Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Jeg har redegjort for hvordan jeg opplever forløpet og gangen i alle demonstrantene, politiet og terroristene som ble drept. Du må gjerne lese den kommentaren og basere dialogen fra det ståstedet. Jeg forholder meg mao ikke bare til det som kommer ut av israelsk eid og kontrollert media. Det er sinnsykt mye propaganda begge veier. Det som når deg er ikke alltid hele sannheten heller.

Olav: Hvis det er noen som har truet noen til utslettelse og som har muligheter til å gjennomføre det samt at startet en leg så er det USA. Du ka bare lese meldingene til Trump hvis de har fått deg hus forbi.

Hvis du ser hvordan denne krigen er ført så har Iran svart tilbake helt etter han de proklamerte de skulle gjøre og også, etter at de ble angrepet.

Det har du helt rett i.
Det jeg gjerne skulle visst er om de som ble drept var «terrorister» eller modige mennesker som protesterte mot å bli terrorisert.

Dessuten kan jeg ikke akseptere at folk som ønsker å utslette andre får verktøy til å gjøre det.

3 Likes

Lion: sant nok. Trump sier mye rart, og er egentlig ikke vits å få med seg hva han sier. Han lyger, dikter opp ting, blåser opp ting, og truer. Som andre har sagt tidligere: se på hva han gjør, ikke hva han sier. Det er uansett Israel som er flink til å utslette sivilisasjoner (dersom man ser bort i fra urinvånerne i amerika da).

2 Likes

Nei, alle de som ble drept var ikke terroriser. Les hva jeg skriver. Det var terrorister blandet med fredelige demonstranter. Og de som døde var denne gruppen samt politi.

Navn på alle som er drepte er offentliggjort og det er ca 3200 mennesker. Du kan ikke skjule drap på mange ti tusen vis av mennesker. Folk må begraves, det er familie, det populeres liste over savnede. Det må være filmbevis, satellitt bilder.

Olav: nå sier du selv at den parten i denne konflikten som har evne og har vist at de kan bedrive masseutryddelse er Israel. USA sier at de skal og har evnen. Så truslene fra Israel og USA er relevante.

Kan du si det samme for Iran. Har Iran i nyere tid invadert noe land eller masseutryddet et folkeslag? Har de vist at de har atomvåpen? Har de vist at de skyter etter sivile mål?

(Jeg må jobbe nå, så får ikke fulgt opp like tett)

Selvsagt ikke. Iran har ikke hatt kapasiteten enda. Det er poenget. Vi er tross alt Vesten her og prøver å beskytte oss og beskytte sivilisasjonen vi har bygd opp.

2 Likes

Bruker du Marinetracker?
Ser Elpis har tilsynelatende ligget i ro i ca 9 timer nå, men transponderen har hvert litt av og på, Rich Starry er en liten time unna samme posisjon, holder bare 8 knop (10-15 normalt).

1 Like

Det er et poeng. Mennesker som drepes er i grunnen lite opptatt av om det skjer ved bruk av atomvåpen eller konvensjonelle våpen.

For øvrig er selv amerikansk etterretning klar på at iransk atomvåpen har ligget et godt stykke inn i fremtiden. At den tiden må unngås, er vel ikke mange uenig i.

Nei, jeg bare følger noen på X som tracker alt slikt.

Mens vi i Vesten jobber med å «beskytte vår sivilisasjon» så truer vi en annen sivilisasjon


Kina er veldig sensitiv for pris, sikkert litt politisk styrt også, og gir en god pekepinn på hvordan Kina kan reagere.

Trump har først blokkert Kinas olje fra Venezuela og truer nå oljen de kjøper fra Iran.

Har ikke særlig trua på at USA klarer å gjennomføre denne blokaden, tipper det er falske trusler ala taco, men la oss se.

Kina har i det minste vært godt forberedt. Og hvis Trump syntes at Houtiene var vanskelig å få hass på (slik som Hamas/Hisbollah er for Israel) og Iran er en nøtt, så er det å direkte yppe med Kina kanskje ikke det beste trekket.

Spennende å se hvordan dette utarter seg. Mulig blokaden var et kongetrekk (som flere her argumenterer), eller bare bensin på bålet i en rekke av ildspåsettelser.

2 Likes

Siden denne tråden er om Iran, går jeg ikke inn på Kina. Men de er ikke akkurat så uskyldige som de liker å framstå… Og skulle ønske jeg slapp å påpeke det.

4 Likes

Enkelte analytikere jeg følger i USA mener at Trump egentlig fokuserer mest på Kina, og at Venezuela, Iran, Cuba mm er brikker i spillet for å isolere Kina som han visstnok mener har manipulert valutakurs, handel etc i årtier :thinking:

2 Likes

Så Trump skal bry nesa si med Cuba for å begrense Kina sitt handelsoverskudd på rundt 500 mill USD? Står ikke til troende. Det er et musepiss i havet.

3 Likes

Det kan ha større dimensjoner enn handelsoverskudd. Det kan handle om konkurransen om å være verdens mektigste

1 Like

Fortsatt.

1 Like

Blir ikke det litt som å dikte opp en fyr med skjegg og hammer fordi torden er skummelt? :thinking:

3 Likes

Kanskje det. Jeg aner ikke hva som rører seg i knollen til Trumpen.
Eneste jeg tenker på er avkastning. Kan ikke gjøre noe med verden.

Trump sine handlinger for tiden har stor innvirkning på Oslo børs og olje. Prøver bare å tilpasse meg hva som kan skje

Iran krever krigserstatning fra fem regionale stater

Bahrain, Saudi-Arabia, Qatar, De forente arabiske emirater og Jordan har brutt sine internasjonale forpliktelser overfor Iran og bør kompensere landet for tap forårsaket under konflikten ifølge landets ambassadør til FN.

I en samtale med Frankrikes president Emmanuel Macron sa Pezeshkian at Iran var klar til å fortsette forhandlinger innenfor internasjonale regler, og at Europa kunne oppfordre Washington til å følge dette rammeverket.
«Tilnærminger basert på trusler, press og militær handling er ikke effektive og vil bare øke kompleksiteten i sakene», la han til.

Han sa også at Iran har forsøkt å sikre sikker skipsfart i Hormuzstredet og advarte om at enhver trussel mot vannveien kan få omfattende konsekvenser for global handel.

4 Likes