Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Israel må seff wipes av kartet som prerekvisitt i 12er versjonen. Mahdi (aka 12te imam) kommer ikke tilbake før Israel er jevnet med jorden

I Hegseth varianten må det være litt store kriger + at templet i Jerusalem må gå i stykker og bli bygd opp i 3. variant elns, for at Jesus K kommer tilbake,

Så to flavours av religiøs galskap tilsett eit hint av drukkenskap?

Edith: Heldigvis har fyllikken i USA erfarne generalar rundt seg som kan gje gode råd.

3 Likes

Klart det gjør. Poenget jeg ville ha frem var at det iranske prestestyret er villig til å utsette sin egen befolkning for mye mer smerte enn de har gjort hittil… Så truslene Trump kommer med (som altså er å utsette dem for mer smerte) er å misforstå situasjonen totalt… Litt som om jeg skulle si at “jeg pisker deg hvis du ikke gjør som jeg sier” bare for å finne ut at du faktisk egentlig ønsker å bli pisket…

Veldig morsomt skrevet, men hva har du i tankene når du skriver at Hegseth trenger «litt store kriger»? Det er litt uklart for meg, er Iran-krigen litt stor?
En atombombe i Tel Aviv er mer konkret å forestille seg.

Mens fristen til Trump går ut, har hans visepresident viktigere ting å gjøre:

Meanwhile så fortsetter Israel med sin “tjuvstarting” på bombing av sivil infrastruktur:

Israeli military warns Iranians against using trains

The Israeli army has issued a statement warning Iranians against using trains for their “safety” until 9pm local time (17:30 GMT).

“Your presence on trains and in the vicinity of railway lines endangers your life,” the military said on its Persian-language X account.

https://x.com/IDFFarsi/status/2041385577287663833

2 Likes

Vel, hva skal man si snøff. Det er litt vanskelig å skjønne hvordan man skal lese Johannes åpenbaring, en bok som – hvis man går tilbake til grunnkildene – Gud altså valgte å åpenbare på gresk til en kar (John of Atmos) ikke hadde gresk som morsmål. For meg fremstår boka som feberfantasier, men andre (amerikanske evangelister) leser den alstå som fremtidsprofesier.

Men en viktig hendelse – i følge mange amerikanske evangelister – før Jesus kommer tilbake er i hvert fall at tempelet i Jerusalem bli bygget opp igjen, for 3. gang. Og det er det jo litt vanskelig å se for seg at vil skje uten tumulter. Et stort og sterkt Israel er på mange måter en prerekvisitt for at endetiden skal begynne, i følge evangelistene da.

5 Likes

At Bibi ser for seg å starte rivingen av Al-Aqsa som en belønning til Hegseth og de andre kristenfundamentalistene i det Hvite hus når dette er over er ikke lenger en fjern tanke

2 Likes

Hvordan påvirker det Iran ? og Iran krigen?

1 Like

Ser ut som både Irak og Saudi har fått god gang på sine oljerørledninger som gjør at oljeunderskuddet er langt mindre enn ventet. Legger man til at det var overskudd før denne krigen så virker det ikke som midtøsten lider noe inntektsmesig (utover Iran).

LNG er dog verre .D

Du lurer på om dette er on topic?! Eller du lurer på hvordan en trussel om å rive et av de helligste stedene for verdens muslimer vil påvirke Irankrigen og situasjonen i midtøsten?

Men jeg tror dette er for far fetched altså

2 Likes

Nei jeg lurer genuint hvordan det påvirker Iran krigen.

Saudi går vel ca i null etter hva jeg ser det regnes ut pga de økte prisene. Alle de andre landene der er det vel verre med. (Iran er vel en “vinner” og)

Ser ut som de fleste større oljeanalytikere regner på ca 10mill fat pr dag i minus tilførsel VS før krigen. (netto tap etter div re-routing osv)

1 Like

https://x.com/kobeissiletter/status/2041292793063121380?s=46&t=7p_CnDAeF3lIOU6qKTfRiA

Interessant. Hadde aldri trodd Iran skulle fremstå oppegående i et slikt scenario vi er i, men her sitter vi. Synes nesten det er skummelt, for det kan tyde på at regimet overlever.

3 Likes

Hvis det hadde skjedd hadde USA mistet alle sine allierte i regionen umiddelbart og for evig. Da hadde Israel og USA stått alene igjen i verden. Men dette kan werner utbrodere på en uendelig mye bedre måte.

4 Likes

Selvsagt er Iran en vinner. Har klart å endre energisituasjonen til hele forbanna kloden. Er jo nesten så man skulle tro de selv ikke visste hvilken makt de satt på.

Meget spennende og se ettereffekten (dersom det blir en etter) i vinter i blant annet UK og Tyskland.

2 Likes

UAE tjener mer nå enn før.

Irak ligger også ann til å tjene mer.

Hvordan kommer du frem til det regnestykket da? Irak er vel den største taperen i denne krigen. De har vel blitt mer eller mindre totalt blokket

UAE taper så det renner på Emirates i retur, vet ikke hvor mye de går i pluss på dette hvis man utvider regnestykket til å inkludere turisme, boligpriser osv. Tror kanskje de er landet i regionen som kommer dårligst ut av dette på sikt sammen med Qatar pga. usikkerhetsmomentet Iran har demonstrert.

3 Likes

Turisme og boligpriser er midlertidig. Tror ikke de tar det med i regnestykket engang.

Tapet der skjer bare hvis prestestyret nå ikke fjernes.