Hva var målet med pressekonferansen? Å bevise at Reza er egentlig en autoritær figur?
Det spørsmålet må du rette til Reza siden det var han som innkalte til pressekonferansen.
Ncr Iran representerer seg selv, først og fremst MEK (peoples mujahedin), og har et ønske om selv å ta makten i Iran, så at de ikke støtter Pahlavi og hans ønske om å lede Iran til et land med demokratisk valgte ledere er vel ikke akkurat overraskende. Det er heller ikke noe nytt. De ønsker selv Maryam Rajavi som leder i en slags overgangsfase.
Om de er representative for det iranske folk er det vel ikke tvil om at de ikke er.
Det iranske folk roper kun etter et navn, både inne i Iran og i demonstrasjoner i diasporaen ellers i verden, og er relativt samlet i sitt ønske for Pahlavi i en overgangsregjering. Han har selvsagt ikke 100 % støtte, det vil aldri kunne oppnås, men hans overgangsregjering fremstår akkurat nå som den eneste realistiske kandidaten til å ta Iran videre mot et fullverdig demokrati etter en eventuell revolusjon hvor nåværende regime veltes.
Det som ihvertfall er helt sikkert er at de har fått islam langt oppi halsen og hater hva det representerer, så at de skulle ønske å bytte ut dagens islamister med en blanding av islamisme/kommunisme er ihvertfall ikke særlig sannsynlig.
Folket stoler ikke på MEK, som tross alt bidro i revolusjonen i 1979, så det er nok en tapt sak for dem uansett å prøve å få det iranske folk bak seg.
(Og etter hvilke historier som er kommet fram om MEK, så virker det å være med god grunn at de ikke stoles på)
Selv mener jeg det du påstår her ikke stemmer med virkeligheten, men dette må du gjerne dokumentere/utdype.
At det ropes etter Pahlavi både i Iran og diasporaen må man vel ha bodd under en stein for ikke å ha fått med seg, så det tenker jeg ikke er nødvendig å dokumentere ytterligere.
Jeg er litt usikker på hvordan du mener jeg skal dokumentere at det ikke ropes etter andre?
Men du må gjerne dokumentere hvem andre de roper etter inne i Iran og i demonstrasjonene fra diasporaen dersom du mener at det ikke kun er Pahlavi som er gjennomgangsmelodien for hvem de roper etter?
Omvendt bevisbyrde er ikke noe jeg gidder kaste bort tiden på.
Det er jo det du ber meg om?
Det må du gjerne dokumentere/utdype
Tenker du den objektive virkeligheten, eller “my truth”?
Nei, du fremsetter påstander som jeg ber deg dokumentere/utdype. Du ber meg bevise at det du påstår ikke er rett = omvendt bevisbyrde.
Jeg skal altså motbevise at det du påstår er feil, når du selv ikke er villig til å fremsette beviselige argument eller kilder for det du selv påstår.
Objektiv virkelighet! Og den type virkelighet som har forankring i observerte datapunkt, som igjen kan settes sammen til, etter å ha gjennomgått en subtraksjonsprosess, til noe mer enn diffuse konspirasjonsteorier.
Jeg tror det som har forsvunnet litt for noen er at de som flyktet fra Iran etter revolusjonen i 1979 i voldsom overvekt levde et godt liv under monarkiet. Og at de og deres barn i dag derfor tenker at en avkronet kronprins i en forstad i Maryland er relevant for Irans fremtid. Noe han selvfølgelig ikke er for folk inne i Iran.
Han er en særdeles kultivert og sikker hyggelig mann, men annet enn at folk kjenner hans navn og bakgrunn, så er han helt irrelevant for hva som skjer og kommer til å skje.
Jeg skjønner ikke hva du mener.
Du ber meg dokumentere at det ikke ropes etter andre enn Pahlavi I iranske gater og diasporaens demonstrasjoner. Hvordan i all versen mener du jeg skal dokumentere det?
Dersom det ikke stemmer, slik du mener, er det vel din bevisbyrde å dokumentere at det ropes på noen andre? Det er du som påstår pahlavi ikke er ønsket av flertallet og at det finnes bedre og mer troverdige alternativer som det iranske folk ønsker.
Er du sikker på dette? Hvordan vet du det? Det har vel forsvunnet temmelig mange ut fra Iran som ikke kan sies å ha spesielle bindinger til sjahen siden 1979 og fram til i dag. Jeg tror de langt fleste har flyktet fra et regime som det ikke er trygt for dem å leve under - uten at det er noen som helst forbindelse til den gamle sjahen.
Likefullt ropes det etter pahlavi inne i Iran og det var en gjennomgangsmelodi i demonstrasjonene før massakren i januar og påfølgende internett-blackout hvor regimet ønsker at ingen informasjon skal komme ut som de ikke selv kan styre.
Det er i hvert fall hva eksil-iranere postet intenst på sosiale medier ja.
Men serr: Til og med deres store idol Trump sier jo dette?! Han har ikke den nødvendige support innad i Iran til å spille noen rolle. Og Trump sa det før alt gikk til helvete. Den første uken.
Det er en påstand jeg tror er helt uriktig.
Denne frasen er nærmest diskvalifiserende. Ingen kan tro at det er mulig å vite hvem som har faktisk støtte eller hvor samlet iranere er i sitt syn. Selvsagt ropes det på Pahlavi. Det er ensbetydende med å vise fingeren til det sittende regimet. Et symbol på forandring. At noen roper betyr overhodet ikke at det har bred støtte blant folk flest inne i Iran.
Han har ikke et nettverk. Han kjenner ingen av betydning i dagens Iran. Pappaen hans stakk for femti år siden med alle vennene sine. Han er et symbol på noe annet. Nothing more. Han er kultivert og veltalende og holder pressekonferanser. Men det er bare staffasje.
Skrev dette for snart 3 uker siden:
Jeg er overbevist om at den iranske diasporaen, ikke bare de overnevnte, har bedre kontakt, og mulighet til å finne ut av hva som skjer inne i Iran enn de fleste her på forumet. De snakker farsi de fleste også.
Forøvrig sa de også på NRK at 80% eller så i Iran ikke er tilhenger av dagens (preste)styre.
Men det er det vel heller ingen her som stiller seg tvilende til?