Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Jeg kan ikke skjønne at USA skal klare denne blokaden. Det gir ingen mening, spesielt gitt dagens energisituasjon i de fleste land. Mest trolig er dette bare «art of the deal» hvor Trump later til å gå fra forhandlingsbordet og kommer med maksimale trusler, for så å forvente at Iran imøtekommer dem på forhandlingpunktene.

Finnes en egen Grønland-tråd.

Hva mener du, har Trump en beef med Grønland også? :rofl:

https://www.wsj.com/livecoverage/iran-war-latest-news-israel-us-lebanon-2026?mod=WSJ_home_mediumtopper_pos_2

U.S. Military Says Iran Blockade Will Begin Monday

In Iran, state media said the navy has sent special forces to the southern coast, signaling readiness for a potential invasion.

Blir jo spennende å se om USA faktisk stopper skip med olje til Kina. Det er jo primært Kina som kjøper iransk olje. Og om de faktisk også blokkerer andre lands skip som har betalt «bompenger». Dette er jo et signal om å gå til krig mot Kina også.

Fra å sende ut et sint melding om «open the fucking strait» til nå å selv dobbeltstenge stredet. When in doubt, double down :crazy_face: Trump og hans minions som spiller high stakes poker slik med verdensøkonomien.

2 Likes

Essa, slapp av. Trump har full kontroll…

image

1 Like

Trump har bare ja-folk og folk som slikker han opp om ryggen rundt seg. Trolig en blanding av at han ikke får ufiltrerte nyheter samtidig som at ha får støtte fra nikkedukker rundt seg. Farlig kombo, spesielt for en som trolig allerede ikke er så smart :grimacing:

Har tidligere syntes synd på amerikanere som må leve med tullet hans, men så har de valgt ham selv….at vi nå må lide for at politikken og demokratiet deres er så ødelagt er bare tragisk. Det gjøres utrettelig skade på verdensøkonomien, folk dør og presidenten i USA tror har spiller i en realty serie.

3 Likes

– Hvis de ikke kommer tilbake, er det greit for meg, sa Trump til journalister ved flybasen Joint Base Andrews nær Washington.

I stedet for massive trusler :stuck_out_tongue:

3 Likes

Trump med bredside mot pave Leo. Sistnevnte har generelt sett lite sans for krig, også denne mot Iran. Kanskje blir det sanksjoner mot katolikkene også?

På den positive siden har både ornitologer og filatelister foreløpig unngått Trumps vrede.

7 Likes

Ca. på samme måte som “han ikke bryr seg” om fredsprisen.

Men når man ser hvor lett manipulerbar han er, så burde JGS kanskje ringt ham og sagt at dersom Ukraina får blir med i NATO og EU med 1991-grensene + en sånn extraction av type Maduro bare med Putino, så vanker det en fredspris. Faktisk en “extra special” fredspris. Og så skal Dronnings Mauds Land bytte navn til Kong Trumps Land, “se hvor STORT det er på kartet, Donald!”

Blir for dumt at det bare er crooked dictators som skal playe Donalden.

10 Likes

Så nå kommer det en ekstra dimensjon der det blir ekstremt dårlig stemning mellom USA og Kina ?

3 Likes

Hvis USA gjør alvor av dette, ja.

Men det kommer de neppe til å gjøre. Aldri i verden om de stopper et kinesisk skip i internasjonalt farvann.

Hvis de gjør noe, så blir det mot et skip fra Papua New Guinea elns.

Og når helga kommer så har dette blitt forandret på en 4-5-6 ganger allerede. Ny trusler, ny taco, nye fadeser.

5 Likes

Vil dette virkelig bli noe av ? Er jo ikke lenge til 16 norsk tid

Hvordan har USA tenkt å blokkere skip? Skal de true med å senke Kinesiske skip…?

Først: True

Deretter: Finne ut om trusselen lar seg gjennomføre rent praktisk.

Hvorfor planlegge noe som helst når man bare kan sitte å sandkassa og ræle ut drit kontinuerlig?

4 Likes

Eneste lyspunktet i hele kaoset er at desto lenger Thrumpen drar hele konflikten desto dårligere blir sjansene has for mellomvalget å desto tyngre blir det å selge det som en seier !
Iranerne har vært sanksjonert som pokker ifra før av og er flinke til å tåle juling. I takt med at Israel dreper alle i ledelsen med litt forsoning å reformsvilje så blir ledelsen stadig mer fylt med hardlinere.

Som en liten binote tror eg også vi kommer til å merke en langvarig konflikt godt på lommeboken her til lands med selv om Equinor å co drar børsen og oljepengene flommer inn i statskassa.

2 Likes

Hvis somaliske pirater klarer å stoppe et cargo skip er det ikke utenkelig at US sin marine klarer å stoppe et cargo skip imo.

Men Kina kan selvsagt ha militær eskorte av sine skip fra Iran og gjennom Hormouz, ikke sikkert Trump tør å gjøre noe da.
Seneste i forrige uke så eskorterte russiske krigsskip russiske shadow fleet tankere gjennom den engelske kanalen. Keir Starmer gjorde ingenting selv om han på forhånd hadde sagt at russiske skip i Nordsjøen ville bli bordet.

4 Likes

Iran mener også at pirater, enten de er somaliske eller U.S. marines er i stand til å stoppe et cargo skip

2 Likes

Mon tro hva all denne eskortevirksomheten gjør utslag på oljeprisen. Hvis tankere skal ha 1:1 eskorte av diverse mariner så blir det jo ganske mye økt forbruk.

Morsomt at Trump forhandler på vegne av verden….er sikker på at det er mange land som ikke har noe store issues med å betale 2mill (eller evt mindre hvis de kan forhandle rabatter) pr tankskip, heller enn å sende marinen sin.

Tipper Trump ikke vil kunne hindre Kina. Ikke bare pga deres store marine, men hvis Trump ønsker å lage nye THAADS eller nye F-35 så trenger han kinesiske rare earth :crazy_face:

Pirater gjør jo dette med våpen.
Mener du at det er sannsynlig at amerikanerne skal borde Kinesiske skip med våpenmakt på samme måte som pirater?