Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Jeg er 100% enig med Jan Ludvig Andreassen i dagens Finansavis :

« I Irans tilfelle er et av de mest grunnleggende meninger med regimet også det å utslette befolkingen i et naboland: Israel. Her har ayatollahene ingenting å gi. Forsøk på å utslette av Israel er noe av selve meningen med livet!

Gitt at man ikke kan gjøre noe med ayatollahenes lyst til å utslette Israel, må en stoppe deres evne til å få sin vilje. Hvis dagens våpenhvile i Midt-Østen ender med et bittert, revansjesugent regime i Teheran som nå virkelig får fart på utviklingen av atomvåpen, er dagens skjøre fred i realiteten bare en pause i en langvarig krig som må ende med at Irans prestestyre styrtes.

5 Likes

Iran velger i grove trekke å snakke om tilintetgjørelse av sine fiender.
Israel snakker ikke så mye. De bare gjør det.

4 Likes

Betyr det at du ikke tror på Ayatollahene, dvs at det ikke er så viktig om de får nukes?

Jeg tror mye retorikk er ment som indremedisin, med opphav i et gammelt, historisk bakteppe.
Regimet har mange liv på samvittigheten, først og fremst av egen befolkning. Man kan si mye om sjiamuslimene i Iran, og mye er sagt, men de er ikke idioter.

Sett i ettertid hadde inspektørene fra IAEA god kontroll på utviklingen av atomprogrammet. Det er synd avtalen ble skrotet, men vi får se hva forhandlingene ender med denne gang.
Faren for at iranerne skal utvikle et operativ atomvåpen med bæreraketter og hele smæla - uoppdaget, anser jeg hovdsakelig som et argument for rettferdiggjøring av krig. Og ike veldig realistisk.

5 Likes

Generelt så skal man ta all slik retorikk på alvor, spesielt når det kommer fra statsledere.

Forsåvidt ganske festlig:

Mye av det den oransje papegøyen lirer av seg tas på ramme alvor, men burde kanskje ikke det? Klarer aldri å bli enig med meg selv. Han feiger jo ut 90% av gangene.

Men når Putern snakket om at Sovjetunionens fall var den største geopolitiske katastrofen i det forrige århundre, eller om å gjenopprette Stor-Russland, så var det bare retorikk.

Dolfern meldte stort sett alt han planla å gjøre god tid i forveien. Men det var jo bare retorikk det også. Altså, bare å lese den ene sida i MK der han våkner opp blindet og skadet på feltlasarettet og får høre av en prest at krigen (WW1 altså) er over, og så skjønner man jo at dette er et mennesket aldri burde få vært i nærheten av maktapparatet.

Vi skal ta Xi på aller største alvor når det gjelder Taiwan også.

Og vi skal ta det iranske prestestyret på aller største alvor også. Bare å sette seg inn i den religiøse begrunnelsen for regimet, så skjønner man ganske fort det.

8 Likes

Beklager, men jeg ser ikke annet enn «utenomsnakk» for å unngå kjernespørsmålet.
Iran har masse høyt utdannede folk og vil garantert kunne utvikle atomvåpen.
Det må hindres om det så er med krig.

2 Likes

Dersom det var presteskapets fremste mål i jordelivet å utvikle atomvåpen til bruk i Israel, burde de jo ha greid det i løpet av alle disse årene hvor verden har blitt servert denne trusselen. Iran godkjente derimot IAEA-inspektører, og underskrev ikke-spredningsavtalen. - paradoksalt nok i motsetning til Israel.
Om det ikke skjer et regimeskifte, som USA/Israel ikke synes å framskynde, , eller kanskje heller ikke prioriterer, er det helt vesentlig med en ny og stram atomavtale. Det er antagelig den beste garantien mot iransk atomvåpen.

Men som Werner er litt innom; jeg tror like lite på at Trump mente å bombe Iran tilbake til steinalderen som at Iran, om de hadde hatt muligheten, ville gjort det med Israel.

1 Like

Tror du de hadde klart det uten å ende opp som de har gjort nå?

Jeg tror de har bygget opp sine konvensjonelle styrker først, slik at selv uten atomvåpen, så kunne de ramme nabolandene/amerikanske baser/Israel hardt. Jeg tenker at de var nesten i mål med dette.

Jeg vil tro at USA hadde begynt på jobben og så sakte eskalert til mer og mer sivil infrastruktur.

3 Likes

Du mener Iran ville bli oppdaget og “straffet” av USA /Israel? I så fall et argument for en streng atomavtale…?
Og hva er egentlig alternativet dersom presteskapet greier å bli sittende? Tilbake til steinalderen?

1 Like

Streng atomavtale er bra det, hvis regimet er villig til å inngå og følge den nå som de antagelig er rimelig hevngjerrige.
Enda bedre hadde vært et annet regime som ikke trengte noen avtale og ikke ønsket å slakte folk.

1 Like

En US destroyer på vei inn i Hormuzstredet snudde, etter advarsel fra Iran om den ville bli angrepet:

Melding på X, basert på melding fra Fars News Agency.
Publ 11 04 kl.03.16 PM:

https://x.com/HormuzLetter/status/2042955044870328656

5 Likes

:hatching_chick: :poop:

3 Likes

3 Likes

Det er ikke lenge siden det gikk tre skip ut av stredet via Omans farvann. Har ikke sett noen rapportere at de har minelagt der.

Konvensjonell minesveiping er ikke veldig vanskelig; man må bare ha de riktige skipene.

" The US Navy decommissioned and moved its last four specialized Avenger -class minesweepers ( Devastator , Dextrous , Gladiator , Sentry ) from the Persian Gulf in September 2025 to transition to new technology. These ships arrived in Philadelphia for scrapping, creating a, with some reports noting their removal preceded heightened Iranian mining activities in the region."

7 Likes

Den AI-linken ser ut til å være basert på denne faktiske meldingen:

1 Like

Det er meldt mange steder, så derfor linket jeg til googesøket, slik at folk får mange kilder servert opp i fanget om de klikker linken.

Er det asiatene som må komme å rydde opp? De har vel kapasitetene vil jeg tro?

Hva med Norge, fungerer de der minesveiperne vi har til dette?

1 Like

Amerikanerne kontraherte nye som erstatning, så de har alternativer i Østen.

Norge har ikke mye å skryte av. To skip igjen av Alta-klasen som var de siste som har vært bygd så vidt jeg vet, men de ville nok gjort nytten.

Pluss to mindre minejaktfartøy.

2 Likes

Det er nok i stor grad en greie for prestestyret og sette opp en ytre fiende for å samle og styre folket også - at det er innerikspolitikk. Det er sånn det fungerer i ekstrem grad i Nord Korea også. Og langt på vei i Russland og Kina.

Ellers virker det ikke som forhandlingene går så bra:

https://www.dn.no/utenriks/iran/usa/pakistan/ft-fastlast-om-hormuzstredet-i-usairan-forhandlinger/2-1-1972628

“FT: Fastlåst om Hormuzstredet i USA–Iran-forhandlinger

Kilder sier lørdag kveld til Financial Times at samtalene står stille om kontrollen over stredet.

Iran krever ifølge kildene at de beholder kontrollen og kan kreve toll av fartøy. Iranske forhandlere vil ikke gå med på noen form for «felles kontroll».”

4 Likes

Iran burde døpe om Hormuz til Hormonstredet for skikkelig å trolle med trumpeten med noen overførte betydninger.