Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

1,5m iransk og 1,5m annen olje?

Er vel sånn ca 3mill pr dag som har gått gjennom hittil. Usikker på hvor mye av det som er Irans egen.

Har du link til det? For inntrykket mitt var at det først og fremst var Irans 1,5m bpd som var gått gjennom, ikke noe særlig annet.

1 Like

Det er ikke verdensøkonomien som forhandler, det er en person som våkner om morgenen og bestemmer seg for å innføre enorme tollsatser på hele verden.

Iran er ikke nord korea, de er en strategisk aktør. Det er veldig mulig at de ikke er villige til å ofre landet og alle mål kun for å svekke verdensøkonomien på moderat sikt.

4DMA var altså på 1,5mb/d som jeg trodde? :thinking:

Det har vært et par dager med mer i april, men usikker på om det er pga iransk olje eller annen.

Den er ytterst naiv.

Handler ikke om å svekke verdensøkonomien per se, men om å bruke faktumet som en brekkstang. For å tvinge gjennom en fordelaktig avtale og komme seg klar fra den rådende eksistensielle krisen.

1 Like

Religiøse fanatikere bryr seg ikke så mye om verdslige konsekvenser…

3 Likes

Denne i NY Times summerer kanskje situasjonen pdd greit?

fra:

https://www.nytimes.com/2026/04/12/world/middleeast/iran-united-states-negotiations.html?unlocked_article_code=1.aVA.BQyH.I7AUaNphLrZu&smid=url-share

Sakser inn de siste par-tre avsnittene:

" Current U.S. intelligence assessments indicate that Iran has retained a significant amount of its weapons stockpiles and has been able to dig out its missile bunkers and silos faster than anticipated.

“They could hold their ground for another two months, if not more. And economically, I think there is no threshold for how much more pain the Iranians are willing to tolerate,” Mr. Vaez said.

“The question really is: Is the Trump administration willing to pay the high economic price?”"

Hvem må gi seg først?

8 Likes

Trump tåler ikke å starte opp igjen krigen. Men et no deal scenario? Det vil jeg tro. Rett og slett fordi stengt hormuz er uendelig mer destruktivt for Iran selv. Hormuz er som et atomvåpen, mest egnet til avskrekking. Aller helst vil de nok beholde det kortet til fremtiden også.

Den er veldig rar, for begge to prøver å diktere betingelsene. Skjønner den faktisk ikke…

Jeg synes to måneder på å åpne på Hormuzstredet virker veldig optimistisk… :stuck_out_tongue:

3 Likes

Som gjør det spinnvilt at markedet har tilnærmet hvilepuls.

9 Likes

Iran skriver nå at stredet er åpent for sivile skip og avtale fortsatt mulig.

«I motsetning til de falske påstandene fra visse fiendtlige tjenestemenn, er Hormuzstredet åpent for passasje av ikke-militære fartøy under intelligent kontroll og forvaltning, i samsvar med spesifikke forskrifter»

«Den islamske republikken Iran er fullt forberedt på å inngå en balansert og rettferdig avtale som sikrer varig fred og sikkerhet i regionen», siterte iranske statsmedier president Masoud Pezeshkian i en telefonsamtale med Russlands president Vladimir Putin på søndag.

«Hvis USA overholder internasjonale juridiske rammeverk, vil det ikke være umulig å inngå en avtale», la han til.

Pezeshkian har vel heller ingen reell makt nå er slik jg har forstått det, han er langt nede på rangstigen og det er ikke så mye samsvar mellom det han sier og irgc sine standpunkt.
Det er en røre med store uenigheter innad i irgc nå.

4 Likes

Chaos is a ladder.

Hvem klatrer lengst opp / raskest?

1 Like

Dobbeltnektelsen gjorde meg veldig forvirret, men de er altså åpne om å gjøre en avtale.

Hvis Iran overholder internasjonale juridiske rammeverk, så kan de ikke ta bompenger til sjøs. Så kanskje de tenker at USA må forholde seg til reglene, men ikke de selv? :thinking:

1 Like

Både USA og Iran har signert UNCLOS III men ingen av landene har ratifisert den.

Så det betyr vel at ingen av de to landene egentlig er juridisk bundet av avtalen.

Edit: UNCLOS III er altså FNs tredje havrettskonvensjon fra 1982, som i praksis er “regelverket” de fleste land forholder seg til i dag når det gjelder territorialfarvann, right of passage, fiskeri- og oljerettigheter i økonomisk sone osv…

1 Like

Ref. toll som det snakkes om, har lest troverdige inputs på at dette er “mediagenerert”, og ikke nødvendigvis noe som faktisk har skjedd.

Uansett, skulle denne tollen bli “forbudt” så er det jo bare for Iran å legge noen ekstra yuan på prisen på oljen når den selges til vennlige land.

Burde ha gitt ham Nobelsprisen….kunne kanskje ha unngått mye smerte


https://x.com/draloneboy/status/2043263489427562726?s=46&t=ox2XBPLJbieadKesAfxLlQ

2 Likes

Sorry, klarte ikke å dy meg. Flytt gjerne.

3 Likes