Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Det er en overdrivelse. Iran vet også at de ikke kan overspille Hormuz-kortet. På kort sikt er det en viktig strategisk asset, men på lang sikt kan det bli gjort helt irrelevant. Iran har alt å tjene på at verdensøkonomien ikke finner nye løsninger; noe som vil skje hvis prisen for å holde stredet åpent blir for høy.

5 Likes

Hva legger du i kort og lang sikt da? Ser du for deg at verden greier å omstille seg vekk fra oljeflyten som kommer ut fra midt østen på de neste 20 årene?

Det vil kreve at man øker produksjon enormt andre steder i verden + en enorm omstilling til andre energikilder samtidig.

“Seieren” til Iran her er består hovedsaklig av de har nå bevist for hele verden at de faktisk kan tvinge USA i kne om de vil. Det er et ekstremt kraftig virkemiddel.

1 Like

Tror vi får avvente litt med noen endelig dom, ting kan falle til ro, og eskalere.

Men skulle ting falle til ro så har har det røket med adskillige mindre tid og mennesker i Trumps Iran krig en dét tidligere presidenter har mistet. 6 uker er kortere enn Irak, Afghanistan, Vietnam og andre «eventyr» har vart.
USA har ikke mistet tusenvis av amerikanske liv, ennå. Og selv om amerikanske bomber har tatt sivile liv skyldes de desidert største tapene i Iran regimets egen nedslakting.

Synes dette foreløpig kan ligne mer på hva Trump gjorde i Venezuela, enn hva andre presidenter har gjort i Irak, Afghanistan og Vietnam, the top dog was taken out, og resten får mulighet til kursendring.

7 Likes

Tipper han mener at det kan investeres ytterligere i rør ut til f.eks Rødehavet så man slipper å måtte gå via Persiabukten og Hormuz-stredet for å eksportere

2 Likes

Er det vanskeligere å bombe et rør enn et oljeanlegg?

Det kan skje på to måter; den mest åpenbare er at en for høy pris gjør at det blir politisk vilje til å holde stredet åpent med makt. Det andre scenarioet, altså at stredet forblir stengt, vil utløse et skred av omstilling. Absolutt alle kalkyler må gjøres på nytt. Nye rør, nye prosjekter som tidligere var ulønnsomme med oljepris på 60-70 osv.

3 Likes

Egentlig en gave av dimensjoner til gamle Khamenei, her går han rundt og er 86 år gammel og skal snart dø av naturlige årsaker, og ut av intet kommer USA og gir ham martyrdøden på et sølvfat.

Tenk å få dø i kamp mot Den Store Satan. Det er det faen ikke alle forunt.

6 Likes

Om et par år er US en regional stormakt og inget mere.

10 Likes

Ja er ikke uenig at det er mulig, men kostnaden er så stor at det er vel ganske urealistisk det faktisk vil skje?
Bare å se til vårt eget land. Nyopprettet kommisjon som ser på omlegging vekk fra oljeproduksjon. Det lukter ikke akkurat at viljen til å tenke litt mer energisikring for resten av verden er på plass. Jeg håper virkelig at det blir omvendt fremover selv siden denne krigen har vel bevist ganske godt at man virkelig trenger en større spredning av jordens energiutvinning

Synes innlegget og resonnementet ditt gav god mening utenom dette over her.

I Venezuela så har jo Trump tatt kontroll på oljen og dermed økonomien. I Iran så har han gått med på en våpenhvile basert på Irans 10 pkts plan. Han har riktignok byttet Ayatolla sr med jr og spart mange amerikanske (og iranske liv), men noen kontroll over Hormuz har han neppe fått. Tror det er det motsatte som er basis for våpenhvile.

Bare limer inn siden ingen andre har gjort det

Akkurat nå er det den politiske kostnaden som er størst.

2 Likes

Er ikke religiøs, men hiver inn en takk Gud, Allah og Buddha at jeg holdt meg langt unna å investere i olje under dette sirkuset. (utenom et par svingtrader innom vår energi, som jeg heldigvis stoppet med før påske)

4 Likes

Er så funny at Trump skriver at «we received a 10 point plan”….kødd! Den planen har vært på jordet siden dag 1 :joy:

Men akk ja, for MAGA er Trump nå sikkert en peacemaker in the Middle East. Can’t make this shit up.

6 Likes

Og det virker som om Trump ganske raskt vil teste det kortet. For det er veldig nærliggende å tenke at han vil sende egne krigsskip gjennom Hormuz når han skriver “The United States of America will be helping with traffic buildup in the Strait of Hormuz”"

Saudi Arabia har laget en rørledning som går til røde havet. 8 millioner fat.

Hvor lenge tror du de landene vil ha Iran som namsmann og hormuz som tollbod?

2 Likes

Ja men hva stopper Iran fra å bombe en rørledning? De har nå bombet massevis av Saudi sine anlegg allerede.
Energisikring er vel noe som må/bør skje utenfor midt østen om man faktisk skal sikre et litt mindre utfall av en eventuell ny krig der nede?

For Trump handler ikke dette bare om Iran, det handler også om mellomvalget, og forholdet til NATO.
Amerikanske velgere var faktisk overveldende støttende til Iran-krigen, gitt at den bare varte i 6 uker, da støttet 76% den. Men støtten sank som en stein som en funksjon av varighet.
Hvis ting blåser over nå så vil ikke amerikanere vende Trump ryggen for at ikke involverte seg i en langvarig krig i Iran.

Angående NATO vil jo Iran-krigen gi enda mer vann på mølla i retorikken «hva bidrar dere med»

Trump ba om støtte fra NATO-allierte, men de svarte med at «dette er ikke vår krig», og USA fikk ikke en gang lande på europeisk jord, nå blir jo Trumps logikk ikke bare at Russland-Ukraina er Bidens war, nå blir den Europas krig.

1 Like

Eller Yemen….deres missiler når helt til Israel. Null stress for dem å treffe rørledninger i S-A.

Nå får verden med olje ut av Iran da, ikke like billig som før, men Iran vil ganske sikkert får sanksjonslettelser og selge mer olje til Asia.

2 Likes

Ja, det var det da. Nå er man jo egentlig bare tilbake til situasjonen for seks uker siden - at to eiendomsutviklere skal forhandle fram en ny atomavtale med erfarne diplomater.

8 Likes

Jeg er enig snøffelen, men tenker bare at dette var ikke en «Venezuela», der viste Trump makt. Dette er et tap som han måtte ta. Men enig i det du skriver ellers

1 Like