Mens vi i Vesten jobber med å «beskytte vår sivilisasjon» så truer vi en annen sivilisasjon
Kina er veldig sensitiv for pris, sikkert litt politisk styrt også, og gir en god pekepinn på hvordan Kina kan reagere.
Trump har først blokkert Kinas olje fra Venezuela og truer nå oljen de kjøper fra Iran.
Har ikke særlig trua på at USA klarer å gjennomføre denne blokaden, tipper det er falske trusler ala taco, men la oss se.
Kina har i det minste vært godt forberedt. Og hvis Trump syntes at Houtiene var vanskelig å få hass på (slik som Hamas/Hisbollah er for Israel) og Iran er en nøtt, så er det å direkte yppe med Kina kanskje ikke det beste trekket.
Spennende å se hvordan dette utarter seg. Mulig blokaden var et kongetrekk (som flere her argumenterer), eller bare bensin på bålet i en rekke av ildspåsettelser.
Siden denne tråden er om Iran, går jeg ikke inn på Kina. Men de er ikke akkurat så uskyldige som de liker å framstå… Og skulle ønske jeg slapp å påpeke det.
Enkelte analytikere jeg følger i USA mener at Trump egentlig fokuserer mest på Kina, og at Venezuela, Iran, Cuba mm er brikker i spillet for å isolere Kina som han visstnok mener har manipulert valutakurs, handel etc i årtier 
Så Trump skal bry nesa si med Cuba for å begrense Kina sitt handelsoverskudd på rundt 500 mill USD? Står ikke til troende. Det er et musepiss i havet.
Det kan ha større dimensjoner enn handelsoverskudd. Det kan handle om konkurransen om å være verdens mektigste
Fortsatt.
Blir ikke det litt som å dikte opp en fyr med skjegg og hammer fordi torden er skummelt? 
Kanskje det. Jeg aner ikke hva som rører seg i knollen til Trumpen.
Eneste jeg tenker på er avkastning. Kan ikke gjøre noe med verden.
Trump sine handlinger for tiden har stor innvirkning på Oslo børs og olje. Prøver bare å tilpasse meg hva som kan skje
Iran krever krigserstatning fra fem regionale stater
Bahrain, Saudi-Arabia, Qatar, De forente arabiske emirater og Jordan har brutt sine internasjonale forpliktelser overfor Iran og bør kompensere landet for tap forårsaket under konflikten ifølge landets ambassadør til FN.
I en samtale med Frankrikes president Emmanuel Macron sa Pezeshkian at Iran var klar til å fortsette forhandlinger innenfor internasjonale regler, og at Europa kunne oppfordre Washington til å følge dette rammeverket.
«Tilnærminger basert på trusler, press og militær handling er ikke effektive og vil bare øke kompleksiteten i sakene», la han til.
Han sa også at Iran har forsøkt å sikre sikker skipsfart i Hormuzstredet og advarte om at enhver trussel mot vannveien kan få omfattende konsekvenser for global handel.
I følge Marinetraffic har Rich Starry hvert uten transponder i 2,5 timer, Elpis 5 timer, begge i omtrent same posisjon.
Vil det ikke være naturlig å stoppe og samle opp skip litt bak hovedflåten så de ikke er i veien om det faktisk blir gjennomført en blokkade? Aner egentlig ikke, men er litt spennende.
Edit: De skulle visst stoppe skip som kommer fra Iranske havner, men har noen fått med seg om det teller med ett kjapt stopp for å få med en los eller noe slikt?
Edit2: Kan se ut som om Rich Starry har snudd og drar tilbake mot stredet, litt usikker på hvor nøyaktig trackingen er i det området.
Hva er det som gjør at olja faller nå? Hva nytt har kommet etter at blokaden ble iverksatt?
Tro håp og kjærlighet. Prisen du ser på er future pris, ikke faktisk olje klar for levering.
Så det er vel stor tro på at krigen er slutt straks.
Her er en screenshot som viser avviket som er nå. Rosa graf er den prisen du ser på feks E24 og lignende nettaviser.
(Btw, det er langt mer komplisert enn kun hva jeg skrev her, og der er mange flere faktorer som spiller inn. Men sånn over all så stemmer det sånn ca.)
https://www.cmegroup.com/markets/energy/crude-oil/light-sweet-crude.quotes.html
Futures for levering i mai 2026 er 91 dollar og 81 dollar for august, 76 dollar om et år.
U.S. Central Command said no ships out of Iranian ports have gone through the U.S. blockade within its first 24 hours. Six merchant vessels obeyed direction from U.S. forces to reverse course and re-enter an Iranian port on the Gulf of Oman, according to Centcom. No interdictions have been reported so far—and enforcement is unlikely to happen in the Persian Gulf.
https://www.wsj.com/livecoverage/iran-us-cease-fire-talks-stalled-2026?mod=mhp

Årsaken er jo ganske åpenbar, for hvis det er en mer nøytral 3. part som har skip der inne, så er det mer sannsynlig at Iran går med på det.