Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

“Transitory” som en annen kjent mann sa :see_no_evil:

Nei Iran går ikke natten i møte med denne meldingen. Det Trump leverer nå er først og fremst retorikk, psykologisk krigføring og trusler. Det er tydelig at begge sider har mobilisert militære ressurser kraftig, men fremdeles finnes det ingen konkret operativ ordre om å gjennomføre regimeendring eller angrep. Når stater virkelig tar slike beslutninger merkes det i handling og ikke bare i følelsesladde meldinger og sosiale medier. Iran holder fast ved egne krav og prosedyrer. Det er ekstremt usannsynlig at de vil gi etter i natt.
En hel sivilisasjon vil dø i natt. Det er så langt fra virkeligheten som du får det.

2 Likes

Når Hormouz er strupet burde selvsagt oljeprisen gått i taket, men det har den ikke gjort, så det må være noe markedet «skjønner» som folk her på TI ikke er «on board with»

Videre så er futures 30 dollar lavere for august enn nå.
Så markedet sier at dette vil gå over.
Den eneste andre muligheten jeg ser er shorting i stor stil, og de som kunne ha nytte av det er aktører som trenger fysisk olje her og nå og vil selvsagt betale minst mulig for det. Den beste muligheten for å få tak i olje, hvis fysisk levering er viktigst, er jo nettopp å shorte slik at de som har mindre betalingsvilje utsetter sin kjøp. I dette tilfellet noen måneder.

De som kjøper største andel av olje fra gulfen er Japan, nær 90%, så det kunne ha motiv for å sikre seg olje. De som må utsette er Tyrkia, Egypt, Pakistan og til dels India.

Mao enten har Trump en god plan og kontroll, og prisene faller utover året. Eller så er det noen aktører, og Japan kan passe mtp behov og motiv, og da kommer det en smell senere.

Synes det derfor er spennende å følge med på hvordan Tyrkia, Egypt og Pakistan engasjerer seg i saka.

2 Likes

Japan er jo smarte som vanlig og har myyyye reserve iforhold til mange andre land

Japan har ikke store reserver, uten import er de tomme etter 200 dager. Kina, til sammenligning, er tomme etter 5 år, fordi de både har større lagre, og ikke minst egen produksjon.

Edit:
Som en analogi; er et mye større problem at huset er tomt for mat på ubestemt tid enn at maten plutselig ble dobbelt så dyr.

1 Like

Klart de har. Er jo helt obv.

Artig med at han er så profetisk, men ikke skjønner hvem det gjelder:

Kjører han på med krigsforbrytelser her, så er det slutten på “den vestlige sivilisasjon” slik vi kjenner den, og USA relegerer seg til historiens skraphaug.

12 Likes

Kan det være at planen egentlig bare er å gå i land på Kharg i kveld?

2 Likes

Hørte senest på radio i dag en ekspert innen oljetrading som klødde seg alvorlig i hodet og mente at markedet undervurderer kapitalt. Markedet tenker vel at dette MÅ gå over. At alternativet er så utenkelig at man tviholder på det standpunktet helt til skipet eventuelt går ned. Oppmuntret av Trumps TACO.

13 Likes

2 Likes

Men det vil vel strengt tatt skade USA mye mindre enn Europa/Asia.

3 Likes

Fysisk olje her og nå koster over 140 dollar fatet. Mao; en sannhet med visse modifikasjoner.

5 Likes

Markedet tenker at om Iran struper helt til, så blir det massiv inngripen.

Og så skal alt være tilbake til normalen.

Men det kommer til å være så mye ødelagt shit etter dette at normalen aldri kommer tilbake.

På samme måte som normalen fra 1972 aldri kom tilbake etter Yom Kippur.

Det blir et før og et etter dette.

Siden mange her mener det ligger en større mening bak, så lanserer jeg herved at Greta Thunberg har hvisket noen ord i Trumps øre, og fått ham til å gjøre alt dette. Make America Greta Again. Blir renewables over hele fjøla fremover. Good job, Greta, master manipulator.

11 Likes

Ser ikke så lovende ut dette, forbauset over at markedene er såpass rolige :man_shrugging:

9 Likes

Ville ikke bettet på det. Bombing av kraftverk og bruer er standard prosedyre i USAs kriger. I 1991 ble hele Irak mørklagt av åpningssalvoen.

6 Likes

Jeg tenker at markedet ikke sitter å heier på noen, håper på noe, eller krysser fingrene for et eller annet, jeg tror markedet består av rasjonelle aktører som tar de mulighetene og spiller sine kort best mulig her og nå.
Så hvis noe shorter big time så er det bare å «play along», og «do the bisssniss».

Om det skulle være «urettferdig» om noen trikser til seg billig fysisk olje her og nå så bryr ikke markedet seg om det, de bare forholder seg til det, og forholder seg til 200$ olje hvis den tid kommer.

Alternativet er altså at dette blåser over og at Trump har full kontroll, og futures prisen blir fasiten.

Lol, du er forumets Dag Sørås.

2 Likes

@WernerVonHaussenberg, sånn helt konkret hva er din forklaring, eller mulige forklaringe, på at olje futures for august 2026 ligger rett over 70 dollar?

1 Like

Internasjonale regler sluttet være en greia for lengst når det kommer til stormakter.

Everyone else fall in line.

Hvordan disse ordene der ikke får verdens ledere til å koke skjønner jeg ingenting av.

«Iranske regimet drepte 30.000 av sine egne, så vi kanskje bare må drepe de alle sammen. Det er bare 90m mennesker»

MAGA Logic

8 Likes

Det er ikke snakk om å nuke Iran.
Jeg tenker sjansen for bombing til natten er 60/40

De må være veldig besatte av å skaffe seg bomben. Åpning av Hormuz og avtale om atomvåpen så hadde det meste vært løst.
Gærninger!

5 Likes