Kineserne er veldig sensitive for pris på olje. De halverer sin kjøp fra Saudi Arabia, fordi prisen er satt opp.
Det kan de fordi de har lagre på 1,2 milliarder fat, og egen oljeproduksjon.
Så hvorfor skal de sende kinesiske krigsskip til gulfen for å eskortere ut olje fra Iran, sette himmel og jord i bevegelse for a final showdown on the seas i gulfen?
Brenne av ressurser de kanskje heller vil ha i reserve for Taiwan?
Tror de nøyer seg med muntlige oppfordringer.




