Når du peker på at NATO anses som et utdatert konsept for de som styrer i Washington nå, så bekrefter du egentlig behovet for en pragmatiker som Rutte. Han vet at han ikke kan vinne en ideologisk debatt mot “big money” eller isolasjonistene bak Vance. Derfor møter han dem på deres egen banehalvdel med en slags forretningsaktig tilnærming.
Rutte prøver å bevise for disse kreftene at det fortsatt lønner seg for USA å ha NATO i ryggen, selv om argumentene deres er rent økonomiske eller maktorienterte. Det er sikkert kynisk, men det er den eneste måten å holde alliansen i live på frem til den politiske vinden snur.
