Legg til at de Iranerne som faktisk var villig til å gjøre det, nå nok har mistet all tro på at USA er villig til å støtte de.
Som Trump beviste i går klart så er det kun aksjemarkedet og oljeprisen som betyr noe for de.
Har de? Hvilke kilder har du til det?
Er der noe som peker mot at Trumps handlinger i går gjør det sannsynlig?
Trump trekker seg ut på noe som kun kan tolkes som pga aksjekurser og oljepris, og da skal plutselig Iranere selv ta til gatene og ta ut regimet? For meg virker det ekstremt usannsynlig.
Edit: Trump selv proklamerer stor seier, men er det noen andre som ser på situasjonen som en seier for USA? I såfall, hvordan?
Samtidig i Iran as we speak:
Vel, Iran sa de ikke ville gå med på en våpenhvile før de hadde en avtale på plass. De har nå inngått en våpenhvile. Det er snakk om at det er Irans 10-punkts plan er det som er utgangspunktet for samtalene, men vi vet ikke hva som faktisk blir avtalen. Mao, det er ikke mulig å deklarere noen vinner/taper her enda.
Det som er fakta er at Iran har fått svært mye militær (og endel sivil) infrastruktur ødelagt. Militært så vil de mao være svekket. Avtalen de får med USA framover vil si noe om det gjør dem sterkere eller svakere på sikt.
Kort sagt: det er for tidlig å deklarere noen vinner/taper.
De er vel ikke mer svekket enn at USA faktisk inngår en våpenhvile med de? Er ikke det ekstremt urovekkende at de gjør?
Jeg sliter virkelig med å se hvordan i alle dager USA kommer utav dette her på en måte som ikke er mye verre enn hva ting var før krigen startet, og Iran kommer bedre utav det (sett vekk fra infrastruktur og ledere som er tatt ut. Som de folka der bryr seg null om uansett)
Forrige gang USA angrep Iran, så gjorde de ingen avtale med dem i det hele tatt, de bare sluttet å angripe. Det er nok utfallet USA ønsker denne gangen også.
Iran ønsker ikke som sist å bare bli angrepet og så sitte der og vente på neste gang USA ønsker å slå dem ned.
Spørsmålet er hva Iran klarer å forhandle seg fram til og det er for meg høyst uklart. Som jeg skrev over, å deklarere vinner/taper her uten å vite utfallet av forhandlingene er prematurt.
Ja vi får se hva som skjer.
Iran har konsist levert samme 10 punkt avtale fra dag 1, så at de nå plutselig ikke skal ha minst 3-4 av de punktene er vel vanskelig å se.
Ser for meg Trump kommer til å flagge det som verdens største deal om det “kun” blir 3-4 av punktene.
De sa også at de ikke kom til å inngå noen våpenhvile før det var en avtale på plass. Noe du konsekvent ignorerer.
Nei jeg ignorer det ikke, jeg kommenterte det lenger oppe i tråden.
Iran har bokstavlig talt ikke tapt en eneste ting med å inngå en slik avtale.
De holder på samme kravene, og får seg to uker uten bombing.
Hva har USA tapt samtidig? Hele sitt omdømme på en supermakt som de andre landene rundt i midt østen såg på som the great protector av oljeproduksjon i området.
Det er vel ingen som tror at Trump gikk inn for denne dealen fordi han er et godt menneske som bryr seg om vel og ve for folkene der nede?
Ja, vil Iran stenge stredet eller gjenoppta angrep på sine naboer om USA bare legger ballen død?
Vil ikke tro det altså, så da gir de opp sitt viktigste kort som er å stenge stredet, selv om de har muligheten.
De vil jo ihvertfall få naboene i mot seg om de gjør seg sp vanskelig.
Veldig spennende utvikling. Sitter litt langt inne å starte opp igjen etter to uker ned våpenhvile.
Ser endel punkter som virker uoppnåelig, men som du sier, plutselig blir det bare no deal eller en begrenset forståelse, men ihvertfall ingen flere angrep på kort sikt
Prestestyret / IRGC er [foreløbig] vinner, bare ved at de “lives to fight another day”.
Store deler av den iranske befolkningen er tapere.
Hvis man skal ta et gammel Stalin-sitat (om et lite naboland Sovjet aldri klarte å underlegges seg), så gikk det sånn:
Man kan sikkert svelge et pinnsvin, men særlig behagelig er det ikke.
Så, da fikk Iran vist at det kan være pinnsvin det også.
Man kan forsåvidt bemerke seg at Sovjet lot Finland være 1944------------> nå
Mulig det, men om de noen gang skal ha sjanse til å faktisk få hjelp av USA til å kaste ut regimet, så må de faktisk forsøke nå, når USA faktisk har styrkene tilgjengelig.
Hele operasjonen hittil kan sammenlinges med å skite i buksen for så å kalle det en stor seier for man sparte seg å gå hele veien til toalettet.
Samtidig kaller kona di det en seier og siden hun skulle jo vaske klær uansett, og nå slipper hun å bruke dokosten på toalettet.
Når var sist gang et regime mistet makten pga luftangrep? Har ikke hørt om det. Det er mao et premiss som er veldig spesielt å legge til grunn.
https://www.nytimes.com/2026/04/07/us/politics/trump-iran-war.html
Utrolig fasinerende lesing om hva som foregikk på bakrommet i planleggingen av dette angrepet. Hvordan NYT får tak i denne informasjonen er intet annet enn imponerende.
samme artikkel med gavelenke, in case den ikke ligger åpent ute
Noen i kvalitetsavisen Dagbladet har det rasende gøy i dag:
3 første saker i nettutgaven, under hverandre:
Eller er det bare helt tilfeldig? 
Rouge personell i Iran som kanskje ikke er helt på linje med våpenvilje som man nå ser?
Det er vel en stor risk som kan skje når man tar ut så store deler av regimet som har blitt gjort.
Autonome celler 
AI styrt drone launch hehe. Skynet activated