Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Synes innlegget og resonnementet ditt gav god mening utenom dette over her.

I Venezuela så har jo Trump tatt kontroll på oljen og dermed økonomien. I Iran så har han gått med på en våpenhvile basert på Irans 10 pkts plan. Han har riktignok byttet Ayatolla sr med jr og spart mange amerikanske (og iranske liv), men noen kontroll over Hormuz har han neppe fått. Tror det er det motsatte som er basis for våpenhvile.

Bare limer inn siden ingen andre har gjort det

Akkurat nå er det den politiske kostnaden som er størst.

2 Likes

Er ikke religiøs, men hiver inn en takk Gud, Allah og Buddha at jeg holdt meg langt unna å investere i olje under dette sirkuset. (utenom et par svingtrader innom vår energi, som jeg heldigvis stoppet med før påske)

4 Likes

Er så funny at Trump skriver at «we received a 10 point plan”….kødd! Den planen har vært på jordet siden dag 1 :joy:

Men akk ja, for MAGA er Trump nå sikkert en peacemaker in the Middle East. Can’t make this shit up.

6 Likes

Og det virker som om Trump ganske raskt vil teste det kortet. For det er veldig nærliggende å tenke at han vil sende egne krigsskip gjennom Hormuz når han skriver “The United States of America will be helping with traffic buildup in the Strait of Hormuz”"

Saudi Arabia har laget en rørledning som går til røde havet. 8 millioner fat.

Hvor lenge tror du de landene vil ha Iran som namsmann og hormuz som tollbod?

2 Likes

Ja men hva stopper Iran fra å bombe en rørledning? De har nå bombet massevis av Saudi sine anlegg allerede.
Energisikring er vel noe som må/bør skje utenfor midt østen om man faktisk skal sikre et litt mindre utfall av en eventuell ny krig der nede?

For Trump handler ikke dette bare om Iran, det handler også om mellomvalget, og forholdet til NATO.
Amerikanske velgere var faktisk overveldende støttende til Iran-krigen, gitt at den bare varte i 6 uker, da støttet 76% den. Men støtten sank som en stein som en funksjon av varighet.
Hvis ting blåser over nå så vil ikke amerikanere vende Trump ryggen for at ikke involverte seg i en langvarig krig i Iran.

Angående NATO vil jo Iran-krigen gi enda mer vann på mølla i retorikken «hva bidrar dere med»

Trump ba om støtte fra NATO-allierte, men de svarte med at «dette er ikke vår krig», og USA fikk ikke en gang lande på europeisk jord, nå blir jo Trumps logikk ikke bare at Russland-Ukraina er Bidens war, nå blir den Europas krig.

1 Like

Eller Yemen….deres missiler når helt til Israel. Null stress for dem å treffe rørledninger i S-A.

Nå får verden med olje ut av Iran da, ikke like billig som før, men Iran vil ganske sikkert får sanksjonslettelser og selge mer olje til Asia.

2 Likes

Ja, det var det da. Nå er man jo egentlig bare tilbake til situasjonen for seks uker siden - at to eiendomsutviklere skal forhandle fram en ny atomavtale med erfarne diplomater.

8 Likes

Jeg er enig snøffelen, men tenker bare at dette var ikke en «Venezuela», der viste Trump makt. Dette er et tap som han måtte ta. Men enig i det du skriver ellers

1 Like

Tipper Saudi og flere andre i GCC (minus UAE) ikke er særlig keene på at Donald J Trump skal forhandle på deres vegne. Gulfen har kastet masse penger etter Kushner uten å ha fått noe ROI.

Qatar kjøpte Kushner og Ivankas Six Park Avenue bolig til milliarder og fly til Trump. UAE investerte sykt mye i Trumps krypto og sponser Ellisons merger mens Saudi gav Kushner sitt hedgefond $2B

Alt bare waste

4 Likes

Det er ikke vanskelig å reparere. I hvert fall hvis man ser på Russland / Ukraina krigen

Hva du og jeg mener er irrelevant Lionheart, også hva andre på TI mener, eller mener om hva vi mener. De som skal dømme Trump er de amerikanske velgerne.

2 Likes

Det er vel litt som den potensielle risken for ting som nå vil ligge som en tett tåke fremover i en uoverskuelig tidshorisont.

Vanskelig å se noe politisk press kan utøves mot Iran når de har muligheter som nå bevist?

Økonomisk “atombombe” som avskrekking.

Man kan i det minste legge død den ballen om at USA lystrer Israel sine aller minste krav. Israel er vel de som ble mest buttfucked igår av alle. Blir “spennende” å se hva de finner på nå.

1 Like

Selvfølgelig. Jeg bare skrev til deg jeg. At Trump forsøkte en «Venezuela», men fikk dick og nå må bruke Pakistan til å redde ham. Før krigen var Iran et land i nød (utsanksjonert), nå er de en heavy hitter i Midtøsten. Takket være DJT

4 Likes

Bro! Israel buttfucket Trump, Donald hadde klart aldri gått inn i dette vepsebolet hadde han hørt på egne rådgivere og ikke Bibi som solgte en easy win.

1 Like

Det er nok rett, men nå buttfucka Trump Israel. Ikke at jeg er super overasket over det akkurat siden den fyren er vel truende til å finne på alt mulig rart.

Ordet klovneshow er ikke dekkende nok.

2 Likes

Så, Iran gikk med på våpenhvile før det er en avtale. Jeg tenker det er signifikant.

2 Likes

Problemet er kanskje mest at Trump bruker diverse diktatorer rundt om kring som rådgivere :unamused:

1 Like