Hvis Al-Aqsa rives, som er islamsk 3. mest hellige sted (etter Mekka og Medína), så vil Al-Saud familien og Kong Abdullah styrtes siden disse er voktere av Islams hellige steder. Det samme skjer i de andre GCC landene og den muslimske befolkingen i hele regionen vil rette seg etter Iran som er de eneste som har vist at de kan stå imot Israel.
Tyrkia og Pakistan vil forventes å ta militær lederskap sammen med Iran for å utslette Israel. Å utslette Israel er ikke så vanskelig mtp hvor lite landområde det egentlig og hvor få aktiv profesjonelle styrker de vil ha relativt sett.
Å rive Al-Aqsa har man ikke sett noe sammenlikning til i islamsk historie.
Regimet har vært finansielt presset i 47år og har hatt Mossad intervensjoner opp igjennom. Sist nå under demonstrasjoner hvor USA og Mossad bevæpnet og deltok i terroraksjoner.
Regimet ble så angrepet, hvor første dag innebar likvidering av deres leder og bombing av jenteskolen hvor 168+ ble drept. Iran har spilt med åpne kort. Før krigen la de ut hva de kom til å gjøre hvis de ble angrepet (svare med å bombe amerikanske baser i GCC og stenge Homuz). Iran har nå svart tilbake for hver eskalering fra USA/Israel.
Hvis regimet ønsket å gjøre maks skade så hadde det ikke vært noen avsaltningsanlegg igjen i Israel eller GCC, Dimona ville ha vært bombet og alle rørledninger og oljeinstallasjoner i Saudi og øvrig gulf ville ha vært tatt ut.
Det du ser fra Iran er at de svarer med samme mynt. Ikke en irrasjonell aktør som gjør maks skade (og dermed selvskade).
Hvis noe så har måten de har ført krigen og propagandaen sin på styrker dem. De har nå site dagene også knekt koden og USA har ikke lenger luftherredømme over hele Iran. Stedet er lukket og veldig mange land klarer tydeligvis å forhandle med Iran om passasje av olje og gass….mens verdens mektigste leder får dem ikke til forhandlingsbordet.
Du kan ikke fjerne 90mill mennesker med makt og nå er det nettop 90mill menneske som er i en eksistensiell krig.
Iran er okkupert av prestestyret og IRGC. 90 millioner iranere ønsker frihet. USA og Israel kjemper ikke mot 90 millioner Iranere. De kjemper mot IRGC og Prestestyret. Det er en grunn til at det har flommet inn Iran støttede millitser til Iran siden krigens utbrudd. Prestestyret er livredde for å miste makten og de trenger all vold de klarer å sammle sammen for å holde tilbake 90 millioner innbyggere som ønsker dem døde.
Problemet er kanskje mest at noen millioner av de 90 faller ned på “føkk USA og Israel”-siden. Kanskje er det kun ensifret antall millioner, men en clean cut IRGC og prestene vs. absolutt alle andre er det ikke. Og resultatet blir fort stygt pga det. For hvem sitter med våpen / hvem har hvilke agendaer? Kryssende grupperinger innad i Iran også, f.eks kurdere m.m. Dette er som Syria og Libanon, de finnes minoriteter i millionstørrelsen som vi først blir kjent med når de blir nedslaktet (rekk opp hånda de som visste om alawitter, jesidier, drusere, dosere, og whatnot før 2014 her…)
Det finnes en god gammel regel om Midt-Østen og den går som følger:
Jo mindre man vet om regionen og religionene, jo enklere fremstår alt.
Når man skjønner kompleksiteten i det hele, så får man egentlig mest lyst til å bare sette seg ned å spille tvungen Yatzy.
Nei, krigen har faktisk styrket regimets grep i Iran. Først i 12 dagers krigen og nå denne krigen så har regimet aldri hatt bedre oppslutning.
Du må forholde deg til de som faktisk bor inne i Iran. Ikke eksil iranere. De som bor inne Iran reflekterer ikke eliten som flyktet når Shahen ble avsatt, de reflektert heller ei MEK-folk som tok parti med Irak under Iran kringen. De fleste inne i Iran heier ikke på Pahelvi tilhengere i Los Angeles som heier på Israel og ønsker at Teunpnog Netanyahu skal bombe landet til frihet.
Majoriteten inne i Iran er mest opptatt av å kunne leve og ha økonomisk frihet. Dette er hva regimet har slitt med å kunne gi dem.
Før krigen, hvis du skulle ha pollet iranere så vil jeg si at omtrent 20% var die hard for regimet, 20% helt i mot og resten hadde ingen politiske sterke meninger, men ønsket primært å få det økonomisk bedre. Nå, etter at all regiments skremselspropaganda har har vist seg å stemme (i følge dem selv), så har ting blitt live or die for dem.
Denne burde mange på denne tråden, og andre tråder, ta til seg. All ære til WernerVonHaussenberg som veit jævla mykje, men også ser at trass dette så bør ein ikkje avfeie andre sine avvikande analyser, fordi ein trur ein sjøl veit best.
Jeg ønsker at iranere selv skal få bestemme hva de ønsker. I forlengelse av dette så er det ikke opp til deg, meg, USA eller Israel å påtvinge befolkningen det ene eller det andre. Dette er faktisk grunnen til hvorfor vi er her i denne suppa nå
Siden regimets siste grep for å holde makten var å massakrere 45.000 egne innbyggere som demonstrerte forholdsvis fredelig, så er det tydelig at det har vært helt rett å bombe prestestyret og IRGC.
Så får vi håpe befolkningen reiser seg ved hjelp av den regulære hæren ( som ikke er bombet) slik at befrielsen av Iran kan skje etter 47år med okkupasjon.
De kjemper sannelig ikke for 90 millioner iranere dersom terrorbombing blir realiteten. Dette er kompleks materie. Iranere flest står først frem som vinnere i det øyeblikket hvor presteregimet faller. Enten om det skjer på kort eller litt lengre sikt. Et Iran som blir bombet sønder og sammen uten en større plan om hvordan regimet skal felles… Vel, da er man tilbake til Vietnam-krigen.
Jeg er hverken sponset av Israel eller USA, men det stemmer og er hverken “fake news” eller propaganda.
På høytid at du slutter å spre falsk informasjon, spar meg for dette tullet - det er HELT feil. Jeg har vært i kontakt med folk i Iran og regimet har aldri hatt mindre tillit enn nå, kutt ut dette. Har sett deg gjentatte ganger si ting som er fullstendig bom. Du er blitt blind av et hat mot USA og Israel.
At man har snakket med noen i Iran er vel ikke akkurat bevis. Pleier å være en ganske vanlig reaksjon at når det kommer en ytre fiende, så virker det samlende internt i et land. Hva som er fasit her vet jeg ikke, men er historieløst å tro at når USA angriper så får man ønsket resultat (som her er et nytt bedre regime)
Ikke noe ekspert på Iran, men for meg fremstår en revolusjon i Iran nesten umulig pga av revolusjonsgarden. De eier militæret og styrer opp mot 30 % av Irans økonomi.
Ja, men dette må de finne ut av selv. Ikke at er land fra andre siden av kloden bomber dem til steinalderen og så forventer at de skal bli «demokratiske».
Jeg har redegjort over her om massakrene under demonstrasjonene i Iran. Les det først, så ser du hva jeg mener.
Det var ikke Iran som sto for 7. oktober. Israel har nå drept 72.000 og trolig 82.000 mennesker i Gaza som respons på 7. oktober og de 1100 som døde. Nå er de inne k Libanon og Iran. År er det nok? Skal vi utslette Palestina, Libanon og Iran for at Israel skal få føle seg trygg?
Imponerende at du har så god og bred kontakt med folk i Iran når det er såpass vanskelig å få internett tilgang der. Men fair enough, jeg argumentere jo ikke for at det ikke er mennesker der som er dritt lei av regimet og noe få til og med ønsker Pahlavi 3.0 og du kan sikkert ha hatt kontakt med disse, men dette er ikke majoriteten.
Ellers, hold deg saklig i diskusjonen, ellers blir du ikke tatt seriøst.