Iran er Hamas’ viktigste støttespiller, og gir betydelig økonomisk, politisk og militær støtte som en del av «motstandsaksen» mot Israel
.
Iran er Hamas’ viktigste støttespiller, og gir betydelig økonomisk, politisk og militær støtte som en del av «motstandsaksen» mot Israel
.
Nei, men det er mer enn hva @Lionheart kan vise til. Jeg kan språket og har vokst opp med kulturen. Har sett (selv) og blitt tilsendt klipp fra flere storbyer; Tehran, Kermanshah, Shiraz og Mashhad (!) hvor blant annet disse tingene har blitt ropt:
“Rotta Ali (Khamenei) er død” i Mashhad, Shiraz og Kermanshah
“Tusen takk Onkel Trump” - Eldre kvinner i Tehran på åpen gate
“I love you Trump” - Studenter ved Sharif-universitetet
“Leve Sjahen” - Shiraz og Mashhad (!)
Sistnevnte er jo ikke en majoritet tenker jeg, for det er fortsatt mange som husker hvordan det var under Pahlavi-dynastiet. Likevel ropes disse tingene av enorme mengder folk, det er jo ikke snakk om fåtall slik noen her får det til å virke som. Heller ikke glem folkehavet av demonstrasjoner før krigen.
Hva vet du om hva som er majoriteten eller ei?
Jeg sier at jeg kan språket, men du har et åpenbart bias man legger merke til. Du trekker frem jenteskolen som ble skutt ned og dødsantallet i Gaza, men du unnlater å ta med dødsantallet innad i Iran før krigen? Det er jo 45.000 som du bevisst ikke nevnte, derfor trekker jeg frem ditt bias.
Er en app som heter Rubika, har fått en bruker via lokalt telefonnummer, da får jeg holdt noe kontakt. Ellers kan man bli ringt derifra (kan ikke ringe inn) og de som er nær grensa til Irak kan ta turen over og ta kontakt derifra. Mange muligheter.
Det vet jeg, men er det greit å bombe landet da? Og hvis tilfelle, hvor mye skal vi bombe?
Hvor mange flere i Gaza, Libanon og Iran må dø?
Nei, kom gjerne med en bedre måte å stoppe dem på
Vi kan gjerne kjøre diskusjonen på persisk hvis det er et krav for å bli tatt seriøst.
Enda mer spesielt å bevisst unngå å nevne IRGC sin henrettelse av egne landsmenn hvis du har røtter derifra.
Jupp. Men hvis det er det eneste man har å sammenligne med fra dagens styre, så er det jo det man lengter etter. Finn meg en iraner som var voksen mens Mossedegh regjerte liksom… Og hvor mange i Iran var over 16 sist sjahen satt ved makten? Det er kanskje tosifra antall prosent, men det er ikke høyt.
Eller for å snu det hele: Når iranere roper på sjahen så roper de vel egentlig bare “alt annet enn det vi har nå pliz”? Tror jeg i hvert fall.
Men du mener tydeligvis at du selv har bred kontakt med folk inne i Iran…? Undrer meg litt over hvem du egentlig representerer.
Inntrykket mitt er man observerer og har tatt til seg ting foreldre/besteforeldre har sagt. Jeg personlig er ikke solgt på sjahen, men gjetter at din antagelse er relativt spot on. Det er mer enn “alt annet enn det vi har nå” jeg tror vi er inne på.
Forøvrig har jo Maryam Rajavi forsøkt seg på å vinne folket på samme måte som Pahlavi har klart (blant eksiliranere), men der er minnet langt ferskere for de yngre og det fungerte ikke like bra.
Helt rett i at befolkningen er ung og derfor blir det svært få som egentlig vet hvordan Pahlavi-dynastiet var hverdagen tatt i betraktning, men det er et “gresset er uansett grønnere”-scenario.
Nei, jeg sier ikke at jeg har bred kontakt med folk inne i Iran. Hvordan dediserte du deg frem til det?
Og tror det å være på dette forumet ville ha vært best impact hvis jeg var på en eller annens lønnsliste i denne konflikten 
Av genuin nysgjerrighet, ettersom du er farsi-talende;
Hvordan kom du frem til at regimet har bedre oppslutning enn noen gang etter 12 dagers krigen og denne, når du så hvordan gatene var stormet ex ante 28. februar?
Kanskje det er verdt å lytte til nordmenn med iransk bakgrunn som åpenbart har både norsk bondevett og god kjennskap til og interesse for Iran, stemmer som Høyres Mahmoud Fahramand, Lily Bandehy og stortingspresidenten Mashud Garahkhani.
Mahmoud Farahmand har selv forøvrig nevnt at IRGC bruker barn som menneskeskjold, men i følge @Lionheart er han da sponset av Israel og USA, mens han sitter på Stortinget.
Ved å lese dine innlegg.
Bare en vennlig påminnelse:
Ikke drep tråden da ved å tre ned egne narrativ om “hvordan verden ser ut” over hodet på hverandre som gamle skitne plastposer.
Altså, jeg mener narrativene er gamle skitne plastposer. Ikke dere.
Ikke i dag. Eller i natt.
0800 PM Eastern Time blir vel 02:00 her hjemme?
Like lett å få denne tråden stengt som det er å stenge Hormuz, foråsidetsånn.
Plutselig kommer Al-Evil, Al-pig, eller Al-pdx og trekker ut strømmen. Frykt dem.
02:00 er korrekt
Hamas playbook all over again.
« Men det iranske regimet har lenge glorifisert offer og martyrdød, også blant mindreårige.»
Dette er gærninger. De blir ikke mindre gale når de får nukes
Oppsummerer slik jeg:
Trump er ei 2X cunt, Iran regimet er 10X cunt.