Khamenei var en religiøs fanatiker som ønsket martyrdøden. Putin, som også blir sett på som en gal despot, har fortsatt ikke brukt atomarsenalet sitt. Det kan selvfølgelig skje, eller aldri skje. Det samme gjelder Nord-Korea, og det samme kan man tenke om Iran.

Det USA ganske enkelt gjør, er å invadere andre land på bakgrunn av hypotetiske problemstillinger som kanskje aldri ville blitt et reelt problem. Hegemoniet må opprettholdes, og alt som gagner målet, blir prioritert.

Trump tester nok NATO, og da han presset Danmark om Grønland. Europa er svakt, og NATO er en papirtiger. Hva skjer når man slutter å stryke Trump medhårs?

NB: Har ikke noe til overs for Regimet i Iran!

10 Likes

En norsk forlegger ble skutt i hvert fall. Aller mest sannsynlig av en person med kobling til iransk etteretning.

…men var seff ikke den du referete til skjønner jeg nå

3 Likes

Derav denne fra Gemini (ba kun om å debunke uten ytterligere kommentarer, som en form for faktasjekk)

2 Likes

Helt enig i det du skriver om å unngå intervensjon. Iran ønsker å “bullye” sine naboer i fred. :stuck_out_tongue:

Var vel basically noe av det samme Marco Rubio skrev.

Problemet med å gå for atomvåpen før du har de konvensjonelle våpnene på plass er at du blir da tatt ut. Nå var Iran vel egentlig forbi det punktet, men USA ga faen…

2 Likes

Jo mer jeg tenker jo sterkere blir overbevisningen om at regimet i Iran må fjernes.
Vi må ikke la synet på Trump & Co forstyrre gangsynet.
Regimet er farlig, de har vist at de ønsker å skade andre land, de ønsker å utslette Israel/USA, de slakter egen befolkning og de kunne ha fått fred hvis de godtok å aldri skaffe atomvåpen.

Trump er en drittsekk men det gjør ikke Iran regimet noe bedre. De må aldri få nukes. De må bort. Trump skulle ikke ha revet opp den gamle avtalen men fortid kan ikke endres. Fremtiden derimot må sikres.

Finish the job!

9 Likes

Dette er ca. den beste og mest kortfattede oppsummeringa jeg har sett av hele greia!

@Aaleby Iran som statsdannelse under prestestyret har en slags merkelig push/pull med verden: De er jo helt klart i verden, men har også en religiøs / teokratisk grunn til å definere seg vs. eller bare totalt forbi den, jeg tar kortvarianten:

Prestestyret sverger til såkalt 12er sjia-Islam. En av hovedideene er at den 12te imam er ute i verden, men bare er skjult (har visstnok vært det siden 800-årene), men når han kommer tilbake så blir det fred / rettferdighet (vi kan jo anta at prestene tenker at dette betyr at hele verden blir sjiamuslimsk elns). Klassisk messiansk opplegg m.a.o. Dette er seff (as always med disse endetidsgreiene) rett rundt hjørnet, og verden vil bli totalt transformert når det bare skjer.

Nåværende iranske styresmakter ser rent teologisk på seg selv som forberedere / fortropp for hele dette opplegget, altså imamens gjenkomst.

Den 12te imam skal seff dukke opp i Mekka, men viktige (apokalyptiske) hendelser før den tid skal skje i Iran også. Noen må dekke på bordet, lizm.

Prestestyret ser altså kun på Iran som en midlertidig statsdannelse på veiene mot noe mye mye større. Litt som Sovjet tidlig 1920-årene (da skulle kommunismen erobre hele verden) før Stalin game of thronsa seg til makten og erklærte at “kommunisme i ett land” fikk holde.

Så hvordan forholder man seg til en slik statsdannelse?

Hvordan forholder man seg til mennesker som lever i et slikt narrativ?

Altså, disse folka sitter og venter på at det skal bli trengelstid og umenneskelige prøvelser i eget land, for det vil være et varsel på at “nå er det like før”, “nå dukkern opp igjen”.

Hva er det bibi og trump gjør? De spiller rett inn i disse religiøse ideene. Hva har Khamenei jr og hardline IRGC-folka si nå? “Alt vi har forutsett skjer som planlagt”.

Hvem blir taperne? Alle, i hvert fall den iranske befolkningen. Skrekk og gru ass

8 Likes

Kva er likheitene og forskjellane mellom dette og USA/kristendom/Hegseth?

6 Likes

«viktige apokalyptiske hendelser skal skje i Iran»

Er det helt sikkert at denne hendelsen må skje i Iran??

En atombombe i Tel Aviv teller altså ikke som en apokalyptisk hendelse da? For det ville jo i så fall vært en vinn-vinn for prestestyret i Iran, både bli kvitt Israel og bidratt til den apokalyptiske hendelsen. En no brainer event.

De er ikke helt enige om hvordan dette skal skje eller hvem som skal redde verden.

Ut over det? Ikke spes mye.

Israel må seff wipes av kartet som prerekvisitt i 12er versjonen. Mahdi (aka 12te imam) kommer ikke tilbake før Israel er jevnet med jorden

I Hegseth varianten må det være litt store kriger + at templet i Jerusalem må gå i stykker og bli bygd opp i 3. variant elns, for at Jesus K kommer tilbake,

Så to flavours av religiøs galskap tilsett eit hint av drukkenskap?

Edith: Heldigvis har fyllikken i USA erfarne generalar rundt seg som kan gje gode råd.

3 Likes

Klart det gjør. Poenget jeg ville ha frem var at det iranske prestestyret er villig til å utsette sin egen befolkning for mye mer smerte enn de har gjort hittil… Så truslene Trump kommer med (som altså er å utsette dem for mer smerte) er å misforstå situasjonen totalt… Litt som om jeg skulle si at “jeg pisker deg hvis du ikke gjør som jeg sier” bare for å finne ut at du faktisk egentlig ønsker å bli pisket…

Veldig morsomt skrevet, men hva har du i tankene når du skriver at Hegseth trenger «litt store kriger»? Det er litt uklart for meg, er Iran-krigen litt stor?
En atombombe i Tel Aviv er mer konkret å forestille seg.

Mens fristen til Trump går ut, har hans visepresident viktigere ting å gjøre:

Meanwhile så fortsetter Israel med sin “tjuvstarting” på bombing av sivil infrastruktur:

Israeli military warns Iranians against using trains

The Israeli army has issued a statement warning Iranians against using trains for their “safety” until 9pm local time (17:30 GMT).

“Your presence on trains and in the vicinity of railway lines endangers your life,” the military said on its Persian-language X account.

https://x.com/IDFFarsi/status/2041385577287663833

2 Likes

Vel, hva skal man si snøff. Det er litt vanskelig å skjønne hvordan man skal lese Johannes åpenbaring, en bok som – hvis man går tilbake til grunnkildene – Gud altså valgte å åpenbare på gresk til en kar (John of Atmos) ikke hadde gresk som morsmål. For meg fremstår boka som feberfantasier, men andre (amerikanske evangelister) leser den alstå som fremtidsprofesier.

Men en viktig hendelse – i følge mange amerikanske evangelister – før Jesus kommer tilbake er i hvert fall at tempelet i Jerusalem bli bygget opp igjen, for 3. gang. Og det er det jo litt vanskelig å se for seg at vil skje uten tumulter. Et stort og sterkt Israel er på mange måter en prerekvisitt for at endetiden skal begynne, i følge evangelistene da.

5 Likes

At Bibi ser for seg å starte rivingen av Al-Aqsa som en belønning til Hegseth og de andre kristenfundamentalistene i det Hvite hus når dette er over er ikke lenger en fjern tanke

2 Likes

Hvordan påvirker det Iran ? og Iran krigen?

1 Like

Ser ut som både Irak og Saudi har fått god gang på sine oljerørledninger som gjør at oljeunderskuddet er langt mindre enn ventet. Legger man til at det var overskudd før denne krigen så virker det ikke som midtøsten lider noe inntektsmesig (utover Iran).

LNG er dog verre .D