Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

I følge Marinetraffic har Rich Starry hvert uten transponder i 2,5 timer, Elpis 5 timer, begge i omtrent same posisjon.
Vil det ikke være naturlig å stoppe og samle opp skip litt bak hovedflåten så de ikke er i veien om det faktisk blir gjennomført en blokkade? Aner egentlig ikke, men er litt spennende.

Edit: De skulle visst stoppe skip som kommer fra Iranske havner, men har noen fått med seg om det teller med ett kjapt stopp for å få med en los eller noe slikt?

Edit2: Kan se ut som om Rich Starry har snudd og drar tilbake mot stredet, litt usikker på hvor nøyaktig trackingen er i det området.

1 Like

Hva er det som gjør at olja faller nå? Hva nytt har kommet etter at blokaden ble iverksatt?

Tro håp og kjærlighet. Prisen du ser på er future pris, ikke faktisk olje klar for levering.
Så det er vel stor tro på at krigen er slutt straks.

Her er en screenshot som viser avviket som er nå. Rosa graf er den prisen du ser på feks E24 og lignende nettaviser.
(Btw, det er langt mer komplisert enn kun hva jeg skrev her, og der er mange flere faktorer som spiller inn. Men sånn over all så stemmer det sånn ca.)

7 Likes

https://www.cmegroup.com/markets/energy/crude-oil/light-sweet-crude.quotes.html

Futures for levering i mai 2026 er 91 dollar og 81 dollar for august, 76 dollar om et år.

2 Likes

U.S. Central Command said no ships out of Iranian ports have gone through the U.S. blockade within its first 24 hours. Six merchant vessels obeyed direction from U.S. forces to reverse course and re-enter an Iranian port on the Gulf of Oman, according to Centcom. No interdictions have been reported so far—and enforcement is unlikely to happen in the Persian Gulf.

https://www.wsj.com/livecoverage/iran-us-cease-fire-talks-stalled-2026?mod=mhp

3 Likes

:face_with_hand_over_mouth:

image

4 Likes




1 Like

Årsaken er jo ganske åpenbar, for hvis det er en mer nøytral 3. part som har skip der inne, så er det mer sannsynlig at Iran går med på det.

1 Like

image

Dette er komikveld, Irans stenger Hormouz for de som er Irans fiender, og UK gjør ingenting, så stenger USA Hormouz for Irans olje-eksport, og plutselig skjer ting på rekord-fart i UK og Frankrike, og Keir Starmer uttaler at Trump kommer til å stikke kjepper i hjulene.

1 Like

skal jammen ikke forundre meg det vil bli konflikt et sted i nærmeste fremtid…da også mellom Nato allierte(USA mot franske/britiske fartøy).

Altså, aner ikke hva dere snakket om. Her gjør EU landene nøyaktig det Trump har bedt om.

2 Likes

Nye samtaler i Islamabad på torsdag. Trump mener en avtale er nært forestående.

2 Likes

…siste meldning nå,er at Trump har bestemt å blokkere,-Iran startet med å skyte på “uvennlige” skip,som gjorde at forsikringsselskapene trakk seg,og skipene fikk ikke kjøre videre hverken inn eller ut(indirekte blokkering)…og nå skal altså “de allierte” UTEN hjelp av USA liksom ta turen nedom “der” og rive ut båtene av kanalen uten at Iran eller USA skal bry seg…dette kommer ikke til å gå bra,-Skeptisk!

Etter at USA og Iran har inngått en avtale ja

4 Likes

Overskriften i WSj er at «britene og franskmennene skal gjenåpne Hormouz», og at de skal koordinere det «også med Iran»…

Hvis det blir en fredsavtale mellom USA og Iran vil jeg tro at det kanskje skulle innbære en gjenåpning.

Er poenget å skynde seg ned til Gulfen for å kunne si at de likevel bidro?? Ellers er det jo bortimot et forsøk på å stikke kjepper i hjulene.

Hva eksakt haster så mye for britene å sende tropper til Gulfen nå, når det var helt utenkelig for en uke siden?

Ser for meg mer ut som en god gammeldags “se hvor handlekraftig vi er” typ melding det greiene der.

Store overskrifter, lite innhold. Liten skrift midt i artikkel at det er ETTER alt er fiksa opp i…

2 Likes

Trump to ABC News:

If I weren’t president, the world would be torn to pieces.

:joy: :clown_face:

Ser ut som USA sin blokade fungerer helt fint og flere skip fra Iranske havner ble snudd og sendt tilbak.

Og oljeprisen synker, tross for at det fysiske markedet er stadig strammere.

Mao hvis noen eller noe kan klare å dette til spore av vil oljeprisen eksplodere opp.

Britene og franskmennene kan holde seg hjemme til ting er ordnet opp i.

2 Likes

Ingen fare, de er omtrent like handlekraftig som team Støre er, altså ting tar som regel mange mnd/år før noe faktisk skjer utenom prat.

5 Likes

Iran forbereder seg og endrer modell fra skygge flåte til sentralisert stats salg av olje. Så noen endringer er på vei.

Tipper krigen er over. Slik jeg leser dette. Trump siste trekk ved å gå fra forhandlingene og starte blokade av blokade var en site ditch effort for å legge press. Iran callet bløffen og den doble blokaden kan ikke bestå over lengre tid. USA vil forhandle. Klassisk art of the deal.

In other news

3 Likes