Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Det vil ikke forbli slik.

Iraq is aggressively exploring alternative oil export routes, including the revival of dormant pipelines and the construction of new corridors, to protect its economy from rising geopolitical tensions in the Strait of Hormuz.

Mudher Mohammed Saleh, a senior finance advisor to the prime minister, said the shift is a strategic necessity.
A central pillar of the diversification strategy is the long-proposed Iraq-Jordan pipeline. This project would link Iraqi oil fields to the Red Sea port of Aqaba, granting Baghdad a direct outlet to international markets that bypasses the Gulf entirely.

Saleh also noted that the government is revisiting the possibility of restoring flows through the Kirkuk-Ceyhan Pipeline. Restoring flows through this northern route to Turkey’s Mediterranean coast would significantly reduce reliance on southern sea lanes.

Officials are also weighing the resurrection of Saudi Arabian Links, including older export lines that once connected Iraq to Saudi ports on the Red Sea.
Beyond fixed infrastructure, Saleh highlighted a shift toward domestic processing. By building new refineries, Iraq aims to export high-value petroleum products rather than strictly raw crude.

While the advisor mentioned that a massive fleet of 20,000 tanker trucks could theoretically move 3 million barrels per day, he acknowledged the limitations of land-based transport.

4 Likes

Mot amerikanske “inspektører”.

Fri ferdsel i internasjonalt farvann er fri ferdsel.

Om et land vil betale Hormuz-tollen, så er de nok fint kapable til å beskytte skipene sine mot et annet land som mener denne tollen gir dem rett til å borde / inspisere osv…

Ny rørledning vil ta mange år å få på plass. Stredet vil være åpnet for fri trafikk lenge før den tid, my bet. I tillegg vil nye, og gamle rør måtte gå over andre lands territorium = politisk risiko uansett hva du velger. Det eneste som er sikkert er at det koster mye mer enn i skip via stredet.

Skal det begynne å raffinere snakker vi også om maaaange år, pluss de samme utfordringene som for råoljen. Det er mine tanker rundt det.

5 Likes

Noen grep tar dager, andre år. Det store bildet er at stredet mister mer strategisk betydning for hver dag som går og det må Iran ta høyde for.

Diversifisering er aldri en dårlig ide.

2 Likes

Tipper de fleste land er mot Hormuz toll og vil ha en viss forståelse for USÁs grep her.

Iran kan ikke være «master of global economy»

2 Likes

Det bildet har så stor zoom at det betyr tilnærmet nada hva angår den pågående konflikten.

1 Like

Med hvilken rett har Trump til å stenge Hormuz-stredet?

1 Like

De er ganske positive hos Bloomberg og sier det har kommet positive signaler fra UAE og andre land

« Med hvilken rett har Trump til å stenge Hormuz-stredet?»
Målet er å åpne det

All transport av varer via sjøveien må gjennom stredet. Import som eksport. Containere, bulk, osv. Alternativet er over lange avstander gjennom andre land. Det er simpelthen ikke realistisk å kunne diversifisere seg bort fra disse geografiske realiteter imoh.

6 Likes

Ja, det er nok det, men med hvilken rett har han til å stenge det? Opplever at USA tar seg til rette og har sin egen folkerett.

2 Likes

Synes oppslagsbildet i denne VG-saken er megetsigende. Bur ham inn. Trump: USA vil blokkere alle skip på vei inn og ut av Hormuzstredet

2 Likes

Du kan påstå det. Jeg tror Iran vil like dårlig at gulfrivalene under Trumps blokade vil stadig vil øke eksport mens de selv får ut nada.

Iran står plantet midt i en eksistensiell kamp. Tenker at den slags er underordnet. Det viktigste for Iran er at verdensøkonomien vil forbli et gissel så lenge stredet stenges. Med alvorlige økonomiske komplikasjoner.

4 Likes

Underordnet? Hvis de fortsetter å stenge det vil de til slutt ha ødelagt landet og styrket rivalene for ingenting. Derfor mener jeg at intensjonen er å bruke det som kort til forhandlinger.

For hvis Iran stenger, og USA stenger, så åpner det?

Minus og minus blir pluss, right?

Kanskje, men det var ikke det jeg skrev om. USA må gjerne prøve å borde / inspisere tankere fra f.eks Kina, men Kina kommer til å stille med egen marine for å nekte dem akkurat det.

Når det er sagt, så er det jo retorisk litt vanskelig å argumentere for at det er problematisk at USA stenger noe som allerede mer eller mindre er stengt, så vi får bare se hvordan dette går. Om båtene ikke slipper gjennom, så slipper USA også å borde dem i internasjonalt farvann. Ev. så klarer de begge, men det blir jo logisk sett vanskelig å gjennomføre inspeksjon av en båt i internasjonalt farvann som har seilf gjennom Hormuz hvis man samtidig også har nektet vedkommende båt å seile gjennom Hormuz.

Den sterkestes.

Blir som om vi skulle blokka Øresund, Store Belt og Lille Belt. De er ikke våre til å blokkere.

Her tror jeg det bare er å ringe Paul Watson og den islandske kystvakta. De er gode på denne typen shit.

4 Likes

Problemet er vel at Iran kan holde ut en blokade leeeenge.
Det betyr i så fall resesjon :chart_with_downwards_trend:

6 Likes

Sjansene for at dette ender uten resesjon begynner vel å bli ganske tynne.

Selv om de fleste ser ut til å leve i håpet, for ennå en stakket stund.

5 Likes

Tanken er vel å isolere Iran slik at de tvinges til å kaste kortene.
Langdryg affære?

1 Like

Underordnet. De styrende i Iran har vesentlig større tåleevne enn verdensøkonomien. Til å lide that is. Dvs; er befolkningen som vil lide. Toppene klarer seg nok helt fint.

Som betyr at Iran vinner dersom USA legger opp til en kamp om hvem som feiger ut først.

6 Likes

Det er nok så avgjort tanken.

Men vil det bli resultatet?

Hvordan blir de landene som importerer olje fra gulfen å forholde seg? De kommer ikke til å like dette.

Hvordan bli folkeopinionen i USA når pumpeprisen stiger ytterligere?

Hva tenker de andre GCC-landene om dette, når de ender opp som collateral damage?

Kan dette lede til en sult (eller lignende) katastrofe i Iran? Kan ikke se for meg at landet er selvberget med mat. Hva blir internasjonal opinion da, hvis vi står overfor en menneskeskapt sultkatastrofe? I så fall: Hvem kommer til å få skylden? Møkkaregimet i Iran, eller møkkaregimet i USA? Tror vi vet svaret der alle mann.

Selvskadingen fra den amerikanske administrasjonens side vil altså ingen ende ta.

7 Likes