Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Ja, spesielt UAE (og Bahrain, Kuwait) vil begynne å «feel the heat» hvis USA trekker seg ut av Midtøsten og GCC selv må forholde seg til Iran.

UAE er Israels nærmeste allierte i regionen og har selv flere proxy grupper som de bankroller med hensikt om å lage mye faenskap og innflytelse. De mest kjente er Rapid Support Forces (RSF) i Sudan, STC i Yemen, Government of National Stability i Libya og i Somalia funder de separatistene som ønsker deling av Somalia og Somaliland.

Noen husker kanskje tidigere i år hvor MBZ dro det litt for langt hvor UAE drev å shippet våpen til STC an mass, noe MBS oppdaget og dermed bombet Saudi skipene til MBZ/UAE.

Hele dette prosjektet med proxy bygging til MBZ/UAE vil rakne hvis USA trekker seg ut, Iran styrkes og det ikke blir noe av Abraham accords.

Disse knøtten GCC landene og deres ledere sitter ikke trygt hvis onkel Sam trekker seg ut. I flere av landene er det ikke nok egne innbyggere til å gjøre stort heller og f.eks. i Bahrain så er det veldig stor misnøye mot kongen.

Til nå har vel disse landene ikke ønsket å delta mer aktivt i krigen sammen med USA fordi de ønsker vel at USA/Israel må klare jobben self og få avslutte det de har startet. De har vært redd for å bli stuck og måtte bidra lenge hvis det ble en lang affære….eller verre, hvis de ble med og USA mistet interessen, men de er nok nå ganske shaky hvis de må klare seg på egen hånd.

Har forståelse for at folk tror det jeg skriver her er fri fantasi, men Midtøsten er sammensatt og ikke bare krig mellom sunni/shia eller Israel mot røkla.

6 Likes

En av de få gangene JD Vance ikke høres ut som en kjempetosk.

Om han snakker sant eller ikke? Tjah, for min del høres det i hvert fall plausibelt ut.

Som man ser her, markeringen i gult ser ut til å være gjort på mobiltelefonen av Irans utenriksminister eller noen av folkene på teamet hans. Noe som godt kan være tilfellet. Det er ingen høyt oppe i det iranske regimet som nå befinner seg på en plass som kan minne om et kontor. De er spredt for alle vinder og gjemt så godt de kan.

At det da kan være litt forvirring om nettopp hva avtalen går ut på? Vel, det kan nok godt være det var forskjellig forståelse. Først og fremst innad i Iran antar jeg. Der vil det også ha vært delt opp i celler som operer uavhengig av hverandre.

3 Likes

Vance er en veldig intelligent og veltalende person. Ingen tvil. Det synet baserer jeg også på at jeg har lest boken han har skrevet (selv om han har endret syn på mange ting siden).

Ingen påstår at han står der og lyver. Men han hisser seg opp over at NYT og CNN refererer til hva han (og Trump?) mener er feil 10-punkts plan.

Markering i gult eller ikke, så er det soleklart hva Pakistans statsminister mener er en del av avtalen om våpenhvile, og det er at det inkluderer Libanon

6 Likes

Oppsummering av dagen fra Enforcer:

Reuters: Viktig oljerørledning i Saudi-Arabia skal ha blitt truffet i iransk angrep

En viktig oljerørledning i Saudi-Arabia ble truffet i et iransk angrep få timer etter at våpenhvileavtalen trådte i kraft, oppgir en kilde til Reuters.

Det er snakk om Øst-Vest-rørledningen, som Saudi-Arabia trenger for å kunne eksportere råolje. Den frakter hver dag rundt syv millioner fat til havnebyen Yanbu ved Rødehavet, og er blitt svært viktig etter at det ble umulig å eksportere olje og gass gjennom Hormuzstredet.

Reuters viser til en kilde knyttet til oljeindustrien. Vedkommende sier også at flere andre oljeanlegg ble angrepet i Saudi-Arabia onsdag.

Også De forente arabiske emirater, Kuwait og Qatar meldte onsdag om iranske angrep, bare timer etter at USA kunngjorde at de hadde inngått en to uker lang våpenhvileavtale med Iran.

Ifølge Kuwaits innenriksdepartement har angrepene ført til alvorlige materielle skader på viktige anlegg som tilhører det kuwaitiske oljeselskapet Kuwait Petroleum Corporation. Tre kraftverk og flere vannrenseanlegg ble også angrepet, ifølge departementet, og på noen av anleggene begynte det å brenne.

Også Qatar og De forente arabiske emirater melder om iranske angrep, men i begge land sier myndighetene at alle rakettene og dronene ble stanset av luftvern.

– Åpenbare iranske angrep siden våpenhvilen trådte i kraft har kommet opp i 17 ballistiske raketter og 35 droner, og luftforsvarssystemene har lykkes med å håndtere dem, skriver Emiratenes forsvarsdepartement i en melding på X.

Qatars forsvarsdepartement sier det ble avfyrt syv raketter og droner fra Iran mot landet i løpet av onsdagen.

3 Likes

Om du mener Vance Ikke “lashed out at the media for its coverage”, så vil du ha vanskelig for å være uenig i at hans sjef gjorde det i hvert fall i natt:

3 Likes

…ellers i natt:

Trump sin oppsummering ettter møtet med Rutte:

Og hans siste melding ang. status på våpnhvilen (en time siden):

3 Likes

Så steike gale opplegg…

Enten så er det bikket over i full demens mode, eller så er det nå så mye løgn at han selv ikke husker hva løgn han serverte sist.

9 Likes


Så denne kommentaren på X. Synes det er godt beskrevet.
NATO hjelper ikke USA. Spania, Italia, og Frankrike stenger til og med luftrommet. Så de ødelegger til og med. NATO forventer at de skal hjelpe med Ukraina. Det er skjevfordelt sett med USAs øyne.

https://x.com/ericldaugh/status/2042013123406618967?s=46

Q: Is the world safer than before the Iran war started?

RUTTE: “ABSOLUTELY! This is thanks to President Trump’s leadership…it’s very important for our safety.”

4 Likes

Italia og Frankrike har vel sagt at de forbyr at luftrommet skal benyttes i forbindelse med angrep på sivile mål, og det er en distinksjon som er viktig å få med seg. På samme måte kan man jo minne om at NATO er en forsvarsallianse, og ikke gir noen artikkel 5 forpliktelse om et land går til angrep på et land utenfor NATO.

At Rutte slikker trump oppetter ryggen (og begynner langt ned er ikke noe nytt), og jeg tror hans vurdering er farget av det mer enn faglige råd.

16 Likes

Trenger ikke legge ut miner, tipper det holder å sende ut slike ting som det her:

Effektiv måte å tvinge båter til å ligge helt langs kysten til Iran.

3 Likes

Det er de som anklager Mark Rutte for å være en ettergivende nikkedukke for Trump. De tar fundamentalt feil. Det vi ser er ikke underkastelse, men en kalkulert overlevelsesstrategi for å berge det vestlige forsvarssamarbeidet gjennom en ekstrem (president)periode.

Rutte har skjønt det mange andre europeiske ledere nekter å innse: NATO eksisterer kun slik vi kjenner det i dag så lenge USA/Trump vil det. Det å gå i åpen ideologisk krig med den amerikanske presidenten er en luksus Europa ikke har råd til. Ved å svelge stoltheten og gi Trump de retoriske seirene han krever fungerer Rutte som en slags lyn-avleder for alliansen.

Dette handler ikke om lojalitet til Trump, men om lojalitet til NATOs fremtid. Rutte spiller rollen som den diplomatiske støtdemperen for å hindre at hele det transatlantiske fundamentet sprekker. Han bøyer av nå, slik at alliansen ikke brekker under presset.

Rutte ofrer sitt eget rykte som prinsippfast for å sikre at NATO fortsatt er intakt den dagen denne presidentperioden er over. Det er ikke svakhet – det er politisk smartness.

10 Likes

Skal man kjøpe Equinor og KOG nå? Det virker jo som det kan smelle igjen hvert øyeblikk :cold_face:

3 Likes

Rutte jobber for NATO.

Jeg vet ikke helt, men foruten WFP (verdens matvareprogram) så har jeg vel egentlig aldri vært borti en organisasjon som jobber for å putte seg selv ut av business.

Så Rutte har sitt på det tørre uansett, by default. På samme måte som den der komiske Ali maga-kvinnevarinten som fungerer som papegøye for Det Hvite Hus. Det er faktisk jobben hennes.

Så kan vi diskutere om dette er jobber som er verdt å utføre, eller fornedre seg til å utføre.

Hvis ditt scenario (NATO holder, US kommer seg litt mer på beina etter hvert) blir en realitet, så er vi mange som skal takke Rutte for å orke å utføre den febrilske sykofantiske kostinga rundt den orange curlingsteinen. Der er vi enige.

Hvis vi ser på det fra et europeisk sikkerhetsperspektiv, så kan det være at Ruttes evne til å dekke over det åpne kjøttsåret som eksisterer nå faktisk blir en slags hvilepute. For hvis det er noe vi vel nå vet ang. europeiske politikere, så er det at det er først når nøden oppstår at de faktisk tar turen bort til spinnehjulet. Men det er i hvert fall ikke Ruttes jobb (offentlig) å indikere at de burde det.

7 Likes

Hva tilsier at neste amerikanske president, som like gjerne kan være JD Vance, har et annet syn på NATO, Grønland eller Ukraina enn det Trump har?

Trump backes av big money/big interest. Han hadde ikke kommet dit han her uten slik hjelp, og nå gir han tilbake mens han får lov til å berike seg selv. No impunity. Amerikansk polariserte politisk sentiment er knadd opp over tid og at slike interesser også vil jobbe/jobber for å sikre neste president er obvious. NATO er et udatert konsept for de som sitter bak Vance og hans likemenn.

Gullkorn fra Rutte

https://x.com/dd_geopolitics/status/2042025411018645621?s=46&t=ox2XBPLJbieadKesAfxLlQ


https://x.com/ounkaonx/status/2042063048597500242?s=46&t=ox2XBPLJbieadKesAfxLlQ

4 Likes

Det Rutte sier er ikke noe hemmelighet, NATOs første generalsekretær, Dag Hammarskjøld, sa følgende, og det stod inntil nylig på forsiden av NATOs hjemmeside sitert Dag:
NATOs oppgave er å holde USA inne i Europa, Sovjetunionen ut av Europa og Tyskland nede.

1 Like

Tror du tenker på Lord Ismay her

Det er i hvertfall han som har sitatet, og var NATOs første gen.sek

Hammerskjøld er FN. Mener han falt ut av himmelen over Zambia eller Zaire i 1961 under passe mystiske omstendigheter

3 Likes

Det har du selvsagt helt rett i, liten brain bleed her.

Poenget og konklusjonen og konsekvensene blir imidlertid stående, og det er Trump sin ide om Monroe/Donroe doktrinen som er bruddet, ikke America first. Det har alltid vært America first.
Det USA alltid har fryktet som konkurranse er 80 millioner hardtarbeidende tyskere på billig russisk energi.
Kutt av North Stream, stor innvandring og deindustrialisering av Tyskland hvis de ble for sterke er helt i tråd med Lord Ismay.

Jeg synes bare det var litt morsomt hele den sekvensen hvor Rutte mener at Europeiske NATO land er en plattform for å projisere amerikanske power og at USA ikke kunne gjort det de gjorde i Iran om det ikke hadde vært for disse landene. Og at han derfor ikke skjønner hvorfor Trump er skuffet over NATO.

Men skjønner at andre ikke synses var like interessant og humoristisk.

Du roter med tidslinjen din her, når ble billig russisk energi en ting å bekymre seg for. Det er en vesentlig kortere tidsperiode enn «alltid» eller for den saks skyld ved etableringen av NATO.

5 Likes