Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Ja, det er nok det, men med hvilken rett har han til å stenge det? Opplever at USA tar seg til rette og har sin egen folkerett.

2 Likes

Synes oppslagsbildet i denne VG-saken er megetsigende. Bur ham inn. Trump: USA vil blokkere alle skip på vei inn og ut av Hormuzstredet

2 Likes

Du kan påstå det. Jeg tror Iran vil like dårlig at gulfrivalene under Trumps blokade vil stadig vil øke eksport mens de selv får ut nada.

Iran står plantet midt i en eksistensiell kamp. Tenker at den slags er underordnet. Det viktigste for Iran er at verdensøkonomien vil forbli et gissel så lenge stredet stenges. Med alvorlige økonomiske komplikasjoner.

4 Likes

Underordnet? Hvis de fortsetter å stenge det vil de til slutt ha ødelagt landet og styrket rivalene for ingenting. Derfor mener jeg at intensjonen er å bruke det som kort til forhandlinger.

For hvis Iran stenger, og USA stenger, så åpner det?

Minus og minus blir pluss, right?

Kanskje, men det var ikke det jeg skrev om. USA må gjerne prøve å borde / inspisere tankere fra f.eks Kina, men Kina kommer til å stille med egen marine for å nekte dem akkurat det.

Når det er sagt, så er det jo retorisk litt vanskelig å argumentere for at det er problematisk at USA stenger noe som allerede mer eller mindre er stengt, så vi får bare se hvordan dette går. Om båtene ikke slipper gjennom, så slipper USA også å borde dem i internasjonalt farvann. Ev. så klarer de begge, men det blir jo logisk sett vanskelig å gjennomføre inspeksjon av en båt i internasjonalt farvann som har seilf gjennom Hormuz hvis man samtidig også har nektet vedkommende båt å seile gjennom Hormuz.

Den sterkestes.

Blir som om vi skulle blokka Øresund, Store Belt og Lille Belt. De er ikke våre til å blokkere.

Her tror jeg det bare er å ringe Paul Watson og den islandske kystvakta. De er gode på denne typen shit.

4 Likes

Problemet er vel at Iran kan holde ut en blokade leeeenge.
Det betyr i så fall resesjon :chart_with_downwards_trend:

6 Likes

Sjansene for at dette ender uten resesjon begynner vel å bli ganske tynne.

Selv om de fleste ser ut til å leve i håpet, for ennå en stakket stund.

5 Likes

Tanken er vel å isolere Iran slik at de tvinges til å kaste kortene.
Langdryg affære?

1 Like

Underordnet. De styrende i Iran har vesentlig større tåleevne enn verdensøkonomien. Til å lide that is. Dvs; er befolkningen som vil lide. Toppene klarer seg nok helt fint.

Som betyr at Iran vinner dersom USA legger opp til en kamp om hvem som feiger ut først.

6 Likes

Det er nok så avgjort tanken.

Men vil det bli resultatet?

Hvordan blir de landene som importerer olje fra gulfen å forholde seg? De kommer ikke til å like dette.

Hvordan bli folkeopinionen i USA når pumpeprisen stiger ytterligere?

Hva tenker de andre GCC-landene om dette, når de ender opp som collateral damage?

Kan dette lede til en sult (eller lignende) katastrofe i Iran? Kan ikke se for meg at landet er selvberget med mat. Hva blir internasjonal opinion da, hvis vi står overfor en menneskeskapt sultkatastrofe? I så fall: Hvem kommer til å få skylden? Møkkaregimet i Iran, eller møkkaregimet i USA? Tror vi vet svaret der alle mann.

Selvskadingen fra den amerikanske administrasjonens side vil altså ingen ende ta.

7 Likes

1,5m iransk og 1,5m annen olje?

Er vel sånn ca 3mill pr dag som har gått gjennom hittil. Usikker på hvor mye av det som er Irans egen.

Har du link til det? For inntrykket mitt var at det først og fremst var Irans 1,5m bpd som var gått gjennom, ikke noe særlig annet.

1 Like

Det er ikke verdensøkonomien som forhandler, det er en person som våkner om morgenen og bestemmer seg for å innføre enorme tollsatser på hele verden.

Iran er ikke nord korea, de er en strategisk aktør. Det er veldig mulig at de ikke er villige til å ofre landet og alle mål kun for å svekke verdensøkonomien på moderat sikt.

4DMA var altså på 1,5mb/d som jeg trodde? :thinking:

Det har vært et par dager med mer i april, men usikker på om det er pga iransk olje eller annen.

Den er ytterst naiv.

Handler ikke om å svekke verdensøkonomien per se, men om å bruke faktumet som en brekkstang. For å tvinge gjennom en fordelaktig avtale og komme seg klar fra den rådende eksistensielle krisen.

1 Like

Religiøse fanatikere bryr seg ikke så mye om verdslige konsekvenser…

3 Likes

Denne i NY Times summerer kanskje situasjonen pdd greit?

fra:

https://www.nytimes.com/2026/04/12/world/middleeast/iran-united-states-negotiations.html?unlocked_article_code=1.aVA.BQyH.I7AUaNphLrZu&smid=url-share

Sakser inn de siste par-tre avsnittene:

" Current U.S. intelligence assessments indicate that Iran has retained a significant amount of its weapons stockpiles and has been able to dig out its missile bunkers and silos faster than anticipated.

“They could hold their ground for another two months, if not more. And economically, I think there is no threshold for how much more pain the Iranians are willing to tolerate,” Mr. Vaez said.

“The question really is: Is the Trump administration willing to pay the high economic price?”"

Hvem må gi seg først?

8 Likes