Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Kineserne er veldig sensitive for pris på olje. De halverer sin kjøp fra Saudi Arabia, fordi prisen er satt opp.
Det kan de fordi de har lagre på 1,2 milliarder fat, og egen oljeproduksjon.

Så hvorfor skal de sende kinesiske krigsskip til gulfen for å eskortere ut olje fra Iran, sette himmel og jord i bevegelse for a final showdown on the seas i gulfen?

Brenne av ressurser de kanskje heller vil ha i reserve for Taiwan?

Tror de nøyer seg med muntlige oppfordringer.

3 Likes

Blir en noe merkelig sammenligning. Både Russland og USA var aggressatoren. Starte krig uten strategiske ressurser på plass er heller vanskelig. Kina derimot vil i et tenkt tilfelle ende opp med å måtte agere i etterkant av faktiske hendelser. Som er en vesensforskjell.

2 Likes

Hvis de skulle begynne å bruke makt mot USA i Midt-Østen, ville de hatt noe å stille opp med? Jeg stiller meg egentlig litt tvilende. De har ikke baser i nærheten…

Nær Kina (så Taiwan), så vil jeg si situasjonen er mye tyngre i Kina sitt favør.

3 Likes

@Aaleby, hva helt konkret kommer Kina til å gjøre om USA blokkerer Iran sin olje-ekspert?

Kina har ingen baser generelt ute i verden å snakke om, men eier en god del havner. I nærområdet ville Gwadar (Pakistan) og Hambantota (Sri Lanka) være mest aktuelle.

Protestere i FN?

3 Likes

De hadde en viktig rolle i å få i gang våpenhvilen og har helt siden begynnelsen vært aktiv megler og forsøkt å holde stredet åpent. Samtidig er deres prioritet fri ferdsel for alle, og de kjøper mer av gulflanende enn av Iran.

Kina sa mandag at det å opprettholde sikkerhet og uhindret passasje gjennom Hormuzstredet er i det internasjonale samfunnets felles interesse.
«Vi håper at alle sider kan samarbeide», la tjenestemannen til, «for en rask gjenopptakelse av normal trafikk i sundet.»

4 Likes

BREAKING: Next round of Iran-US direct talks will be held in Islamabad on Thursday, a source in Tehran tells me

BREAKING: Trump live from the Oval Office sets a new 2-week deadline for Iran to make a deal, warning the situation “won’t be pleasant” if Iran does not agree by April 27.

2 Likes

https://x.com/iraninthailand/status/2043616789612118127?s=46&t=7p_CnDAeF3lIOU6qKTfRiA

Iranerne har oppdaget memes og får stadig mer traction på SoMe :grimacing:

3 Likes

Noen hakk mer intelligent det der enn Trump sine fornærmelser til Paven ja :neutral_face:

5 Likes

https://x.com/drpezeshkian/status/2043680571746857327?s=46&t=7p_CnDAeF3lIOU6qKTfRiA

Ja, synes det er helt krise at Iran klarer komme bedre ut på SoMe med et prestestyret som lever 300 år bak.

3 Likes

For å si det sånn, de har to standarder, en for seg selv og en for alle andre. Med seg selv mener jeg IRGC.

1 Like

Det sier noe når det iranske regimet klarer fremstå som mer fremoverlent og humoristisk enn den brennmaneten som har strandet på den andre siden av fjorden…

10 Likes

det finnes heldigvis lokale memes på høyder langt over prestestyret i Iran.

8 Likes

Irans internettnedstengning, som startet i slutten av februar, påfører landets økonomi daglig tap på titalls millioner dollar, ifølge lederen for Kunnskapsbasert Økonomikommisjon ved Irans handelskammer.
Inkludert indirekte tap, sa han, stiger den totale effekten til omtrent 70 til 80 millioner dollar daglig.

Han sammenlignet omfanget av tapene med store infrastrukturprosjekter, og bemerket at bygging av en bro som B1-broen som ble truffet i et luftangrep under krigen koster rundt 15 til 20 millioner dollar.

Kostnaden for å bygge hver megawatt kraftverkkapasitet, la han til, varierer fra 1 million til 3 millioner dollar.
«I praksis betyr internettnedstengninger at man mister tilsvarende fire B1-broer og to mellomstore kraftverk hver dag», sa han.

1 Like

Med slike enorme kostnader, så skjønner man at regimet er ekstremt upopulært og med fri tilgang til internett, så ville det vært mye lettere for folk å identifisere mål for USA/Israel evt organisere motstand mot regimet. Noe til ettertanke.

2 Likes

Inntekten fra oljen økte også betraktelig pr dag da.

At de ble angrepet og USA/Israel truer med å utslette sivilisasjonen og allerede systematisk angriper sivil infrastruktur øker på den andre siden støtten til staten.

2 Likes

Man skjønner også at USA er dømt til å tape når de forsøker seg på økonomisk utpressing.

2 Likes

– Jeg mener helt klart at det i enkelte tilfeller ville være best om Vatikanet holdt seg til moralske spørsmål, og lot USAs president styre amerikansk politikk, sa Vance.

Whaaat? Er amerikansk politikk uten moral? :sweat_smile:

Ikke lenger så bekymret hvis Vance skulle overta en dag, han er jo på samme nivå som sjefen. Litt som et hus hvor lyset står på, men ingen er hjemme.

7 Likes

Skjermbilde 2026-04-14 kl. 06.17.21

2 Likes