De framstår i hvert fall som om de har uendelig vilje til å godta smerte. Spørsmålet er om de faktisk er det. Jeg lurer også på hvordan f.eks. Kina, India og Pakistan vil reagere på amerikansk blokkade. Iran kan jo saktens eskalere med videre angrep på nabolandenes infrastruktur, men da vil de gjøre det mye lettere for Trump å gjøre det samme mot Iran. Jeg vil si at det er intern motstand i USA som har gjort at Trump ikke gjennomførte trusselen.
Våpenhvilen gjør at nabolandene nok dag for dag får bedre forsvar mot Shahed-droner og at den trusselen blir svakere.
Iran har fortsatt trusselen fra ballistiske missiler (høyst reell, men kanskje ikke så lett fornybar uten forsyninger utenifra).
Iran har fortsatt trusselen om å stenge stredet, men en kampanje over måneder uten våpenhvile vil etterhvert gjøre at den til slutt mister sin effektivitet.
Så, spørsmålet er jo om USA har ønsket/viljen til å stå i høye oljepriser i type 2-4 måneder før oljetransporten kan gjenopptas? Som jeg har nevnt endel ganger, det er først og fremst Asia med Kina, India, Sør-Korea og Japan. Europa og USA importerer en mindre mengde som det neppe er særlig farlig med. Kina kan jo begynne å prøve å kjøpe olje fra andre steder, men jeg tenker jo at f.eks. Equinor ikke vil bytte ut de typiske kjøperne sine med kinesisk her. Prisene vil dog øke vesentlig.
Det som ikke blir snakket om her er at samtidig som denne oljen blir kinetisk sanksjonert av Iran, så gjør Ukraina det samme med russisk olje. Tror det er snakk om 2-3m bpd der som er satt ut av spill. Sammenlignet med ca 7,5 - 10m bpd fra Iran sin blokkade.
Jeg tror markedet priser inn at utfallsrommet er relativt stort. La oss si at det er 33% sjanse for at stredet åpner (60$ fatet) og ellers blir oljeprisen 200$, du får da en snittpris på 153$. Det er jævelig dyrt å bomme, så da blir det ikke tatt veldig store posisjoner den ene eller andre vei.