Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Ti min fersk melding fra regimet:

"Infographic of Operation “Odeh Sadeq 4” - Wave 99

Part of the new IRGC statement in response to the targeting of infrastructure:

We will do what the United States and its allies can do with the infrastructure of the United States and its partners. They will be deprived of the region’s oil and gas for years.

America’s regional partners should also know that until today, they have exercised restraint for the sake of good neighborliness.

We have had many considerations in choosing the targets for retaliation, but then all these considerations have been removed."

6 Likes

USA bekrefter: Angriper Kharg-øyen

Foto: AFP / NTB

Det melder Reuters, som siterer avisen Axios. De siterer en anonym tjenesteperson.

Bekreftelsen fra USA kommer en drøy time etter at det iranske nyhetsbyrået Mehr rapporterte om flere angrep på øya.

Kharg huser Irans største oljeterminal.

Rundt 90 prosent av Irans oljeeksport skjer via øyen, ifølge NTB. Kharg er dekket av rørledninger, moloer, oljetanker og annen infrastruktur.

4 Likes

Disse angrepene samt de på Sør-Pars forstår jeg pent lite av. I krig er det oftest ingen vinnere, her er det definitivt to tapere når man kommer til disse nivåene. Om noe så vil dette holde oljeprisen høyere enda lenger, stikk motsatt av det Trump har lovet amerikanerne.

3 Likes

Ingenting som tyder på at angrepene dempes for å holde pumpeprisen i usa nede
Han er i sin siste periode og ser vel for seg at prosjektet i Iran overgår alt annet av viktighet

1 Like

Sistnevnte melder at målene er militær infrastruktur… enn så lenge.

1 Like

Enig i det.

For første gang begynner jeg å lure på om han varer ut perioden, han blir mer og mer upopulær i statene for hver dag som går, konsekvensene har vært større enn forventet for amerikanerne. Mye mulig det blir ATH på gjennomsnittlig oljepris for en presidentperiode slik det ser ut.

Begynner nesten å tro at Trump og co. har undervurdert Iran for mye? De må vel ha visst det her ikke var sammenlignbart med hverken Afghanistan eller Irak, men man begynner å lure.

2 Likes

Israel føler vel de vinner hvis de klarer å lage et nytt syria ut av iran og andre land?

Kanskje staten, men tviler på at befolkningen gjør det. En eller annen gang vil de gå lei flyarmer, og de har gått både oftere og jevnere enn noen gang (?) - kan ikke holde på i evig tid de heller.

image

5 Likes

I helvete han tar av :rocket:

4 Likes

Offffff……. Mannen er gal !!!

Nå er uansett alt av aksjer solgt, orker ikke stressmomentet imorgen.

7 Likes

Nominelt snitt oljepris i Obamas første periode var 95$, så justert for inflasjon blir det 130$ pluss, så om Trump skal slå Obama og bli presidenten med høyest snitt oljepris i en president periode må Trump stå litt på, særlig mtp at snitt for 2025 var under 70 dollar.

4 Likes

80% cash nå, bare en saftig taco kan snu dette :taco:

5 Likes

Totalt frakoblet virkeligheten oljeprisen med alt shitshowet som nå skjer.

3 Likes

Blir vel en avtale da

Circio minsker prosenten dag for dag, men 55% cash her. Tenker hele børsen kjører et binært opplegg. Hvor man har status quo på den ene siden og strake vegen rett vest på den andre. Som gir rimelig dårlig R/R.

4 Likes

Tror dere Iran går natten i møte med den meldingen der

De gjør vel som de har truet med. Angriper infrastruktur i de andre landene rundt

4 Likes

Et eksistensielt spørsmål for regimet til Iran. Så de går nok hele veien.

1 Like

Forskjellen var at Obama ikke hadde mye skyld i oljeprisen, men Trump sin krig har veldig mye å si for oljeprisen.

5 Likes