Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Dette skjønner Iran også. Derfor har de et slags balletak på han.
I tillegg nærmer det seg 60 dager, så må kongressen inn i bildet.
Et jævla rot dette. Lurer på om (når) mange vil redusere risiko og ta penger av bordet?

5 Likes

for nøyaktigt 70 år siden var det en lignende greie “der nede”…
image

https://www.youtube.com/shorts/Wq9suydInP0?feature=share

3 Likes

Altså, Iran har aldri tjent så mye på oljen sin som nå de siste 40 dagene. De selger til markedspris og eksporterer nå likende mengder som før krigen.

Så Trump skal nå ta en 180 grader, dvs å gå fra å ha fjernet sanksjonene på iransk olje i skip til å blokkere alt som kommer ut av Hormuz?

Er fascinerende hvordan Trump opererer.

2 Likes

Uten våpenhvile, så antar jeg USA vil gå systematisk til verks for å ta ut det Iran har av midler for å stenge stredet.

2 Likes

Så bakkeinnvasjon da altså?
Nå etter 6 uker med krig så handles olje til nesten 150USD pr fat (olje som faktisk leveres, ikke papirolje).

Det er ikke vanskelig å forestille seg hva 4mnd med stenging til vil føre til.

1 Like

Nei, en fire måneder lang kampanje med målovervåking og luftangrep. Problemet er jo at USA ikke vet alle steder hvor Iran har gjemt unna våpen.

OK. Det store spørsmålet blir vel ca. hva som må til for at Iran ikke skal ha den kapasiteten lenger.

Jeg antar (merk ordvalg) at det innebærer kontroll på store deler av kystlinja + iransk territorium.

Og det vil i så fall komme til en pris i amerikanske menneskeliv som den amerikanske befolkningen på ingen måte er villige til å betale. Noen tusen døde soldater fordi Trump (det måtte jo skje før eller senere) tabba seg totalt ut og ble lurt inn i dette av rådgivere + andre lands statsminitere… altså det amerikanske volket er neppe veldig gira på “totalen krieg” foråsidetsånn. Og det inkluderer maga-velgerne.

4 Likes

Eller så god etteretning at så å si alt av småbåter osv er tatt ut der de er lagret, slik at Iran ikke får sendt svermer av slike mot skip som blir eskortert, men kanskje en håndfull.

Det vil ta tid å skaffe så god etterretning, men det er nok ganske mange iranere som ønsker regimet dit pepperen gror og kan tenke seg å gi fra seg informasjon. I tillegg til annen type overvåkning fra satelitter og droner.

4 Likes

Tror du virkelig USA setter seg ved forhandlingsbordet og mer eller mindre deler ut nesten samtlige av kravene Iran ber om om de “lett” kan fjerne hele regimet på en mnd eller to?

2 Likes

Kan sende droner hele veien fra kysten av det kaspiske hav da, så blir mye land US forces skal ha kontroll over.

Men spørsmålet blir jo fort også (uansett) hvor gira internasjonal skipsfart / forsikringsselskaper er på å ta risken med å seile inn der.

Jeg skrev 4 måneder…

Dette var det du selv sa som vel er en god grunn for USA å sette seg ved forhandlingsbordet.

Poenget mitt er at Iran sitter ikke med alle kortene.

1 Like

Hvis vi tar et skritt tilbake og ser hvorfor USA startet denne krigen, i hvertfall hva de kommuniserte utad (at de gjør dette for Israel kan man jo ikke være like åpen om):

→ Iran kan ikke anrike uran
→ Iran kan ikke ha missiler
→ Iran kan ikke støte Hisbollah og Hamas
→ Iran kan ikke ha regimet de ar nå

Status nå 40 dager etter Epic Fury? Hva ka man :white_check_mark:

Ikke noe av dette er ve oppnådd. I tillegg har du stengt Hormuz, Israel som har angrepet Libanon, ødelagte amerikanske baser og radarsystemer, Iran tjener mer på olja si nå enn før pga opphevet sanksjoner, angivelig 40 amerikanske fly og droner ødelagt, GCC land som er tett til gissel og en iransk befolkning som står mer samlet nå enn før krigen.

Jo, er mye i Iran som er blitt ødelagt dvs en stor mengde iransk infrastruktur og sikkert stor andel av dere oppskytnings ramper og fabrikker for droner….men jo lengre krigen fortsetter, jo mer levedyktige blir begge parter.

Selvfølgelig, trenger ikke å være enig med meg i alt ovennnevnte, men at USA ikke har gått inn i forhandlinger med bedre kort nå enn før krigen kan vi jo være enige om.

2 Likes

For øyeblikket sitter faktisk Iran med alle kortene.

En annen ting er at 4mnd for å utslette hele regimet er totalt urealistisk også. Da er vi over på flere år skal det skje, og massive bakkestyrker er nødvendig

4 Likes

Det er helt rett.

Men de sitter med bukta og begge endene all den tid hverken Israel eller USA er villige til å ofre tusenvis av egne soldater.

Og det er de jo ikke.

1 Like

Droner mot skip i stredet tenker du på? Ukraina har jo vist at du klarer å få opp en rimelig bra interception rate når du prøver å beskytte et helt land. Vil tro skip i en konvoi burde kunne holde greit når du har fått redusert muligheten for Iran å kjøre massive angrep.

1 Like

Det er kun hvis du antar at USA må gå inn på bakken og ikke kan komme i land med etteretning og luftangrep.

1 Like

General Muhoozi Kainerugaba, Ugandas forsvarssjef, bekreftet lørdag at han reiser til Tel Aviv.

Nylig lovet generalen å kunne utplassere 100 000 ugandiske soldater for å forsvare Israel mot Iran og dens regionale stedfortredere. I nå slettede innlegg hevdet ministeren en ugandisk brigade vil være nok til å innta den iranske hovedstaden Teheran i løpet av få uker. Observatører bemerker at tallet på 100 000 soldater overstriger Ugandas aktive militærstyrke på rundt 45 000 personell.
Muhoozi hadde tidligere publisert om sin intensjon om å reise en statue til ære for Yonatan Netanyahu, broren til Israels statsminister Benjamin Netanyahu, som ledet og ble drept i en kommandooperasjon for å redde gisler som ble holdt på et fly på Ugandas Entebbe lufthavn.

3 Likes

Ukraina beviser vel akkurat det motsatte og? De tar jo ut skip og oljerigger så det synger etter med små droner

4 Likes

Russland har ikke luftherredømme over Ukraina. Det gjør at Ukraina har økt produksjonen sin av droner til et nivå som Russland sitt konvensjonelle luftforsvar ikke klarer å håndtere.

Russland sender i snitt noe over 200 droner/dagen inn over Ukraina. Typisk i bølger på 600-1000 droner hver tredje dag. Ukraina har adaptert til dette ved å ikke bruke et konvensjonelt forsvar, men interceptor-droner. Pga de enorme bølgene med droner og den enorme størrelsen på Ukraina, så klarer Ukraina “bare” å intercepte 92% av disse.

USA skal i dette scenarioet klare å ta unna dronebølger på 20-50 droner mot en konvoi fordi etteretning og varige luftangrep har redusert Irans evne til å sende og produsere dronesvermer.

2 Likes

Hvor mye olje og gass infrastruktur i midtøsten anslår du Iran vil slå ut samtidig i løpet av de 4mnd da?

Feks anlegg som Ras Laffan som de alerede har ødelagt deler av, og som vil ta 3-5år å reparere.

2 Likes