Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Oljekursen synker, har trump sagt noe spennende igjen?

Haha, ja man kan vel si det… :clown_face: :clown_face: (Edit: ser det er en 7-8timer siden)

image

Tror faramandh er rimelig upopulær i de fleste norske muslimske miljøer.

2 Likes

Og Bibi er et produkt du ikke får tilgang til å kjøpe uansett hvilken kunnskapstest du klarer å avlegge

2 Likes

Jokerne nå som er utrolig vanskelig å si noe om er for meg

  1. hvor sterke er egentlig IRGC nå
  2. og hva med den regulære hæren…?

Mens man vet at irgc har vært mannsterke tidligere og har de beste våpen og utstyr som er å oppdrag i landet, så ser man jo at de nå baserer seg på barnesoldater ned til 12 år og henter inn terrormilitsiaer fra Irak, Afghanistan og Pakistan for å greie å opprettholde kontrollen. Det kan jo tyde på at de føler seg temmelig presset i det minste og langt fra er så selvsikre som de gir inntrykk for utad.
Det at de i tillegg stenger internett og forsøker å styre all kommunikasjon som kommer ut fra landet (slår hardt ned på folk med starlink-terminaler) bør jo gi en viss indikasjon på hva folket ønsker og hvor stor frykten faktisk er for dem nå.
Det regulære militæret er jo heller ikke involvert såvidt jeg forstår, så hva som skjer med dem kan også bli en avgjørende faktor for utfallet innad i Iran…

Ellers så synes jeg det er ganske frustrerende å lese den “gaslightinga” av hele det iranske folks lidelser og massakren i januar fra enkelte her - hvor man prøver å nedsnakke tallet og hvor ekstremt irgc opererer - ved å gjenta deres talepunkter/løgner/propaganda som sannhet - her operer altså alle fornuftige veldedige organisasjoner med tall i størrelsesorden minimum 30-50.000 bekreftede dødd, men også at det kan være store mørketall i tillegg til disse.
Andre tall som er nevnt er oppe i 92.000 og at det fryktes 6-sifede antall døde.

Så får hver og en gjøre seg opp sine tanker om hva som er riktig tall.

Når det gjelder Pahlavi, så er det kun en evnt overgangregjering etter et evnt regimeskifte han ønsker å lede og at det iranske folk skal få bestemme selv hvordan landet skal styres og hvem som skal styre det etter ting roer seg.

13 Likes

Og igjen, Axios haha

Noen andre enn “The Kobeissi Letter” som melder dette? På Axios.com står det ingen ting annet enn det som ble skrevet for åtte timer siden, nemlig at det alltids er en mulighet for at han gjør det en gang til

Det er akkurat samme mønster som alle de forige 30 gangene. Axios kommer med noe oppdiktet fjas fra team Trump, så re-poster mange andre det, inkl mainstream media.

På X har Axios blitt mer som en meme nå pga det.

Som en bonus for de som ikke er så glad i jøder så er Axios reporter som kaster ut de tingene der en israelsk journalist. Barak Ravid.

2 Likes

Brookswashers: godt gjort å få ufiltrert regimekritisk info over telefon. De jeg har snakket er redd for å snakke fritt frykt for at samtalen skal være avlyttet. Også godt gjort å ha filmer av folk som åpenlyst er kritiske, slik blir jo fulgt opp, spesielt nå til dags i Iran.

Så ja, det er et regime og jeg snakker ikke i favør av regimet, men forsøker å ikke redusere diskusjonen til sort/hvitt.

Snøffelen:
Er Pete Hegseth eller Kirsti Nome gode representer for Norge? Er jo noen i USA som mener at disse folkene har sunn bondevett og er verdt å lytte til.

Nei, jeg sidestiller ikke Hegseth med Lilly Bandahey….men å selektere folk helt klart har tatt et standpunkt gjør dem ikke nødvendigvis gode representanter for 90mill innbyggere.

Tyrion:
Det er jo folk her som mener at det Israel har gjort/gjør i Gaza, Libanon og nå Iran er berettiget baser på 1100 israelere døde og det er helt greit å lee det. Kan man da ikke ha samme samme takhøyde den andre veien for folk som har et annet syn?

Generelt:

Jeg tror vi forsurer diskusjonen ved å gjøre den veldig personlig. Det må være greit å ha ulike meninger og ytre disse uten å bli anklaget for det ene eller andre.

1 Like

Men Axios har jo heller ikke postet det på X?

Annet enn en lenke til den 8 timer gamle artikkelen:
https://x.com/axios/status/2041338221301248121?s=20

At det er en teoretisk mulighet for enda en TACO er jo ikke akkurat en ny og revolusjonerende tanke

Er slik det har foregått siden start. Ting bli re-postet som “breaking news” mange timer senere, så er det et dropp i oljepris, etterfulgt av masse poster om det er feil osv. Repeat.

Nå er det omvendt vei det skal kjøres:

Gi det et par timer så kommer det på nytt noe om en eller annen fredsavtale som mer eller mindre er på plass…

https://en.mehrnews.com/

overbelastet

1 Like

Disse nedtellingene til Trump er jo like troverdige som Jack Reacher sine :expressionless:

Eller har noen andre lurt inn et slag på forhånd?

3 Likes

Her er kilden til alt man har så langt. Telegramkanalen til Mehr:

mehrnews.com/x3bLGk

"Attack by the American Zionist enemy and several explosions in Kharg

The American Zionist enemy has made several attacks on Kharg Island, and several Explosions have also been heard on this island./Mehr"

1 Like

Hvis man alltid gjennomfører det man truer med, aldri gjennomfør det man truer med eller alltid gjør det motsatte av hva man truer med så er man en åpen bok. Det er ekvivalent med å dele sine planer med alt og alle.

Litt vanskelig resonnement, med tenker man nøye etter så skjønner man at det er sant.

Ble nok fintet av noen av de jeg følger som ble fintet selv. Sletter :slight_smile:

Tror ikke spillteori og geopolitikk er gode kompiser ass.

Hvis du forteller Hideki Tojo at konsekvensen av et overraskelsesangrep på Pearl Harbor er at Japan 100% kommer til å bli jevnet med jorden og nuka x2 + miste Korea og Mandsjuria, så kan jeg også garantere deg at Pearl Harbor aldri skjer.

Hvis du forteller samme mann at det er et utfallsrom der på 20-80% så kan han jo finne på ta sjansen.

Ikke et spesielt vanskelig resonnement :wink:

Det er i usikkerhetene og tvetydighetene at de gigantiske fuckupsene i historien hender.

Fordi noen tror de kan slippe unna med noe uten at det får konsekvenser.

Gjelder Iran, gjelder Israel, gjelder USA… og alle andre.

7 Likes

Hva får deg til å være skråsikker på det? Vet du ikke at regimet har en helt umenneskelig historikk med utbredt bruk av barnesoldater?

Det er i flere medier med sitater fra ministere.

4 Likes

Jo den er det lol

Truth Details | Truth Social