Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Det var IRGG som de facto utnevnte den nye øverste lederen. Som dermed har sine lojalitetsbånd direkte knyttet til IRGG. Eksemplifiseringen av at de står vesentlig styrket tilbake.

4 Likes

Så Khamenei jr. er ikke Supreme leader over hele røklet, slik faren var, nei. Han er IRGC sin puppet.

Jeeeez, disse folka [US. adm] kunne ikke planlagt en barnebursdag uten å føkke det opp en gang.

10 Likes

Khamenei jr er først og fremst et levende fuck u til USA og Israel for å tro at det var en seier å la Khamenei få oppfylt sin livslange drøm om å dø som martyr. Og på mange måter en puppet som står i kontrast til hvordan regimet i utgangspunktet er bygd opp; bevisst fordeling av makt internt for å unngå at enkeltsegmenter får for mye makt.

4 Likes

Siden vi alle synser her, neppe noen som sitter på innsiden vel?

Min forståelse er at USA ble solgt inn et decapitation strike på Irans regimet av Israel. Dette etter en kortvarig brisking med fjærene, noe som ikke skremte Iran. Det er derfor Trump tok en «Maduro» og gikk til angrepet på en fredag kveld etter børsen stengte og håpet på at regimet falt mandag morgen, men påfølgende bull run.

Når dette ikke skjedde, noe hans egne rådgivere hadde fortelt ham og israelerne trolig visste, så ble det neste fase, å sende inn flere hangarskip og hardware. I håp om at regimet skulle falle.

Hangarskipene har ikke spilt den store rollen etter de første dagene med Tomahawks siden Iran svarte med missiler som var dirigerbare i lufta. Disse har måtte trekke seg tilbake i god avstand, eller gått tilbake til service :sweat_smile:

Det er tydelig at verken USA, Israel eller Iran har gått inn 100% med kraft, da hadde vi hatt full apokalypse. Ødelagte avsaltningsanlegg i Israel, GCC, Iran, ødelagte atomkraftverk slik som Dimona i Israel og Natanz, Bushehr etc Iran og ødelagt all oljeinstallasjoner i alle land. Der er vi ikke, siden risikoen for begge sider er for stor. Tror heller ikke Israel, som er et veldig lite land, er villig til å finne ut om Iran faktisk har en atombombe.

Det man ser er at begge landene forsøker å gjøre taktisk maks skade uten å trigge apokalypsen. Min oppfattelse er at det primært er Israel (og noe USA) som har eskalert hvorpå Iran har svart. Det var Israel som først tok ut oljeinstallasjoner, skoler, avsaltningsanlegg og Iran har svart med samme mynt både i Israel og i GCC.

Netto effekt er at Iran har fått vist hvilke kort de har sittet med (Hormuz, missiler, desentralisert militær kommando, et sterkt statsapparat), verden smertelig merker hvor avhengig man er av Midtøsten for olje, gass, gjødsel, hvor unhinged Israel er og inkompetent Trump er. Videre viser krigen at droner og missiler er tingen, mer enn dyre hangarskip.

Hvor går vi videre. Personlig tror jeg Trump ikke vil pushe på her. Tipper han trekker seg tilbake. Han anser Hormuz som et problem som skader ham mindre enn resten av verden. I tillegg klarer han ikke å styre Netanyahu. Jeg tror Trump ikke kan politisk tillate å være i denne krigen stort lengre. Israel derimot vil ikke gi seg. Netanyahu vil fortsette så lenge han klarer, når krigen stopper, går han trolig i kasjotten.

Derimot, hvis USA nå tenker å gå inn med mer kraft og boots on the ground så tror jeg mer av det de erfarte i Isfahan rett før påsken vil møte dem. Der brukte de også 100+ fly (ihht til Trump selv og over 200 mennesker i operasjonen. Hva var utfallet, de hentet ut den savnede, men mistet totalt 12 assets (fly/droner/helikoptre) og også trolig personell (som jo ikke er offentliggjort).

7 Likes

Israel har kverka akkurat de i Iran de har ønsket å kverke. De har ønsket å dyrke frem hardlinerne og ta ut de som har ønsket å inngå kompromisser.

Trur eg da

3 Likes

Jeg frykter at Trumpen kan gå helt berserk den dagen han innser at han kommer til å tape mellomvalget. Da spiller kanskje ikke økonomien eller ettermælet noen rolle lenger.

Det var i en tilsvarende fase at Det hvite hus ble stormet «på oppfordring» fra Trumpen,- synes jeg å huske. Han dreit seg ut om covid og alt gikk i dass for han

2 Likes

Virker forsåvidt som irgc styrer nå og at ayatollahene er ute av bildet reellt sett. Moshtafa khameini er bare en puppet og er antagelig i koma eller ute av stand til å styre noe etter hva jeg har forstått ihv.
Samtidig er det ifølge andre kilder klare indikasjoner på splittelser innad i IRGC og at de slåss innbyrdes nå. Blant annet ropes det “død over kompromisstakerne” (som inngikk våpenhvile) i enkelte kretser i IRGC (spesielt de som tror på propagandaen som serveres i iransk media om at de har seiret på alle fronter og at tel Aviv ligger i ruiner etc). Har også hørt at det er ihvertfall 3 fraksjoner nå i irgc som står mot hverandre… så…, hvem vet…?
Men om dette er tilfelle, så er det nok ting under overflaten inne i regiemt som kan påvirke utfallet.

De 2 jokerne er ennå hæren og det iranske folket. Hæren vet vi lite om. De har ikke blitt rammet nesten i det hele tatt av angrepene. Det er irgc som har vært målet. De har jo hatt en lojalitet til makthaverne, men samtidig ser de at de har blitt nedprioritert mtp ressurser hele veien og de er ikke religiøse fanatikere. Så om de først og fremst har egeninteresse (og evnt Irans beste) som motivasjon er det en joker som kan komme i spill og være veldig avgjørende for utfallet av denne konflikten.

Den andre jokeren er folket som begynner å få litt våpen og som allerede har delvis organisert seg og gjennomfører noen geriljaoperasjoner og angriper irgc-sjekkpunkter og baser.

13 Likes

Jeg tror han vil moderere seg og vil miste lysten fort. Trump gikk hardt ut mot Houtiene for å sikre sjøveien, men gav seg etter 2 mndr og nå får alle skip passere Bab el Maneb uten om israelske :wink:

Ellers, interessant at både Trump og Rubio var på UFC camp i Miami samtidig som Vance var i forhandlinger i Islamabad. Kunne vært verre ja, kunne vært på golf :crazy_face:

3 Likes

Ja jeg tror Trump er typen som gir seg fort når ting blir vanskelig.

Måten han behandler paraplyer på i forbindelse med ombordstigning på Air Force one er muligens et tegn på dette :grinning_face_with_smiling_eyes:

For ett år siden:

https://www.reddit.com/r/Trumpvirus/s/xsnfjTfSir

Nylig;

https://www.reddit.com/r/SipsTea/s/6ekSPOrf16

3 Likes

Spent på hvordan dette kommer til å spille seg ut. Hva om den kinesiske marinen kommer for å eskortere sine tankskip? Mange scenarioer her…

image

8 Likes

Ny runde med olje boom nå da :rofl:

Ja, demand destruction nærmer seg med stormskritt nå. Spørsmålet man kan spørre seg er jo om dette i det hele tatt er gjennomførbart, men trumpeten har jo ikke så mange trump igjen på hånda.

3 Likes

Ettersom gulflandene i motsetning til Iran kan omdirigere store deler av oljen sin og blir mindre sårbare for hver dag som går, er krav om hormuz kontroll kun nyttig som midlertidig forhandlingskort. Så jeg tror fortsatt på avtale.

2 Likes

“I have also instructed our navy to seek and interdict every vessel in International Waters that has paid a toll to Iran”

Hva skal det bety sånn konkret? At han border og “arresterer” f.eks. et kinesisk eller indiskeid skip i internasjonalt farvann? :pirate_flag:

syv timer til oljehandlen starter nå - det blir fest!

10 Likes

Så nå stenger han inne en 3ish million fat pr dag på toppen av de 12 million netto fat borte fra før av?

Dette ender sikkert bra…

6 Likes

Iraq er nesten helt avhengig av stredet, bortsett fra noe i nord som går i rør til Tyrkia.

3 Likes

Tror ikke han vet hva det betyr, eller så vet han ikke hvor mange krigsskip USA har. Hvordan skal de f.eks. bevise et det er betalt toll? Helt kokkelimonke dette, førerløst tog; vi er vitne til togkrasj i sakte film. Lokfører Trump står på perrongen og veiver med et konduktørflagg.

6 Likes

Var vel ikke det dummeste han (Trump) kunne finne på ?

Iran har sagt at alle som har betalt Hormuz-tollen må heise gult flagg, vel?

Så gult flagg for passere, og etterpå la seg inspisere?

Spøk til side:

Disse landene kommer til å stille med egen marine for å beskytte egne skip. Oh the joy.

Jeg lanserer herved begrepet “IMO-geddon”

Legg forsåvidt også merke til at Trump nå snakker om at Khomeini er død.

Ruhollah Khomeini, aka OG Supreme Leader og ypperste-ayatollah deluxe døde i 1989.

Meg bekjent har ikke USA bomber som virker bakover i tid

10 Likes

Mot Iran eller USA?
De fleste land er nok for havretten. (Mot at Iran stenger Hormuz)