Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Handler mer om at sittende administrasjon skal lide et nederlag, og tape makt til høsten. Per nå er det er det jo alle andre land enn US som bærer konsekvensen av denne krigen.

2 Likes

Avansert trolling? Forhandlingsgrep? Realitet? Hvem vet.

Men i spillet Hormuz-Uno, la presteguarden akkurat ned +4 og “stopp spillet i 3-4 runder” spesialkortet som DJT har gitt IRGC-stan.

Neste steg: Finne ut hvilke land som faktisk har kapasitet til å fjerne disse minene?

8 Likes

Så du tenker USA hopper bukk over politiske, økonomiske og strategiske konsekvenser?

Hvorfor skulle de allerede nå åpne stredet tilbake til den opprinnelige pre-krig ruten?

Før krigen var ruten i Omans farvann, nå har de lagt opp den nye ruten (med eller uten sjøminer) slik at den juridisk går over Iransk farvann og Larak øye blir en kontrollpost.

Ingen av de tidligere Ayatollene kunne drømt om at Iran skulle ila 4 uker få kontroll over Hormuz og slik kontrolle en stor del av verdens olje, gass og gjødsel. Heller ikke var det realistisk at Iran kunne i praksis utslette noen av de dyreste radarene til USA i regionen, tømme amerikanske militærbaser i Gulfen eller (etter visses beregninger) skulle sørge for at amerikanerne og Israel tapte opptil 40 fly/droner (senest i går en MQ-4C Triton) siden krigen startet.

Alt dette er takket være Trump som har latt seg lure trill rundt av Netanyahu, og stikk i strid mot egnen amerikansk etterretning og anbefaling. Trump har ikke vært for forsiktig (:roll_eyes:), ha har vært dumdristig og eskalert noe han ikke kunne kontrollere eller komme seg lett ut av.

Det er bare å se forbi all propaganda i media og se den overordnet situasjonen. Trump har vært en katastrofe for amerikansk soft og hard power. Trump er en conman. Netanyahu er en krigsforbryter. Full stopp.

20 Likes

Ja, det er vel UK og Frankrike det. Så fint for Trump

4 Likes

Ser ut som Iran sin 10 punkts liste får ene etter andre punktet gjennomført:

The United States has agreed to release frozen Iranian assets.

Tehran views the release of its assets as a test of goodwill and a new indication toward reaching a lasting agreement.

Source: Reuters

5 Likes

En får bare håpe at det blir en fredelig løsning. Tydelig at Trump har vært veldig frustrert på allierte, spesielt NATO land for ikke å hjelpe. Nå er de jo de fleste land veldig sårbare for gass og olje, og det å hoppe inn i en krig startet av Trump/Netanyahu og som veldig sannsynlig kan bli langvarig er en for stor risk å ta. Mange har jo gjort seg noen erfaringer med Midtøstenkriger og hvor seige de fort kan bli. Og i motsetning til tidligere så har ikke Gulfen vært tatt i gissel eller ei har man hatt et land som har vært like forberedt som Iran som sin motstander.

Tipper Trump svelger noen kameler (:dromedary_camel:, pun inteded), og uansett klarer å snakke opp hva enn de forhandler frem (selvom han vil ha kjeften full av kamelhår 😵‍💫).

3 Likes

Det er ikke mange statene, de fleste demokratiske, som til sammen utgjør nesten 50% av den amerikanske økonomien; california, illinois, new york, pennsylvania ++. Gøy om man kunne finne et smutthull i lovverket og få de til å tre ut av Un-United states of America.

4 Likes

Jeg måtte flire da jeg så uttalelsen til den spanske statsministeren Pedro Sànchez nylig i forbindelse med dette:

“The Government of Spain will not applaud those that sets the world on fire just because they show up with a bucket”

Enklere og mer elegant får man ikke sagt det.

USA sin epoke som supermakt nummer 1 er definitivt på vei til nå sin endestasjon. Trump og administrasjonen har fremskyndet denne syklusen med flere år allerede.

Iran har stått på sitt og vist at USA ikke er så mektige som de tror. Dette er nok en vekker for mange statsledere rundt omkring i verden.

Jeg kan godt se for meg at Israel som har blitt en røverstat som gjør som de vil fordi USA har beskyttet dem, blir ofret for å unngå fullstendig nedsmelting.

I hjemlandet langer Trump ut mot alt og alle og han er på vei til å miste hele basen sin. Tucker Carlson, Joe Rogan, Alex Jones og Candance Owens. Til og med hans egen kone prøver å distansere seg fra han. Ref den nylige pressekonferansen.

  • Rottene forsøker å forlate et synkende skip.

For et år siden fryktet jeg at Trump kunne bringe USA nærmere et autokrati men jeg innser at han er fullstendig ute å kjøre - blendet av egen fortreffelighet.

Hva som kommer etterpå blir spennende å se.

Kanskje i ettertid at denne krisen i Hormuzstredet kan bli noe lignende som det Storbritannia opplevde i 1956 da USA satte ned foten til slutt.

Den som venter får se.

15 Likes

Jeg er 100% enig med Jan Ludvig Andreassen i dagens Finansavis :

« I Irans tilfelle er et av de mest grunnleggende meninger med regimet også det å utslette befolkingen i et naboland: Israel. Her har ayatollahene ingenting å gi. Forsøk på å utslette av Israel er noe av selve meningen med livet!

Gitt at man ikke kan gjøre noe med ayatollahenes lyst til å utslette Israel, må en stoppe deres evne til å få sin vilje. Hvis dagens våpenhvile i Midt-Østen ender med et bittert, revansjesugent regime i Teheran som nå virkelig får fart på utviklingen av atomvåpen, er dagens skjøre fred i realiteten bare en pause i en langvarig krig som må ende med at Irans prestestyre styrtes.

5 Likes

Iran velger i grove trekke å snakke om tilintetgjørelse av sine fiender.
Israel snakker ikke så mye. De bare gjør det.

4 Likes

Betyr det at du ikke tror på Ayatollahene, dvs at det ikke er så viktig om de får nukes?

Jeg tror mye retorikk er ment som indremedisin, med opphav i et gammelt, historisk bakteppe.
Regimet har mange liv på samvittigheten, først og fremst av egen befolkning. Man kan si mye om sjiamuslimene i Iran, og mye er sagt, men de er ikke idioter.

Sett i ettertid hadde inspektørene fra IAEA god kontroll på utviklingen av atomprogrammet. Det er synd avtalen ble skrotet, men vi får se hva forhandlingene ender med denne gang.
Faren for at iranerne skal utvikle et operativ atomvåpen med bæreraketter og hele smæla - uoppdaget, anser jeg hovdsakelig som et argument for rettferdiggjøring av krig. Og ike veldig realistisk.

5 Likes

Generelt så skal man ta all slik retorikk på alvor, spesielt når det kommer fra statsledere.

Forsåvidt ganske festlig:

Mye av det den oransje papegøyen lirer av seg tas på ramme alvor, men burde kanskje ikke det? Klarer aldri å bli enig med meg selv. Han feiger jo ut 90% av gangene.

Men når Putern snakket om at Sovjetunionens fall var den største geopolitiske katastrofen i det forrige århundre, eller om å gjenopprette Stor-Russland, så var det bare retorikk.

Dolfern meldte stort sett alt han planla å gjøre god tid i forveien. Men det var jo bare retorikk det også. Altså, bare å lese den ene sida i MK der han våkner opp blindet og skadet på feltlasarettet og får høre av en prest at krigen (WW1 altså) er over, og så skjønner man jo at dette er et mennesket aldri burde få vært i nærheten av maktapparatet.

Vi skal ta Xi på aller største alvor når det gjelder Taiwan også.

Og vi skal ta det iranske prestestyret på aller største alvor også. Bare å sette seg inn i den religiøse begrunnelsen for regimet, så skjønner man ganske fort det.

8 Likes

Beklager, men jeg ser ikke annet enn «utenomsnakk» for å unngå kjernespørsmålet.
Iran har masse høyt utdannede folk og vil garantert kunne utvikle atomvåpen.
Det må hindres om det så er med krig.

2 Likes

Dersom det var presteskapets fremste mål i jordelivet å utvikle atomvåpen til bruk i Israel, burde de jo ha greid det i løpet av alle disse årene hvor verden har blitt servert denne trusselen. Iran godkjente derimot IAEA-inspektører, og underskrev ikke-spredningsavtalen. - paradoksalt nok i motsetning til Israel.
Om det ikke skjer et regimeskifte, som USA/Israel ikke synes å framskynde, , eller kanskje heller ikke prioriterer, er det helt vesentlig med en ny og stram atomavtale. Det er antagelig den beste garantien mot iransk atomvåpen.

Men som Werner er litt innom; jeg tror like lite på at Trump mente å bombe Iran tilbake til steinalderen som at Iran, om de hadde hatt muligheten, ville gjort det med Israel.

1 Like

Tror du de hadde klart det uten å ende opp som de har gjort nå?

Jeg tror de har bygget opp sine konvensjonelle styrker først, slik at selv uten atomvåpen, så kunne de ramme nabolandene/amerikanske baser/Israel hardt. Jeg tenker at de var nesten i mål med dette.

Jeg vil tro at USA hadde begynt på jobben og så sakte eskalert til mer og mer sivil infrastruktur.

3 Likes

Du mener Iran ville bli oppdaget og “straffet” av USA /Israel? I så fall et argument for en streng atomavtale…?
Og hva er egentlig alternativet dersom presteskapet greier å bli sittende? Tilbake til steinalderen?

1 Like

Streng atomavtale er bra det, hvis regimet er villig til å inngå og følge den nå som de antagelig er rimelig hevngjerrige.
Enda bedre hadde vært et annet regime som ikke trengte noen avtale og ikke ønsket å slakte folk.

1 Like

En US destroyer på vei inn i Hormuzstredet snudde, etter advarsel fra Iran om den ville bli angrepet:

Melding på X, basert på melding fra Fars News Agency.
Publ 11 04 kl.03.16 PM:

https://x.com/HormuzLetter/status/2042955044870328656

5 Likes