Fysisk olje her og nå koster over 140 dollar fatet. Mao; en sannhet med visse modifikasjoner.
Markedet tenker at om Iran struper helt til, så blir det massiv inngripen.
Og så skal alt være tilbake til normalen.
Men det kommer til å være så mye ødelagt shit etter dette at normalen aldri kommer tilbake.
På samme måte som normalen fra 1972 aldri kom tilbake etter Yom Kippur.
Det blir et før og et etter dette.
Siden mange her mener det ligger en større mening bak, så lanserer jeg herved at Greta Thunberg har hvisket noen ord i Trumps øre, og fått ham til å gjøre alt dette. Make America Greta Again. Blir renewables over hele fjøla fremover. Good job, Greta, master manipulator.
Ser ikke så lovende ut dette, forbauset over at markedene er såpass rolige 
Ville ikke bettet på det. Bombing av kraftverk og bruer er standard prosedyre i USAs kriger. I 1991 ble hele Irak mørklagt av åpningssalvoen.
Jeg tenker at markedet ikke sitter å heier på noen, håper på noe, eller krysser fingrene for et eller annet, jeg tror markedet består av rasjonelle aktører som tar de mulighetene og spiller sine kort best mulig her og nå.
Så hvis noe shorter big time så er det bare å «play along», og «do the bisssniss».
Om det skulle være «urettferdig» om noen trikser til seg billig fysisk olje her og nå så bryr ikke markedet seg om det, de bare forholder seg til det, og forholder seg til 200$ olje hvis den tid kommer.
Alternativet er altså at dette blåser over og at Trump har full kontroll, og futures prisen blir fasiten.
Lol, du er forumets Dag Sørås.
@WernerVonHaussenberg, sånn helt konkret hva er din forklaring, eller mulige forklaringe, på at olje futures for august 2026 ligger rett over 70 dollar?
Internasjonale regler sluttet være en greia for lengst når det kommer til stormakter.
Everyone else fall in line.
Hvordan disse ordene der ikke får verdens ledere til å koke skjønner jeg ingenting av.
«Iranske regimet drepte 30.000 av sine egne, så vi kanskje bare må drepe de alle sammen. Det er bare 90m mennesker»
MAGA Logic
Det er ikke snakk om å nuke Iran.
Jeg tenker sjansen for bombing til natten er 60/40
De må være veldig besatte av å skaffe seg bomben. Åpning av Hormuz og avtale om atomvåpen så hadde det meste vært løst.
Gærninger!
Avtalen som sikret dette var jo på plass, men Trump rev den i stykker. Nå handler det mer om å skaffe seg en offramp uten at USA/ Trump mister ansikt.
Iran svarer med en trussel om oppskalering. Om de klarer å stenge Rødehavet i praksis og eventuelt hvor lenge aner jeg ikke, men mer krig er ikke bra for verdensøkonomien men vi husker jo hvor fort ting stoppet opp når det skipet satte seg fast i Suez for noen år siden 
Stor tabbe, blant mange.
Men fortiden kan ikke endres
Samme hva det dreier seg om. Jeg tenker at en verdens leder ikke uttaler seg som om man er en 5 åring. Det er en skam å bevitne.
Avtaler med Donald Trump egner seg ikke engang som dopapir.
Er ikke tvil om hvem parter i denne krigen som opptrer mest rasjonelt iallefall. Israel og US har jo mistet all troverdighet ovenfor sine motstandere ift å inngå avtaler.
Det finnes kun et motsvar og det er eskalering. Smart når man sørger for at motstanderen heller vil gå i grava enn å sette seg ved forhandlingsbordet med to nepotister.
Det hadde nok blitt «best deal ever»,- og Trumpen er snart ute,får vi håpe
103% enig. Men i en 80 år nå har vi i hvertfall alle være enige om å late som. Og nå er åpenbart “pretend time” slutt.
Snøff, hvis jeg forsto hvorfor så hadde jeg neppe sittet på TI og skrevet. Hvis det skal gi mening må ihvertfall dette blåse over veldig fort uten at produksjon i gulfen blir føkka, som for meg fremstår som et totalt Goldilocks-scenario akkurat her og nå.
Jeg tror markedet dessverre er svært overoptimistisk denne gangen.
Får vi en tacotweet fra trumpeten like før kl 20, som sier at forhandlingene går strålende, og deadline derfor er utvidet?
Det det har ju allerede intreffet.