Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Iran vil trekke seg fra våpenhvileavtalen hvis angrepene på Libanon fortsetter, melder det iranske nyhetsbyrå Tasnim.

3 Likes

Libanon er en del av de 10 punktene fra Iran. Men hvem vet….Trump, Netanyahu og Iran er ikke synkroniserte.

Åpen dør hos aylar var interessant

Israel gir seg faen aldri, møkkafolk

11 Likes

Det er en skamplett i verdenshistorien at et land får holde på akkurat slik de vil med å terrorisere og drepe sivilbefolkning helt uten at det får noe konsekvenser. Jeg tror helt ærlig at de kunne tenke seg at alle palestinere og libanesere bare skal forsvinne fra jordkloden. Folkemordfantaster med den historien det jødiske folk har, det er så drøyt.
Netanyahu er og blir en massemorder

11 Likes

Helt utrolig, null konsekvenser! Ja du er inne på noe, ikke mye ydmykhet til historien. Her skal nabolandene utslettes og alt er lov👍

5 Likes

Og uten USAs støtte ville det aldri skjedd.
Han fikk jo stående ovasjoner og trampeklapp i Washington midt mens folkemordet pågikk.

5 Likes

Det å legge ved den iranske 10-punkts planen (Irans utopiske ønsker) i sammenheng med våpenhvilen er direkte useriøst.

2 Likes

Du mener usa 15 punkter er førende?

Mulig en del av punktene er utopiske, men slutt på krig i Gaza og Libanon burde være veldig oppnåelig og ikke useriøst. Eller?

1 Like

17:26|NTB

Reuters: Viktig oljerørledning i Saudi-Arabia skal ha blitt truffet i iransk angrep

En viktig oljerørledning i Saudi-Arabia ble truffet i et iransk angrep få timer etter at våpenhvileavtalen trådte i kraft, oppgir en kilde til Reuters.

Det er snakk om Øst-Vest-rørledningen, som Saudi-Arabia trenger for å kunne eksportere råolje. Den frakter hver dag rundt syv millioner fat til havnebyen Yanbu ved Rødehavet, og er blitt svært viktig etter at det ble umulig å eksportere olje og gass gjennom Hormuzstredet.

Reuters viser til en kilde knyttet til oljeindustrien. Vedkommende sier også at flere andre oljeanlegg ble angrepet i Saudi-Arabia onsdag.

Også De forente arabiske emirater, Kuwait og Qatar meldte onsdag om iranske angrep, bare timer etter at USA kunngjorde at de hadde inngått en to uker lang våpenhvileavtale med Iran.

Ifølge Kuwaits innenriksdepartement har angrepene ført til alvorlige materielle skader på viktige anlegg som tilhører det kuwaitiske oljeselskapet Kuwait Petroleum Corporation. Tre kraftverk og flere vannrenseanlegg ble også angrepet, ifølge departementet, og på noen av anleggene begynte det å brenne.

Også Qatar og De forente arabiske emirater melder om iranske angrep, men i begge land sier myndighetene at alle rakettene og dronene ble stanset av luftvern.

– Åpenbare iranske angrep siden våpenhvilen trådte i kraft har kommet opp i 17 ballistiske raketter og 35 droner, og luftforsvarssystemene har lykkes med å håndtere dem, skriver Emiratenes forsvarsdepartement i en melding på X.

Qatars forsvarsdepartement sier det ble avfyrt syv raketter og droner fra Iran mot landet i løpet av onsdagen.

2 Likes

Har ikke sett USAs 15 punkter - kun utdrag av sentrale punkter som har blitt lekket.

USAs plan skal via lekkasjene bl.a. bestå av:

  • Fullstendig, umiddelbar og permanent gjenåpning av Hormuzstredet for internasjonal skipsfart under overvåking.
  • Slutt på alle angrep mot regionale energianlegg og sivile mål.
  • Permanent forbud mot all anriking av uran på iransk jord, inkludert for sivile formål.
  • Deaktivering og fjerning av kjernefysisk infrastruktur ved anleggene i Fordow , Natanz og Isfahan.
  • Eksisterende lager av anriket uran skal overføres til det internasjonale atomenergibyrået (IAEA) eller et tredjeland.
  • Full og ubegrenset tilgang for IAEA-inspektører til alle anlegg i landet.
  • Iran må stanse all finansiering, bevæpning og støtte til regionale allierte som Hizbollah og houthiene.
  • Strenge begrensninger på rekkevidde og antall ballistiske missiler; programmet skal kun brukes til rent selvforsvar.

Motytelser:

  • Fjerning av alle økonomiske sanksjoner pålagt av USA, inkludert sanksjoner rettet mot oljeeksport og banksektoren.
  • Fjerning av mekanismen som gjør at sanksjoner automatisk kan gjeninnføres ved avtalebrudd.
  • Teknisk hjelp og overvåket støtte til produksjon av elektrisitet ved kjernekraftverket i Bushehr.
1 Like

Man bør innføre et nytt begrep her til konflikten er over for trading. “MA” - Missil in the Air.

Om “MA” er over 5stk før børsen åpner, ikke dump oljerelaterte aksjer og flytt de over til aksjer som synker ved høy oljepris.

Før børsen åpnet idag så var der angrep i flere retninger, alikavel så var det full tillit til Trump hadde reddet verden med en super våpenhvile.

3 Likes

Hvis man leser det som kom fra Pakistans om våpenhvilen så var Libanon inkludert i våpenhvilen. Skulle jo tru at Sharif visste hva han snakket om. Ergo så er alle angrepene fra i natt og hele i dag i strid med våpenhvilen.

Klassisk, USA har null kontroll på Israel, men forsyner de rikelig med våpen, penger og intel. Epstein-klassen er ikke fiktiv.

Det beste USA kan gjøre er å la Israel og Iran finne ut av dette seg i mellom.

1 Like

Det beste man kunne håpe på, uten tvil.

Mitt syn på saken; martyrdøden fordrer et mottakelig publikum. Som faller i fisk om man vet med sikkerhet at ens eget land blir jevnet med jorden noen få øyeblikk etter at Israel har blitt truffet av en nuke. Da er Sjia-maktsentrumet et saga blott. Som vil gjøre virkningen av å ha fjernet Israel fra kartet alt for shallow og derfor lite trolig. Atomvåpen til Iran kan like gjerne sørge for mer likeverdighet styrkemessig. Den klassiske låste situasjonen tilsvarende Pakistan vs India. Som paradoksalt er et hinder for en større konflikt. Heller enn visa versa.

4 Likes

Godt at vi fikk dette avklart.

image

4 Likes

Kvalitetsavisen Dagbladet kan melde at Iran stanser skip i Hormuz og legger skylda på Israel.

2 Likes

Ja, da er stredet stengt igjen da. Kortvarig «våpenhvile» gitt. Art of the deal.

4 Likes

En ukes gammelt nytt for dere som i likhet med meg ikke har fulgt utviklingen i Libanon:

Spenningen stiger i Midtøsten etter at Libanon beordret Irans ambassadør ut av landet. Iran svarer med at ambassadøren blir værende i Beirut, til tross for utvisningen. Libanesiske myndigheter nylig lagt ned forbud mot både Hizbollahs militære aktiviteter og operasjonene til den iranske revolusjonsgarden i landet.

Samtidig advarer Syrias president om at Syria står overfor «direkte og alvorlige konsekvenser» som følge av den pågående krigen i regionen. Presidenten gir sin fulle støtte til Libanons president, Joseph Aoun, i kravet om å avvæpne Hizbollah. Han understreker at Syria står fast på å fordømme enhver form for aggresjon som truer arabisk suverenitet.

5 Likes

Irans Utenriksminister er enig med deg:

https://x.com/araghchi/status/2041929940678144097?s=20

Ellers:

“I can announce that the president is dispatching his negotiating team led by the Vice President of United States, JD, Vance, special envoy Witkoff and Mr. Kushner to Islamabad for talks this weekend,” White House press secretary Karoline Leavitt told reporters in the White House briefing room.

Så to eiendomsutviklere og en hillbilly. Ingen med diplomatisk erfaring

9 Likes

Ser flere sliter med å bruke gul markeringstusj på telefonen der ja :woozy_face:

1 Like