Bedre er relativt. Jeg sier at situasjonen Iran er i nå mtp forhandlinger og strategi er ikke den samme som før krigen.
Hva mener du personlig om det Iranske regimet? Synes du det er positivt om Iran kommer styrket ut av denne krigen?
Ja, de har i alle fall opplevd at de enkelt kan stenge Hormuz og lamme verden økonomisk
Jeg mener jeg har et mer nyansert bilde av regimet en mange her. At Iran kommer styrket ut av krigen er positivt for det iranske folk.
Du mener det er best for det iranske folk at prestestyret overlever?
Om Iran kommer styrket ut av denne krigen, betyr det samme som at regimets stilling også blir styrket. Greit å få avklart på hvilken side du egentlig er.
Jeg har redegjort for det tidligere og mener at det er ikke Israels eller USA sin oppgave å bestemme hvem som skal styre landet og hvordan landet skal styres. Dette må skje organisk av det iranske folk. De er kompetente til dette selv.
Å isolere landet og sanksjonere det til helvete svekker folket og spesielt middelklassen. Ønsker man at folket skal få mer makt må man la denne klassen få utvikle seg. Man har forsøkt det motsatte i 47 år. Iran er ikke den boggy man media og propagandaen har solgt inn.
Jeg skjønner at dere synes det er relevant å tie meg bare fordi jeg ikke er gung ho GI Joe, men det må være mulig å diskutere her uten å måtte «ta en side».
Kanskje heller bidra i diskusjonen heller enn å mistenkeliggjøre meg
Hadde jeg ønsket «å tie deg» hadde jeg ikke spurt om din mening.
Jeg ønsker å høre andre meninger enn min egen. Håper det er like enkelt for det iranske folk å ytre sine meninger
Det med tie var ikke mer til deg, men jeg opplevde siste kommentar fra Rockepus som at jeg hadde valgt en side og da hadde man plassert meg i en viss bås.
Med tanke på de horrible overgrep mot egen befolkning dette rimet har gjort seg skyldig i…?
Du skriver og ordlegger deg godt, men dog ganske tydelig at du pynter på fasaden til regimet.
Det er ikke mulig for Vesten (USA) å la Iran sitt prestestyre fortsette. De har truet med utslettelse og har (subjektiv tolkning) bevist at de ikke kan stoles til å besitte atomvåpen. Bare se på Nord Korea. Kim har gått ut og tatt noe avstand fra Iran, for å kunne ha en dialog åpen med USA. NK har også unngått å true med å bruke atomvåpnene, og når de tester sine ICBM så blir de alltid stoppet i lang avstand fra USA (altså ikke testet endelig rekkevidde), selv om de har mulighet til å treffe hvor som helst. Iran sitt styre har en annen mentalitet, kanskje berettiget på en måte. Det er lett å bli sint på sin “urettferdige” behandling fra Vesten. Men jeg vil da påstå at de kan ikke forhandle med sinne og sine mål om å tilintetgjøre Israel dersom de skal ha noen sjans på å få til en avtale. Og siden prestestyret ikke er villig til å gi opp sin anriking, så er egentlig den eneste løsningen at prestestyret går av. Hvis ikke USA taper da…
Jeg har redegjort for hvordan jeg opplever forløpet og gangen i alle demonstrantene, politiet og terroristene som ble drept. Du må gjerne lese den kommentaren og basere dialogen fra det ståstedet. Jeg forholder meg mao ikke bare til det som kommer ut av israelsk eid og kontrollert media. Det er sinnsykt mye propaganda begge veier. Det som når deg er ikke alltid hele sannheten heller.
Olav: Hvis det er noen som har truet noen til utslettelse og som har muligheter til å gjennomføre det samt at startet en leg så er det USA. Du ka bare lese meldingene til Trump hvis de har fått deg hus forbi.
Hvis du ser hvordan denne krigen er ført så har Iran svart tilbake helt etter han de proklamerte de skulle gjøre og også, etter at de ble angrepet.
Det har du helt rett i.
Det jeg gjerne skulle visst er om de som ble drept var «terrorister» eller modige mennesker som protesterte mot å bli terrorisert.
Dessuten kan jeg ikke akseptere at folk som ønsker å utslette andre får verktøy til å gjøre det.
Lion: sant nok. Trump sier mye rart, og er egentlig ikke vits å få med seg hva han sier. Han lyger, dikter opp ting, blåser opp ting, og truer. Som andre har sagt tidligere: se på hva han gjør, ikke hva han sier. Det er uansett Israel som er flink til å utslette sivilisasjoner (dersom man ser bort i fra urinvånerne i amerika da).
Nei, alle de som ble drept var ikke terroriser. Les hva jeg skriver. Det var terrorister blandet med fredelige demonstranter. Og de som døde var denne gruppen samt politi.
Navn på alle som er drepte er offentliggjort og det er ca 3200 mennesker. Du kan ikke skjule drap på mange ti tusen vis av mennesker. Folk må begraves, det er familie, det populeres liste over savnede. Det må være filmbevis, satellitt bilder.
Olav: nå sier du selv at den parten i denne konflikten som har evne og har vist at de kan bedrive masseutryddelse er Israel. USA sier at de skal og har evnen. Så truslene fra Israel og USA er relevante.
Kan du si det samme for Iran. Har Iran i nyere tid invadert noe land eller masseutryddet et folkeslag? Har de vist at de har atomvåpen? Har de vist at de skyter etter sivile mål?
(Jeg må jobbe nå, så får ikke fulgt opp like tett)
Selvsagt ikke. Iran har ikke hatt kapasiteten enda. Det er poenget. Vi er tross alt Vesten her og prøver å beskytte oss og beskytte sivilisasjonen vi har bygd opp.
Bruker du Marinetracker?
Ser Elpis har tilsynelatende ligget i ro i ca 9 timer nå, men transponderen har hvert litt av og på, Rich Starry er en liten time unna samme posisjon, holder bare 8 knop (10-15 normalt).
Det er et poeng. Mennesker som drepes er i grunnen lite opptatt av om det skjer ved bruk av atomvåpen eller konvensjonelle våpen.
For øvrig er selv amerikansk etterretning klar på at iransk atomvåpen har ligget et godt stykke inn i fremtiden. At den tiden må unngås, er vel ikke mange uenig i.
Nei, jeg bare følger noen på X som tracker alt slikt.