Du lurer på om dette er on topic?! Eller du lurer på hvordan en trussel om å rive et av de helligste stedene for verdens muslimer vil påvirke Irankrigen og situasjonen i midtøsten?
Men jeg tror dette er for far fetched altså
Du lurer på om dette er on topic?! Eller du lurer på hvordan en trussel om å rive et av de helligste stedene for verdens muslimer vil påvirke Irankrigen og situasjonen i midtøsten?
Men jeg tror dette er for far fetched altså
Nei jeg lurer genuint hvordan det påvirker Iran krigen.
Saudi går vel ca i null etter hva jeg ser det regnes ut pga de økte prisene. Alle de andre landene der er det vel verre med. (Iran er vel en “vinner” og)
Ser ut som de fleste større oljeanalytikere regner på ca 10mill fat pr dag i minus tilførsel VS før krigen. (netto tap etter div re-routing osv)
https://x.com/kobeissiletter/status/2041292793063121380?s=46&t=7p_CnDAeF3lIOU6qKTfRiA
Interessant. Hadde aldri trodd Iran skulle fremstå oppegående i et slikt scenario vi er i, men her sitter vi. Synes nesten det er skummelt, for det kan tyde på at regimet overlever.
Hvis det hadde skjedd hadde USA mistet alle sine allierte i regionen umiddelbart og for evig. Da hadde Israel og USA stått alene igjen i verden. Men dette kan werner utbrodere på en uendelig mye bedre måte.
Selvsagt er Iran en vinner. Har klart å endre energisituasjonen til hele forbanna kloden. Er jo nesten så man skulle tro de selv ikke visste hvilken makt de satt på.
Meget spennende og se ettereffekten (dersom det blir en etter) i vinter i blant annet UK og Tyskland.
UAE tjener mer nå enn før.
Irak ligger også ann til å tjene mer.
Hvordan kommer du frem til det regnestykket da? Irak er vel den største taperen i denne krigen. De har vel blitt mer eller mindre totalt blokket
UAE taper så det renner på Emirates i retur, vet ikke hvor mye de går i pluss på dette hvis man utvider regnestykket til å inkludere turisme, boligpriser osv. Tror kanskje de er landet i regionen som kommer dårligst ut av dette på sikt sammen med Qatar pga. usikkerhetsmomentet Iran har demonstrert.
Turisme og boligpriser er midlertidig. Tror ikke de tar det med i regnestykket engang.
Tapet der skjer bare hvis prestestyret nå ikke fjernes.
Irak har 1,5mbp som går i rørledning til tyrkia, som strategisk ble startet opp igjen rett før krigen.
Iraks totale eksport før krigen var 3,2-3,5mbp.
Ja, mitt svar var gitt at prestestyret ikke fjernes.
Tror neppe disse boligprisene er midlertidig, mange som vender tilbake til sine trygge hjemland når de har opplevd risikoen som har eksistert
Jeg tenker at land som må begynne med rasjonering er tapere.
Vel, på samme måte som Trump nå har klart å skyve omtrent hele verden fra seg pga måten han går frem på / fordi han tror han ikke trenger å ha venner, så er å rive Al-Aqsa pretty much å sette en strek for enhver siste rest av goodwill staten Israel måtte ha i den arabiske verdenen, som igjen er å bare lage en ny akse i denne krigen. Alle de sunni-arabiske landene toer sine hender foreløbig. Putt en gravemaskin ved siden av Al-Aqsa? Da er det no holds barred fra samtlige muslimske naboland. Kanskje til og med sunnier og sjiaer klarer å være litt enige for en stakket stund (de er vanligevis opptatt av å krangle seg i mellom, som du sikkert vet).
Spør du meg er sannsynligheten liten, og i hvertfall før Iran er totalt desimert som land.
Men la oss si at dette trekker ut? Og US blir stuck i en ny årelang krig i Iran? Og Bibi er i en position of strength? Han er cray nok til å finne på det.
Altså, riv Al-aqsa og resultatet blir terror på en skala vi neppe har sett før. Polarisering. Eskalering. Samuel Huntingtons “Clash of Civilizations” blir virkelighet, med alt det innebærer.
OK, spora litt av her: For Iran? Vel, for Iran er en fiende av Israel en venn. Og jeg kan love deg at Israel får seg nye fiender om de river moskeen som altså er den 3. viktigste bygningen for alle muslimer (Kabaen i Mekka, og profetens moské i Medina er over, men de ligger jo relativt trygt til).
Så kortvarianten: Rive Al-Aqsa er å lage enda en akse i denne krigen, og det påvirker Irans posisjon igjen. Iran kan bli som den der australske kortbaneløperen som vant OL-gull fordi han var så crap på skøyter at når hele feltet foran ham krasja og skle ut av banen, så var han den eneste som ble stående.
Ikke si det høyt, kan være von der Leyen krever deg fengslet:p
Ja som artikkelen sier, for Sentralregjeringen er det jo ikke politisk supergunstig å sende mer olje via kurderområdet da det gir kurderene mer makt.
Ja ser ikke helt at Irak er noe vinner i det scenario som er nå akkurat
Flere rapporterer dette her siste 12t. Eneste kilde jeg ser om det er videoer fra Iransk TV, men man er prisgitt oversettelse er rett, så ingen ide om det er korrekt eller ei.
D.trump vedtar byggingen og mottar hyllesten i templet. Ja da har du den fullkomne anti krist. Det er vel forøvrig plass til både tempel og moske oppå der.