Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Israel’s Prime Minister Benjamin Netanyahu said Wednesday that Israel remains prepared to confront Iran if necessary, despite a truce reached between the United States and Iran.

“Let me be clear: We still have objectives to complete, and we will achieve them – either through agreement or through renewed fighting,” Netanyahu said in a televised statement.

https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/netanyahu-we-have-more-goals-to-complete-the-finger-is-on-the-trigger/

Jævla Israel

6 Likes

Må innrømme at jeg ble litt overrasket av at Iran gikk med på våpenhvile. Hvis de hadde nektet er sjansen stor for at Trump hadde måttet ta et ydmykende nederlag,- dvs et mer ydmykende nederlag enn det han gjorde pga «Irans gave til Trump»

4 Likes

Er helt plingplong. Samme opplegg som sist. Var mye snakk om at amerikanere kun stilte opp med svigersønn og eiendomskompis i alle samtalene sist også, og det ble angivelig tvil om hva de forstod når samtalene ble av mer teknisk art mtp kjernekraft, anrikningsgrad, degradering, halveringstid og sivilt bruk vs våpen.

Bra de har med Vance nå da, men det er jo kritikkverdig. USA har ikke mye goodwill mtp at de har angrepet midt i de 2-3 site forhandlingene.

Det er jo samme knoll og tott som forhandler om Ukraina også…og forhandlet om Gaza.

13 Likes

Det er jo et problem når den ene parten ikke er enig meg den som medierer forhandlingene en gang:

“Lebanon is not part of the ceasefire. That has been relayed to all parties involved in the ceasefire. As you know, Prime Minister Netanyahu put out a statement last night in support of the ceasefire, in support of the United States’ efforts, and he’s also assured the president they’ll continue to be a helpful partner throughout the course of the next two weeks,” press secretary Karoline Leavitt told reporters at Wednesday’s briefing.

3 Likes

Bra de har med JD nå da. Han kan all den shitten der, ned til minste detalj.

Nuclear family values? check
Enrichment? check
Degrading (people) check
Spilt Half-Life? check
Våpen? Bestemora hadde 17 pistoler rundt om i huset, så check

Jeg håper likevel han lykkes. Kanskje mest fordi det hadde vært så satans gøy om Vance ble en slags fredsfyrste. Så an Asle Toje gi ham fredsprisen elns. Håper da Trump fortsatt er kognitivt oppgående nok til å få det med seg.

10 Likes

Viser jo at de er rasjonelle og kalkulerende. Mer enn ustyrlige individer grunnet mangel på dødsfrykt. Offentlig innrømmelser fra USA (ved at Trump & co anerkjente 10-punkts forslaget som et offisielt utgangspunkt) var en anerkjennelse god nok for Iran på at de gikk inn i forhandlingene med gode kort for hånden. Og da var risk/reward på rett side kontra å skulle presse Trump ytterligere og risikere at han gjennomførte heller enn TACO.

8 Likes

4 Likes

Omverden ser at de ikke har endret sine standpunkter opp mot den originale planen på 10 punkter som de la frem fra starten. Det er de harde fakta jeg tenker fortsatt gjelder.

3 Likes

Han avslutter med “unreasonable” og ikke “ended” da :neutral_face:

3 Likes

Kanskje de gir Trumpen et ydmykende nederlag likevel.
Betingelsen var å åpne Hormuz, men Hormuz blir ikke åpnet.
Jeg tror ikke Trump tør å starte opp igjen likevel. Dermed vet Iran at de har balletak på han

Vil vi se stigende oljepris igjen i morgen?

5 Likes

Ingenting av det grunnleggende er løst.
Atomprogrammet er ikke løst. Sanksjonene er ikke løst. Israels sikkerhetssituasjon er ikke løst. Irans rolle i regionen er ikke løst. Hormuz er fortsatt et pressmiddel. Mistilliten mellom partene er større enn før. Denne dealen er i praksis en to ukers timeout for å få ned temperaturen og hindre at situasjonen eskalerer ukontrollert. Ikke en løsning, ikke en seier og ikke en ny stabilitet. Bare en pause fordi kostnadene begynte å bli for høye for alle. Det mest interessante nå er ikke at det ble våpenhvile, men hvor raskt presset kommer tilbake. Israel opererer fortsatt i regionen. Iran tester fortsatt grensene i Hormuz. USA må fortsatt vise troverdighet etter maksimal retorikk.
Derfor er dette en situasjon der risikoen er redusert på kort sikt, men strukturelt høy på mellomlang sikt. Markedet kan roe seg noen dager, men fundamentet for nye sjokk ligger fortsatt der.

9 Likes

Neste førsteside oppslag på VG snart. Rutte skal besøke daddy i dag….


https://x.com/megatron_ron/status/2041947820052378060?s=46&t=ox2XBPLJbieadKesAfxLlQ

1 Like

Fortsatt teoretisk da: “It is something the president has discussed. And I think it is something the president will be discussing in a couple of hours with Rutte”

Alt er opp til Trump nå. Hvor langt er han villig til å gå, kommer han til å gå ifra denne midlertidige våpenhvilen kun for at Israel skal få bombe Libanon? Hvis så, blir det veldig synlig for det amerikanske folk, hvem som har makten i dette forholdet mellom USA/Israel.

Tiden får vise, men er helt klart en tektonisk krig dette her.

Polygon: Enig, tror det ikke er noen sjanse for at USA trekker seg ut av NATO (om det i hele tatt kan besluttes av presidenten). Var bare et eksempel på alt batshit crazy opplegg Karoline sier. Disse møtene med WHPS er bare tull.

4 Likes

Ser ingen annen utvei enn at Trump må piske Israel inn i folden. Alt annet er videre eskalering.

1 Like

“tektonisk krig” var et fint uttrykk!

1 Like

Trump og Hegseth playbook her?

1 Like

Tror ikke hans kristenfundamentalistiske leseing av bibelen egentlig er kompatibel med endringer i guds skaperverk :stuck_out_tongue: (men her får werner ev. komme på banen igjen :sweat_smile:)

4 Likes

Kan ikke noen fortelle Hegseth at det allerede på 300-tallet kom en oppfølger til Det gamle testamentet. Nå var det ikke lenger “øye for øye” som trendet, men å vende det andre kinnet til når det første hadde fått en smell.

6 Likes

Mange har mye å lære om opphavet til vår gjeldende lovgiving, som er basert på og knyttet opp til prinsippet øye for øye.

1 Like