Denne gangen kommer positive signaler fra begge hold.
A senior Iranian official told me that Iran is positively reviewing Pakistan’s request for a two-week ceasefire.
Denne gangen kommer positive signaler fra begge hold.
A senior Iranian official told me that Iran is positively reviewing Pakistan’s request for a two-week ceasefire.
Så lenge presteregimet får fortsette blir de med
En ødelagt klokke har selvfølgelig rett tid to ganger for dag, så til slutt vil vel en av nyhetene stemme
Jeg tipper at Trump bruker vennene sine i Islamabad til å vise verden at det foregår tøffe forhandlinger. I praksis klarer ikke Trump selv å få Iran til forhandlingsbordet og han må bruke pakistanerne til å redde ansikt ved å utsette egen frist. Lukter spill for galleriet når sterkt ladde Truth Social trusler ikke funker.
Trump fikk en god tone med Pakistan da India og Pakistan sist hadde en varm utveksling (som er en av «krigene» Trump stoppet).
Det er i grunn Trump er svarteper her, tenker jeg. USA sitt forhold og «kontroll» over Pakistan hører 90 tallet til. All nyere militær tech Pakistan nå har kommer fra Kina. De lager jagerfly sammen med Kina som selges videre til andre land. Kina har gitt Pakistan nyeste 5 generasjon jagerfly. De F-16 flyene Pakistan har får de ikke lov til å bruke mot India av USA, dermed er disse flyene bare utdatert pynt for Pakistan.
Pakistan er Kinas nærmeste allierte (og Kinas største investering i belt and road), mens India er de som er nærmest USA i regionen (men Trump liker nok personlig Munir mer en Modi). Pakistan har også en god tone med Iran, så det gjør det sikkert lettere også. Modi tullet det til ved å dele koordinatene til skipet som var på øvelse i India som USA marine sank.
Eller, så er det slik at Iran ikke forhandle med USA uten å miste ansikt og Pakistan har som du sier koblinger til Kina som neppe er interessert i høye oljepriser. Som nevnt tidligere, USA har sin egen olje. Kina importerer fra Midt-Østen. Mange måter man kan vri dette på.
Helt klart at Pakistan trenger olje og gass fra gulfen, men nå er de det landet som har fått flest skip passert Hormuz (20+).
Iran snakker direkte med Kina. Kina trenger ikke å bruke Pakistan som mediator.
Etter at USA har bombet Iran 2 ganger midt under forhandlinger så har Iran mistet respekten for USAs forhandlinger.
Iran vil nok ønske å forhandle med USA når de føler tiden er moden og at de har klart å skade USA nok. Tiden er tydeligvis ikke moden.
Pakistan importerer halvparten av all gass de bruker fra Qatar, resten produserer de selv. De importerer så og si all oljen de bruker fra Midtøsten.
Pakistan har nesten ingen lager av gass og null låneevne.
Kort sagt er Pakistan det landet i hele den vide verden som er mest skadelidende som følge av Iran-USA-Israel konflikten.
Ikke spesielt vanskelig å forstå hvorfor de ønsker å få en ende på dette og åpnet Hormouz., og lavere priser. En eskalering og full stenging er lights out i Pakistan.
Utspillet nå i kveld fra Pakistan kom helt ut av det blå for Trump. Det sa han offentlig. Her er litt mer om hva som skjedde fra en kilde i Pakistan:
"
What we’re seeing now is the next phase of diplomacy, which is public.
As the ante has gone up in the last few hours, as both sides have been upping their rhetoric, we’ve seen more attacks.
I think the Pakistanis feel this is the time to make things public.
As soon as the statement [from Pakistan’s prime minister appealing for Trump to delay his deadline by two weeks] came out, I spoke with someone in the government who told me that this “was a last-ditch effort”.
Essentially, lines of communication are open between all sides. Pakistan believes it can bring them [the US and Iran] to the table, and it is very close to doing so, but there are detractors on all sides.
What the Pakistani prime minister is trying to do is identify those people in public, so there is no confusion about who is trying to push peace away, both in the US and Iran.
"
Fort gjort å overse at grunnlaget for forventningene akkurat nå er nesten bare støy og IKKE reelle militære operasjoner. Det gjør prisreaksjonen mer psykologi enn realitet.
Hmm? De har jo selv sagt at de ikke ønsker noen våpenhvile. Tenker du at Iran er totalt uten selvinnsikt? 
Du mener det aldri var en reell sannsynlighet for at Trump bombet kraftverk og broer i Iran i natt?
Kjøper ikke den helt as. JD Vance skulle til Islamabad og være der nå mellom 25. mars til 4. april i forhandlinger, men dro ikke siden iranerne nektet å delta. De har forsøkt Pakistan sporet over lengre tid nå.
Var vel ganske reell siden de har gjort det i hele dag allerede
Det har vært Israel. Og har ikke vært på en skala Trump har indikert at USA ville gjøre
Men de hadde gitt opp tidligere i dag. Dette siste utspillet var som jeg skrev over en “last ditch effort”. Og Trumps respons på spørsmål fra reporter like etter x-posten til Pakistan PM var at han “skulle briefes om det nå”
Potato poteito, aldri pokker at ikke usa er fult ut informert om slikt
Skjønner ikke helt hva du mener.
Enig, Iran ønsker ikke våpenhvile enda, de mener også at USAs forhandlinger ikke er til å stole på.
Iran vil nok begynne å forhandle når de mener de har gode nok kort til å få noe av substans slik som USA permanent ut av Midtøsten. Vi er ikke der enda.
Når Iran har sagt nei til våpenhvile, tror du de forventer at USA lar være å angripe? Virkelig?
Oooooog der rejected Iran Pakistans forslag…….
Ny dag i morgen, tipper de får ut nytt forslag 30min før børsen stenger da og.
Nei det har aldri vært bevist at det var en reell planlagt militær operasjon for å bombe alle kraftverk og broer i natt. Trump har truet med det i sin retorikk, men det er stor forskjell på harde ord og konkrete operative ordrer, mobilisering av styrker og en faktisk militær plan. Foreløpig har vi sett angrep på enkelte mål og mye press, men ikke en iverksatt plan om full infrastrukturbombing.
Nei, hvor får du dette fra. Seff vil USA fortsette å angripe. Poenget mitt er at Iran mener at de gjør større skade på USA/Israel/GCC/verdensøkonomien enn USA/Israel gjør av skade på Iran. Dermed er ikke Iran klare til å forhandle. USA derimot er.