Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Denne burde mange på denne tråden, og andre tråder, ta til seg. All ære til WernerVonHaussenberg som veit jævla mykje, men også ser at trass dette så bør ein ikkje avfeie andre sine avvikande analyser, fordi ein trur ein sjøl veit best.

4 Likes

Jeg ønsker at iranere selv skal få bestemme hva de ønsker. I forlengelse av dette så er det ikke opp til deg, meg, USA eller Israel å påtvinge befolkningen det ene eller det andre. Dette er faktisk grunnen til hvorfor vi er her i denne suppa nå

2 Likes

Ja så du ønsker deg demokrati…

4 Likes

Siden regimets siste grep for å holde makten var å massakrere 45.000 egne innbyggere som demonstrerte forholdsvis fredelig, så er det tydelig at det har vært helt rett å bombe prestestyret og IRGC.

Så får vi håpe befolkningen reiser seg ved hjelp av den regulære hæren ( som ikke er bombet) slik at befrielsen av Iran kan skje etter 47år med okkupasjon.

8 Likes

De kjemper sannelig ikke for 90 millioner iranere dersom terrorbombing blir realiteten. Dette er kompleks materie. Iranere flest står først frem som vinnere i det øyeblikket hvor presteregimet faller. Enten om det skjer på kort eller litt lengre sikt. Et Iran som blir bombet sønder og sammen uten en større plan om hvordan regimet skal felles… Vel, da er man tilbake til Vietnam-krigen.

4 Likes

Enig. Men det må være lov å forsvare seg mot terror (7 okt) og å bli utslettet (offisielt mål).

2 Likes

Jeg er hverken sponset av Israel eller USA, men det stemmer og er hverken “fake news” eller propaganda.

På høytid at du slutter å spre falsk informasjon, spar meg for dette tullet - det er HELT feil. Jeg har vært i kontakt med folk i Iran og regimet har aldri hatt mindre tillit enn nå, kutt ut dette. Har sett deg gjentatte ganger si ting som er fullstendig bom. Du er blitt blind av et hat mot USA og Israel.

7 Likes

At man har snakket med noen i Iran er vel ikke akkurat bevis. Pleier å være en ganske vanlig reaksjon at når det kommer en ytre fiende, så virker det samlende internt i et land. Hva som er fasit her vet jeg ikke, men er historieløst å tro at når USA angriper så får man ønsket resultat (som her er et nytt bedre regime)

8 Likes

Ikke noe ekspert på Iran, men for meg fremstår en revolusjon i Iran nesten umulig pga av revolusjonsgarden. De eier militæret og styrer opp mot 30 % av Irans økonomi.

1 Like

Ja, men dette må de finne ut av selv. Ikke at er land fra andre siden av kloden bomber dem til steinalderen og så forventer at de skal bli «demokratiske».

Jeg har redegjort over her om massakrene under demonstrasjonene i Iran. Les det først, så ser du hva jeg mener.

Det var ikke Iran som sto for 7. oktober. Israel har nå drept 72.000 og trolig 82.000 mennesker i Gaza som respons på 7. oktober og de 1100 som døde. Nå er de inne k Libanon og Iran. År er det nok? Skal vi utslette Palestina, Libanon og Iran for at Israel skal få føle seg trygg?

Imponerende at du har så god og bred kontakt med folk i Iran når det er såpass vanskelig å få internett tilgang der. Men fair enough, jeg argumentere jo ikke for at det ikke er mennesker der som er dritt lei av regimet og noe få til og med ønsker Pahlavi 3.0 og du kan sikkert ha hatt kontakt med disse, men dette er ikke majoriteten.

Ellers, hold deg saklig i diskusjonen, ellers blir du ikke tatt seriøst.

5 Likes

Iran er Hamas’ viktigste støttespiller, og gir betydelig økonomisk, politisk og militær støtte som en del av «motstandsaksen» mot Israel

.

5 Likes

Nei, men det er mer enn hva @Lionheart kan vise til. Jeg kan språket og har vokst opp med kulturen. Har sett (selv) og blitt tilsendt klipp fra flere storbyer; Tehran, Kermanshah, Shiraz og Mashhad (!) hvor blant annet disse tingene har blitt ropt:

“Rotta Ali (Khamenei) er død” i Mashhad, Shiraz og Kermanshah

“Tusen takk Onkel Trump” - Eldre kvinner i Tehran på åpen gate

“I love you Trump” - Studenter ved Sharif-universitetet

“Leve Sjahen” - Shiraz og Mashhad (!)

Sistnevnte er jo ikke en majoritet tenker jeg, for det er fortsatt mange som husker hvordan det var under Pahlavi-dynastiet. Likevel ropes disse tingene av enorme mengder folk, det er jo ikke snakk om fåtall slik noen her får det til å virke som. Heller ikke glem folkehavet av demonstrasjoner før krigen.

6 Likes

Hva vet du om hva som er majoriteten eller ei?

Jeg sier at jeg kan språket, men du har et åpenbart bias man legger merke til. Du trekker frem jenteskolen som ble skutt ned og dødsantallet i Gaza, men du unnlater å ta med dødsantallet innad i Iran før krigen? Det er jo 45.000 som du bevisst ikke nevnte, derfor trekker jeg frem ditt bias.

Er en app som heter Rubika, har fått en bruker via lokalt telefonnummer, da får jeg holdt noe kontakt. Ellers kan man bli ringt derifra (kan ikke ringe inn) og de som er nær grensa til Irak kan ta turen over og ta kontakt derifra. Mange muligheter.

3 Likes

Det vet jeg, men er det greit å bombe landet da? Og hvis tilfelle, hvor mye skal vi bombe?

Hvor mange flere i Gaza, Libanon og Iran må dø?

Nei, kom gjerne med en bedre måte å stoppe dem på

1 Like

Vi kan gjerne kjøre diskusjonen på persisk hvis det er et krav for å bli tatt seriøst.

Enda mer spesielt å bevisst unngå å nevne IRGC sin henrettelse av egne landsmenn hvis du har røtter derifra.

4 Likes

Jupp. Men hvis det er det eneste man har å sammenligne med fra dagens styre, så er det jo det man lengter etter. Finn meg en iraner som var voksen mens Mossedegh regjerte liksom… Og hvor mange i Iran var over 16 sist sjahen satt ved makten? Det er kanskje tosifra antall prosent, men det er ikke høyt.

Eller for å snu det hele: Når iranere roper på sjahen så roper de vel egentlig bare “alt annet enn det vi har nå pliz”? Tror jeg i hvert fall.

3 Likes

Men du mener tydeligvis at du selv har bred kontakt med folk inne i Iran…? Undrer meg litt over hvem du egentlig representerer.

6 Likes

Inntrykket mitt er man observerer og har tatt til seg ting foreldre/besteforeldre har sagt. Jeg personlig er ikke solgt på sjahen, men gjetter at din antagelse er relativt spot on. Det er mer enn “alt annet enn det vi har nå” jeg tror vi er inne på.

Forøvrig har jo Maryam Rajavi forsøkt seg på å vinne folket på samme måte som Pahlavi har klart (blant eksiliranere), men der er minnet langt ferskere for de yngre og det fungerte ikke like bra.

Helt rett i at befolkningen er ung og derfor blir det svært få som egentlig vet hvordan Pahlavi-dynastiet var hverdagen tatt i betraktning, men det er et “gresset er uansett grønnere”-scenario.

3 Likes