Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Finnes det noen for både 2025 og 2026?

Problemet er at det er et rent lotteri hva slags folk som erstatter disse, man kan gjerne tro det er de mest hardkokte som nå bobler til topps

3 Likes

Ehh nå holder Hegseth presskonferanse hvor det for det meste består av å snakke skit om Iran og hvor hardt de gruset Iran…
Meget spesielt ting å gjøre om de faktisk er seriøs om en fredsavtale.

3 Likes

Du tror ikke Iran holder noe tilsvarende? :stuck_out_tongue:

Jo det kan være avtalt spill fra begge parter

“Avsatt” var en veldig renslig og lite støtende beskrivelse av at de er drept en etter en.

Ellers er vel “tatt ut” det nye beskrivelsen når folk er skutt eller sprengt.

Men spørsmålet er var vel hvor mange i en regimeledelse må man ta livet av for å kunne kalle det et regimeskifte? Eller må det også innebære en politisk endring?

1 Like

Ubekreftet hittil. Edit: det er Financial Times som rapporterer det, så da er det nok troverdig

3 Likes

BREAKING: It is now confirmed that the UAE Air Force has conducted a large-scale operation targeting Iran’s oil and petrochemical plants in the Persian Gulf region. They have bombed refineries on the islands of Siri and Lavan and targeted multiple other petrochemical facilities using not only Wing Loong 2 armed drones, but also Mirage 2000-9 EAD fighter jets. Operations are ongoing, with reports that Emirati aircraft have also flown over southern Iran.

5 Likes

Da kan man vel trygt si at våpenhvilen er brutt og at de fortsetter som før. I tillegg, så ser det mao ut som om USA har fått med seg i hvert fall en gulf-stat. Vil jo egentlig tro de får med seg resten også på å angripe Iran.

4 Likes

Eller er det Israel som har fått de med seg😅

Hvorfor fortsetter olja å falle?

5 Likes

Var ikke Golfstatene en del av våpenhvilen? Hørers ut som en skikkelig lapsus.

1 Like

1 dollar pr fat, betalt i bitcoin er prisen ser det ut til. Skal tro om Trump og skal ha 1 til, eller om de deler på den ene? :joy:

https://www.ft.com/content/02aefac4-ea62-48db-9326-c0da373b11b8?syn-25a6b1a6=1

2 Likes

Kan jo være at FAE (ev. Israel?) ser seg tjent med å eskalere dette slik at USA må på banen igjen.

Ev. at FAE anser det som nødvendig å sende et klart og tydelig signal til Iran at å angripe sivile og ikke-sivile bygninger på deres jord faktisk får konkrete konsekvenser.

3 Likes

Wtf

Jaja.

2 Likes

Tidenes snåleste våpenhvile

Selv om USA og Iran har en formell avtale, har Iran fortsatt å sende missiler og droner mot emiratisk territorium (senest natt til onsdag). UAE ser på dette som et direkte brudd på forutsetningene for en regional ro.
Våpenhvilen er en avtale mellom USA (med støtte fra Israel) og Iran. UAE er en alliert av USA, men de har ikke signert bort sin rett til selvforsvar hvis de selv blir angrepet.

1 Like

får være litt stygg og si: midtøsten :man_shrugging:
øye for øye, tann for tann

Men er vel i praksis det omtalte vepsebolet. Et utall faksjoner som spiller sine egne instrumenter lenge etter at dirigenten har stoppet.

3 Likes

Kanskje dirigenten aldri helt innså at han bare sto og vifta med armene, mens orkesteret spilte av seg selv?

5 Likes

Ikke alle som fikk memo i dag. Israel kjører de største angrepene siden krigen startet

2 Likes

Og Yanbu er havna i Rødehavet som oljeledningen på tvers av S.A ender i :thinking:

4 Likes

Libanon er vel formelt ikke en del av avtalen. Ikke at avtalen følges uansett…

2 Likes