Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Hvorav jeg føler at du utbroderer voldsomt på det mer generelle. Heller enn å ta utgangspunkt i den faktiske situasjonen der og da.

Vil det økonomiske pressmiddelet føre til at Iran kommer krypende? Neppe. Vil det kunne ha en viss innvirkning på sluttresultatet? Plausibelt. Besitter USA sterke nok kort til at sluttresultatet vil kunne selges inn, objektivt sett, som en amerikansk seier? Tjaa…

2 Likes

Ehmm, nei? Men det er selvpåført økonomisk smerte. Av vesentlig grad.

Du jeg tar utgangspunkt i den faktiske situasjonen, men du hopper selv mellom begreper som ikke er definert. Ingen har påstått at økonomisk press betyr at Iran “kommer krypende”. Det er en stråmann vel? Poenget mitt er enkelt. Økonomiske press virker ved å redusere økonomisk kapasitet og handlingsrom over tid og det er allerede det som skjer uavhengig av om det gir rask politisk kapitulasjon eller ikke. Når du sier “plausibelt”, “tjaa” og “kan selges inn som seier” så bekrefter du egentlig hovedpoenget mitt. Dette er ikke et binært utfall med vinn eller tap, men en gradvis endring i kostnader og muligheter og akkurat derfor er “Usa er dømt til å tape” fortsatt en feil påstand. Det finnes ikke noe i den faktiske utviklingen som støtter en så absolutt konklusjon.

2 Likes

Det er ikke et binært utfall, korrekt. Men det er fortsatt vanskelig å se hvordan USA skal komme seirende ut av situasjonen sett i lys av antall kort på hånden. Verdt i så måte å nevne følgende (hentet fra XI):

“BREAKING: US-sanctioned tanker, Chinese-owned Rich Starry, transited through the Strait of Hormuz on Tuesday despite a US blockade of the vital oil chokepoint, shipping data from LSEG showed.”

Mnjaa, de tok akkurat en annen en, “Elpis”

Mainstream media outlets appear to be discussing Rich Starry, a Chinese-sanctioned tanker.

But it has not reached Elpis’s location yet.

It needs to pass the Gulf of Oman before the blockade is considered ineffective.

1 Like

Litt stolt av Støre og Barth jeg hittil. De har faktisk greid å holde munnen sin noenlunde hittil i krigen.

Bank i bordet, fremdeles nok av tid til å snakke på seg USA sin vrede i åresvis fremover om de går inn for det.

2 Likes

“Rich Starry” kom ikke fra iransk havn (men fra UAE).

6 Likes

Jeg tror at vi må konkretisere dette bedre. Sanksjonene og isolasjonen av Iran før denne krigen var mye enklere å håndtere. Nå, ettersom troller er ut av boksen, og Iran har for seg selv/sin befolkning samt omverden demonstrert hvor mye makt det ligger i å holde GCC og hele verden som gissel vha å effektivt stenge Hormuz så skal det mye mer til å trykke Iran inn tilbake i isolerende skall.

Ting er ikke det samme som før krigen som nå. Iran har fått mer selvtillit, fått erfart at de overlevende at Ayatolla døde, at de ble massivt bombet av to atomnasjoner, at de klarte å svare tilbake og ta ut amerikanske baser og at de har kontroll på Hormuz. Det er en helt annet Iran du nå skal sanksjonere og forhandle med nå enn før alt dette startet (takket være Trump).

På sett og vis har Iran sin andre revolusjon.

2 Likes

Du skriver som om Iran er i en bedre situasjon nå enn før krigen. Det er jeg helt uening i.
Krigen er ikke over og Iran har blitt enda mer isolert.
Ledelsen må gjemme seg eller dø. Mange er drept.

Jeg bare måtte……

4 Likes

Bedre er relativt. Jeg sier at situasjonen Iran er i nå mtp forhandlinger og strategi er ikke den samme som før krigen.

1 Like

Hva mener du personlig om det Iranske regimet? Synes du det er positivt om Iran kommer styrket ut av denne krigen?

1 Like

Ja, de har i alle fall opplevd at de enkelt kan stenge Hormuz og lamme verden økonomisk

Jeg mener jeg har et mer nyansert bilde av regimet en mange her. At Iran kommer styrket ut av krigen er positivt for det iranske folk.

1 Like

Du mener det er best for det iranske folk at prestestyret overlever?

Om Iran kommer styrket ut av denne krigen, betyr det samme som at regimets stilling også blir styrket. Greit å få avklart på hvilken side du egentlig er.

1 Like

Jeg har redegjort for det tidligere og mener at det er ikke Israels eller USA sin oppgave å bestemme hvem som skal styre landet og hvordan landet skal styres. Dette må skje organisk av det iranske folk. De er kompetente til dette selv.

Å isolere landet og sanksjonere det til helvete svekker folket og spesielt middelklassen. Ønsker man at folket skal få mer makt må man la denne klassen få utvikle seg. Man har forsøkt det motsatte i 47 år. Iran er ikke den boggy man media og propagandaen har solgt inn.

Jeg skjønner at dere synes det er relevant å tie meg bare fordi jeg ikke er gung ho GI Joe, men det må være mulig å diskutere her uten å måtte «ta en side».

Kanskje heller bidra i diskusjonen heller enn å mistenkeliggjøre meg

4 Likes

Hadde jeg ønsket «å tie deg» hadde jeg ikke spurt om din mening.
Jeg ønsker å høre andre meninger enn min egen. Håper det er like enkelt for det iranske folk å ytre sine meninger

6 Likes

Det med tie var ikke mer til deg, men jeg opplevde siste kommentar fra Rockepus som at jeg hadde valgt en side og da hadde man plassert meg i en viss bås.

1 Like

Med tanke på de horrible overgrep mot egen befolkning dette rimet har gjort seg skyldig i…?
Du skriver og ordlegger deg godt, men dog ganske tydelig at du pynter på fasaden til regimet.

6 Likes

Det er ikke mulig for Vesten (USA) å la Iran sitt prestestyre fortsette. De har truet med utslettelse og har (subjektiv tolkning) bevist at de ikke kan stoles til å besitte atomvåpen. Bare se på Nord Korea. Kim har gått ut og tatt noe avstand fra Iran, for å kunne ha en dialog åpen med USA. NK har også unngått å true med å bruke atomvåpnene, og når de tester sine ICBM så blir de alltid stoppet i lang avstand fra USA (altså ikke testet endelig rekkevidde), selv om de har mulighet til å treffe hvor som helst. Iran sitt styre har en annen mentalitet, kanskje berettiget på en måte. Det er lett å bli sint på sin “urettferdige” behandling fra Vesten. Men jeg vil da påstå at de kan ikke forhandle med sinne og sine mål om å tilintetgjøre Israel dersom de skal ha noen sjans på å få til en avtale. Og siden prestestyret ikke er villig til å gi opp sin anriking, så er egentlig den eneste løsningen at prestestyret går av. Hvis ikke USA taper da…

5 Likes