Iran fyrer nå av missiler mot Israel bare noen minutter etter trump postet…
Ny verdensrekord der da. 10min våpenhvile
Iran fyrer nå av missiler mot Israel bare noen minutter etter trump postet…
Ny verdensrekord der da. 10min våpenhvile
IRGC fortsetter å avfyre mot Israel og Saudi Arabia og nå responderer/gjengjelder visstnok (om jeg hørte riktig?) IDF angrepene.
Edit :
Ser ut som om Iran har gitt Trump en mulighet til å erklære en slags seier.
Men dette er vel egentlig Trump som gir seg (?)
Se under :
Ninety minutes before the 8pm deadline, Trump announced a two-week ceasefire with Iran – conditioned on the “COMPLETE, IMMEDIATE, and SAFE OPENING of the Strait of Hormuz.”
An hour later, he posted an official response from Iran’s Foreign Minister .
On the Strait of Hormuz, Iran said: “For a period of two weeks, safe passage through the Strait of Hormuz will be possible via coordination with Iran’s Armed Forces and with due consideration of technical limitations .”
Again, Trump’s condition: complete, immediate, safe opening.
Iran’s acceptance: managed passage, coordinated through their military, subject to limitations that they define.
Those are not the same thing.
Nonetheless, the stock market sees “ceasefire” and rallies. Oil crashes. Bond markets calm. And we get another relief trade.
But from these two statements, nothing changes the operating reality on the ground. “Coordination with Iran’s Armed Forces” is the same permission-based travel that has been in place since March 14. “Due consideration of technical limitations” means Iran decides who passes and when .
This isn’t an open Strait .
Du skreiv først noko som “er det rå makt som må til for at gærningene i Iran må gi seg?”. Takk for edit til noko som hang meir på greip.
Strengt tatt var det vel Pakistan som i siste liten fikk kastet ut en livbøye til Trump.
Antar mange i Det hvite hus pustet lettet ut over å slippe å gyve løs på jobbeb med å utslette en hel sivilisasjon. Inklusive sjefen selv.
Erna. Orakelet.
Bare å bøye seg i hatten, som Heidi Weng ville sagt det.
Men hvor lenge vil dette vare?
Btw, jeg tar (foreløbig, kanskje 2 uker?) tilbake de vage forhåpningene jeg har hatt at om at Vance kunne være noe bedre enn Trump, etter det Orban stuntet hans. Tror ikke JD kan kureres for tankegangen sin.
Enig, da har Kina nå tenkt at det var nok. Litt overrasket at de lar Trump slippe unna, men mange land som sliter.
Blir spennende å se hvilke at Irans 10 punkter nå Trump gir etter på. Jeg vedder på at passeringssatsene til Iran vil vedvare og at Saudi og Qatar vil slutte med amerikanske baser. De basene var null verdt. Kun et godt forhold til Iran og ikke bomber må til. Abraham accords er død.
Iran kommer seirende ut, og har etablert et nytt ekvilobrium.
Spennende å se hva Israel gjør og om USA backer dem. Fool be once……
Tenker mage i India nå river seg i håret, at Pakistan er blitt fredsmegler ser ikke bra ut for Modi of BJP.
Er en ny verden. Store endringer….
Første inntrykk da jeg våknet var helt feil.
Blir det nå diskusjon om Trump er moden for å fjernes?
Problemet er at JD virker om mulig enda galere (?)
Israels agrep på maginære og imaginære Hizbollah-mål i Libanon vil derimot ikke inngå i våpenhvilen. For Netanyahu er trolig to hele uker uten krigshandlinger å regne som to fullstendig bortkastede uker.
Da blir det
boom boom Tel Aviv 
Nå sitter beggge sider og erklærer stor seier. USA med sine 15 punkt, og Iran med sine 10 punkt.
Er som å se på et togkrasj i slow motion det her.
Trump kommer til å bli sett på som den presidenten som bokstavlig talt delte ut nøkkelen til kontroll over oljeproduksjon i midtøsten til Iran.
Det må være en av de største cockups i verdenshistorien som er gjort noengang.
Hvordan i alle dager skal verden nå prise olje fremover de neste ti årene? Skal man late som alt er ok og overse at Iran bokstavlig talt har makt til å stoppe 20% av all flow når de vil?
Yesterdays news.
Fakta i dag, som Lügenmedia nok kjem til å begrave er at Trump er ein fredsfyrste som har stansa endå ein krig. Her truga til og med mektige menn med utsletting av sivilisjonar.
Point being?
Trump ‘didn’t have good options’ but to take the ceasefire deal: Analysis
Jazzern, 16 min
"Trump’s hand was forced to accept a ceasefire deal with Iran because he “does not have any good options” on the table, a foreign policy expert on Iran has said.
In an interview with Al Jazeera, Trita Parsi of the Quincy Institute said a wider US-Israeli war with Iran would “destroy the Trump presidency”.
“He was talking a big game about escalatory steps, but everyone in the region knew that if you go after Iran’s energy resources and power plants, the Iranians would retaliate against GCC states, and we would have a much, much worse energy crisis than we have now,” Parsi said.
“He needed to get out of this.
He made his threats earlier today to give the appearance that an agreement he would come to by this evening was done on his terms,” Parsi noted.
“But when you actually look at it, it appears that it wasn’t. Even his own statement said that the negotiations will be based on the 10-point plan of the Iranians, which is a much more reasonable plan.”
Meanwhile, Al Jazeera’s Osama bin Javaid joins live from the studios."
[mine uthevninger]
Tap i Gulfen
Mister allierte i NATO
Mister frihandel
Ødelagt tillit
Er det den amerikanske sivilisasjonen han har «drept»?
Nåja, alt er ikke helsvart. Han har fått nye venner i Orban, Putin og Rocket Man
I praksis selv uten en varig slutt på krigen så har vel Trump egentlig sørget for at Iran nå er en av topp 5 landene i verden med mest makt. Det trenger ikke vare for at Iran nå beviste at de kan tvinge USA i kne bare de får stengt stredet lenge nok til at aksjekurser og oljepriser ble påvirket til et visst punkt.
Trenger ikke utvikle noe atombombe Iran nå lenger, de har noe tilsvarende med like god effekt.
Opplagt at Pakistan var særdeles ivrig til å bidra konstruktivt gitt deres sårbare energisikkerhetssituasjon.
Nå synes jeg du er veldig hard mot Trump. Bush sr/jr og Obama har jo bidratt med sitt også (Irak, Afghanistan, Libya, Syria) hva angår gulfen.
NATO har i praksis vært USA, vi har piggybacket på amerikanerne og ikke løftet etter evne.
Frihandel er ikke basert på USA.
USA har vært nedadgående lenge før Trump kom til makta. Trump er et symptom og ikke årsak til det polariserte USA som i praksis styres av big bucks/donor klassen og Epstein klassen.
called it
og:
US med all sin fire power klarte altså ikke å tvinge et jalla teokrati som har vært sanksjonert i 40-ish år i kne
Det er den store take-awayen i dag
US. militærmaskinen er ekstremt kraftig, mens samtidig totalt impotent.
Hva skal man med en “big stick” når den er laget av balsa og kryssfinér?
Sikter seff til T. Roosevelts: Speak softly and carry a big stick [that you don’t use]
Det Trumpz har vist her er at man kan rope og skrive, og bruke pinnen, og ved å bruke pinnen så viser man at den ikke fungerer spesielt bra. Som er ca. det dårligste utfallet av alle for USA.