Trump tåler ikke å starte opp igjen krigen. Men et no deal scenario? Det vil jeg tro. Rett og slett fordi stengt hormuz er uendelig mer destruktivt for Iran selv. Hormuz er som et atomvåpen, mest egnet til avskrekking. Aller helst vil de nok beholde det kortet til fremtiden også.
Den er veldig rar, for begge to prøver å diktere betingelsene. Skjønner den faktisk ikke…
Jeg synes to måneder på å åpne på Hormuzstredet virker veldig optimistisk… 
Som gjør det spinnvilt at markedet har tilnærmet hvilepuls.
Iran skriver nå at stredet er åpent for sivile skip og avtale fortsatt mulig.
«I motsetning til de falske påstandene fra visse fiendtlige tjenestemenn, er Hormuzstredet åpent for passasje av ikke-militære fartøy under intelligent kontroll og forvaltning, i samsvar med spesifikke forskrifter»
«Den islamske republikken Iran er fullt forberedt på å inngå en balansert og rettferdig avtale som sikrer varig fred og sikkerhet i regionen», siterte iranske statsmedier president Masoud Pezeshkian i en telefonsamtale med Russlands president Vladimir Putin på søndag.
«Hvis USA overholder internasjonale juridiske rammeverk, vil det ikke være umulig å inngå en avtale», la han til.
Pezeshkian har vel heller ingen reell makt nå er slik jg har forstått det, han er langt nede på rangstigen og det er ikke så mye samsvar mellom det han sier og irgc sine standpunkt.
Det er en røre med store uenigheter innad i irgc nå.
Chaos is a ladder.
Hvem klatrer lengst opp / raskest?
Dobbeltnektelsen gjorde meg veldig forvirret, men de er altså åpne om å gjøre en avtale.
Hvis Iran overholder internasjonale juridiske rammeverk, så kan de ikke ta bompenger til sjøs. Så kanskje de tenker at USA må forholde seg til reglene, men ikke de selv? 
Både USA og Iran har signert UNCLOS III men ingen av landene har ratifisert den.
Så det betyr vel at ingen av de to landene egentlig er juridisk bundet av avtalen.
Edit: UNCLOS III er altså FNs tredje havrettskonvensjon fra 1982, som i praksis er “regelverket” de fleste land forholder seg til i dag når det gjelder territorialfarvann, right of passage, fiskeri- og oljerettigheter i økonomisk sone osv…
Ref. toll som det snakkes om, har lest troverdige inputs på at dette er “mediagenerert”, og ikke nødvendigvis noe som faktisk har skjedd.
Uansett, skulle denne tollen bli “forbudt” så er det jo bare for Iran å legge noen ekstra yuan på prisen på oljen når den selges til vennlige land.
Burde ha gitt ham Nobelsprisen….kunne kanskje ha unngått mye smerte
https://x.com/draloneboy/status/2043263489427562726?s=46&t=ox2XBPLJbieadKesAfxLlQ
Sorry, klarte ikke å dy meg. Flytt gjerne.
Jeg kan ikke skjønne at USA skal klare denne blokaden. Det gir ingen mening, spesielt gitt dagens energisituasjon i de fleste land. Mest trolig er dette bare «art of the deal» hvor Trump later til å gå fra forhandlingsbordet og kommer med maksimale trusler, for så å forvente at Iran imøtekommer dem på forhandlingpunktene.
Finnes en egen Grønland-tråd.
Hva mener du, har Trump en beef med Grønland også? 
U.S. Military Says Iran Blockade Will Begin Monday
In Iran, state media said the navy has sent special forces to the southern coast, signaling readiness for a potential invasion.
Blir jo spennende å se om USA faktisk stopper skip med olje til Kina. Det er jo primært Kina som kjøper iransk olje. Og om de faktisk også blokkerer andre lands skip som har betalt «bompenger». Dette er jo et signal om å gå til krig mot Kina også.
Fra å sende ut et sint melding om «open the fucking strait» til nå å selv dobbeltstenge stredet. When in doubt, double down
Trump og hans minions som spiller high stakes poker slik med verdensøkonomien.
Essa, slapp av. Trump har full kontroll…

Trump har bare ja-folk og folk som slikker han opp om ryggen rundt seg. Trolig en blanding av at han ikke får ufiltrerte nyheter samtidig som at ha får støtte fra nikkedukker rundt seg. Farlig kombo, spesielt for en som trolig allerede ikke er så smart 
Har tidligere syntes synd på amerikanere som må leve med tullet hans, men så har de valgt ham selv….at vi nå må lide for at politikken og demokratiet deres er så ødelagt er bare tragisk. Det gjøres utrettelig skade på verdensøkonomien, folk dør og presidenten i USA tror har spiller i en realty serie.
– Hvis de ikke kommer tilbake, er det greit for meg, sa Trump til journalister ved flybasen Joint Base Andrews nær Washington.
I stedet for massive trusler 
Trump med bredside mot pave Leo. Sistnevnte har generelt sett lite sans for krig, også denne mot Iran. Kanskje blir det sanksjoner mot katolikkene også?
På den positive siden har både ornitologer og filatelister foreløpig unngått Trumps vrede.