Avtalen som sikret dette var jo på plass, men Trump rev den i stykker. Nå handler det mer om å skaffe seg en offramp uten at USA/ Trump mister ansikt.
Iran svarer med en trussel om oppskalering. Om de klarer å stenge Rødehavet i praksis og eventuelt hvor lenge aner jeg ikke, men mer krig er ikke bra for verdensøkonomien men vi husker jo hvor fort ting stoppet opp når det skipet satte seg fast i Suez for noen år siden 
Stor tabbe, blant mange.
Men fortiden kan ikke endres
Samme hva det dreier seg om. Jeg tenker at en verdens leder ikke uttaler seg som om man er en 5 åring. Det er en skam å bevitne.
Avtaler med Donald Trump egner seg ikke engang som dopapir.
Er ikke tvil om hvem parter i denne krigen som opptrer mest rasjonelt iallefall. Israel og US har jo mistet all troverdighet ovenfor sine motstandere ift å inngå avtaler.
Det finnes kun et motsvar og det er eskalering. Smart når man sørger for at motstanderen heller vil gå i grava enn å sette seg ved forhandlingsbordet med to nepotister.
Det hadde nok blitt «best deal ever»,- og Trumpen er snart ute,får vi håpe
103% enig. Men i en 80 år nå har vi i hvertfall alle være enige om å late som. Og nå er åpenbart “pretend time” slutt.
Snøff, hvis jeg forsto hvorfor så hadde jeg neppe sittet på TI og skrevet. Hvis det skal gi mening må ihvertfall dette blåse over veldig fort uten at produksjon i gulfen blir føkka, som for meg fremstår som et totalt Goldilocks-scenario akkurat her og nå.
Jeg tror markedet dessverre er svært overoptimistisk denne gangen.
Får vi en tacotweet fra trumpeten like før kl 20, som sier at forhandlingene går strålende, og deadline derfor er utvidet?
Det det har ju allerede intreffet.
Sorry - feil tråd.
Iransk kilde: Vi vil ikke vise fleksibilitet så lenge USA krever at vi overgir oss
En høytstående iransk kilde sier at Iran ikke kommer til å vise noen fleksibilitet så lenge USA forsøker å presse Iran til å overgi seg.
Han sier også at hvis USA angriper Irans kraftverk, så kommer hele regionen, inkludert Saudi-Arabia, til å havne i totalt mørke.
Veldig spent på hvordan USA kommer seg ut av dette. Hvilken posisjon supermakten da vil ha. Mye avhenger av hvordan denne krigen ender.
Trump fortrekker alenegang, bortsett fra i samarbeidet med Bibi The Butcher. Hva med internasjonalt samarbeid videre, 0g ikke minst økonomi og handel? Det virker som om USAs nærmeste handelspartnere kappes om å finne alternativer.
Nato som en transatlantisk forsvarsallianse er raukjørt. Det blir i overkant paradoksalt med en forsvarsallianse der den største bølla er på innsiden.
Det er ikke alt man kan true se til ved hjelp av en sterk militærmakt. USAs anseelse har vært i fritt fall på dette godt og vel ene året siden Trump avløste Biden. Ennå har Trump nesten tre år igjen. Tid nok til mye rasering,
Israel slipper nok for ettertiden billigere unna. Denne gangen også. Det finnes en uskreven “Lex Israel - husk holocaust” som gir landet et helt særeget vern - utover det verbale. Siden en av de mest omfattende og groteske terroraksjonen i nyere tid, 7, oktober har landet hatt militæraksjoner i sju-åtte land “for å trygge egen sikkerhet”. En manual for økt sikkerhet eller konflikt?
Kanskje strekker europeerne seg til å kaste landet ut av MGP for en kortere periode…
Folkeretten har daua. Tilbake legges nå premissene av “ondskapens kvadratur” - Iran, Israel, Russland og USA. Og bakom lurer Kina.
Vi får ønske oss selv lykke til videre.
Er flere demokrater som har begynt å snakke om 25. amendment, men nå også hun her:
Rydder meg innimellom tid til ei leseøkt på denne tråden. Virkelig mange innsiktsfulle og velformulerte innlegg.
Som svært mange andre har jeg ingen “prognose” for hvor dette ender. Men ett er jeg overbevist om; duoen Trump og Netanyahu er langt fra ferdig.
Trump er notorisk ustabil og historieløs, og har tatt altfor mange skritt til at jeg kan se for meg en løsning som betyr fred verken i løpet av denne måneden eller halvåret.
Netanyahu har pusha og pusher på fra før den 28. februar og har på ingen måte noe ønske om at krigen snart skal ta slutt. De våpnene han trenger, får han av Trump - og Tyskland med flere europeiske selger villig det han ellers måtte ønske.
Så ustabil og fullstendig sjølopptatt somTrump er, har jeg egentlig ikke tro på annen utgang på det han nå har satt igang enn at en tilstrekkelig brei og sterk motstand i eget land til slutt setter en stopp på krigen.
Enkelte land har nå stanset salg av våpen til USA. Til tross for at Norge har forbud mot å selge våpen til land i krig, fortsetter vi våpeneksporten. Men ifølge UDs litt vage svar på hvorfor, gjelder det visst ikke NATO-land. Selv når Norge offisielt anser krigen som et brudd på folkeretten.
Det er ingen tvil om at regimet i Iran legger opp til menneskelige skjold. Fra deres egen Mehrs telegramkanal:
“Now/ Human chain of Bisotun Power Plant, Kermanshah”
og
“Human chain around the Kazerun combined cycle power plant”
Men ikke så mange barn da 
Det er folk som spontant møter opp selv. Du ser det samme over alt der. Folk er nasjonalister og er ikke redd for martyrdød
Sikkert ikke etter en pistol mot hodet, nei. Men neppe spontane individuelle valg tatt med full informasjon heller. Tipper det skjer som et resultat av målrettet propaganda og “peer pressure”.
Det oppleves helt klart veldig kontraintuitivt for oss som ikke går igjennom hva de leger, er lettere å tenke at man skal oppsøke bomberom heller enn å oppsøke infrastruktur og risikerer bomberegn, men dette er nasjonalistiske og stolte folk. De har hatt stor demonstrasjoner og deres ledere har gått åpenlyst i gatene for å vise at de ikke er redde.
Selv regimekritiske folk møter opp og tar er standpunkt mot det de mener er barbarisme. Og ærlig talt, måten Trump kommuniserer på så er det ikke tvil hvem som er den siviliserte her.
https://x.com/iranscreenshot/status/2041135323246133427?s=46&t=ox2XBPLJbieadKesAfxLlQ

