Ja, det blir som en promille-kontroll, cargo-skip blir vinket inn, men hvis man ikke stopper så eskalerer situasjonen.
Da tror jeg man ikke kan være sikker på om skipet har betalt passeringsavgift elle ei. Jeg tror US Navy må fotfølge skip ut av stredet samtidig som at de må patruljere så ikke iranske skip smetter ut. Slik eskorte av Kina-skip blir jo spennende. Spesielt siden Kina sikkert ikke har noe i mot at Iran tar betalt i Yuan for passering.
Blir synsing, satser på at Trompeten har tenkt ut ting i mer detalj enn folk på dette forumet 
Tror man virkelig US vil blokkere, lukter vel taco dette?
Hormuzstredet er kritisk for Kinas energisikkerhet og økonomiske stabilitet, da over 50 % av landets oljeimport passerer gjennom dette trange farvannet. Som verdens største oljeimportør er Beijing sterkt avhengig av forsyninger fra Midtøsten, noe som gjør stredet til et sårbarhetspunkt i kinesisk strategi

Er tragikomisk, nå må ingen handle med Iran, men som en kompensasjon så må man handle mer med Russland 

Trenger ikke sjakk trekk fra Iran til å sette Trump fast, Trump klarer det fint selv 
Putin ringte Irans president
Russlands president Vladimir Putin har ringt Irans president Masoud Pezeshkian og tilbudt seg å hjelpe til med forhandlingene, melder russisk nyhetsbyrå.
NTB-REUTERS
- april 2026 kl. 14:42 12. april 2026 kl. 14:42
De to diskuterte helgens forhandlinger mellom USA og Iran i Islamabad, og Putin sa at han er klar til å fortsette å tilrettelegge for en løsning i Midtøsten, skriver det statskontrollerte russiske nyhetsbyrået Interfax.
Ja, er det noen i denne verden som virkelig vet hvordan man får “det beste” ut av Trump, så må det være Putin!
Tror Kina føler de har bedre tid på seg enn det Trump har og derfor holder kinesiske skip unna.
90% av oljen Iran eksporterer går til Kina, og står for 60% av den iranske stats inntekter. Uten de inntektene kollapser Iran. Hvorfor vil da kinesiske skip holde seg unna??
Russland er klar til å ta imot Irans anrikede uran som en del av en fremtidig fredsavtale med USA, sa Kreml mandag.
«Dette forslaget ble fremsatt av president Putin i kontakter med både USA og regionale stater. Tilbudet står fortsatt, men har ikke blitt fulgt opp», sa han.
Samtidig skriver Irans president Masoud Pezeshkian på x at en avtale med USA fortsatt er mulig dersom Washington endrer sin tilnærming til Teheran.
«Hvis den amerikanske regjeringen gir avkall på sin totalitarisme og respekterer den iranske nasjonens rettigheter, vil det garantert bli funnet måter å komme til enighet på»
Dette minner meg så sykt om retorikken til Russland som prøver å få seg selv til å framstå som den sunne rettferdige parten, mens de altså dreper krigsfanger med hammer og dreper tusenvis av sine egne.
Kinesiske skip var blant en lang rekke fartøy som ventet på klarering for å forlate sundet, sa Muyu Xu, en Singapore-basert analytiker hos Kpler. Hun sa at det overordnede bildet fortsatt var forvirrende, og viste til hvordan Iran forrige uke sa at de aksepterte kinesiske yuan som betaling for transitt, men deretter endret til en preferanse for kryptovaluta.
For Beijing er den «mer alvorlige risikoen» ikke umiddelbare energisjokk, men en potensiell global økonomisk nedgang forårsaket av konflikten, sa Li fra Asia Society.
Hvordan kan Xi sitte rolig og se på at Trump herjer med verdensøkonomien?
Hjelper vel på de 1,2 milliardene fat olje de har hoardet
Det har vært svært lite trafikk gjennom Hormouz siste måneden, normalt går det 20 milioner fat der daglig nå går det noe over 2 millioner fat, det meste iransk olje til Kina.
Saudi Arabia har løst mye av sitt problem ved å sende 7 millioner fat gjennom East West Pipeline, der det før gikk 350 000 fat.
Så det Trump sin blokade forandrer er basically at Irans olje-eksport, hovedsakelig til Kina, går til null i en blokade. Derfor har oljeprisen globalt økt med 5-10 dollar sammenlignet med for en uke siden.
Ofte ser man hva nasjoner tenker å gjøre på konkrete handlinger; russerne hadde store styrkeoppbygginger i måneder før Ukraina invasjonen, og amerikanske krigsskip satte kursen mot gulfen i god tid for «å rekke» Iran-bombingen.
Hvor mange krigsskip er på vei til Gulfen nå for å forsvare kinesiske interesser?
Hvis det virkelig blir full blokade så er det også nærliggende å tenke at Iran bomber (mer) denne ledningen og Houtiene stenger Bab el Mandeb


