Jeg ser du diskrediterer han fordi han har støtte blant diasporaen/eksikiranere og mener det er en slags indikasjon på at han ikke har støtte blant folket. Jeg mener det er en feilslutning. Eksiliranerne er blant de få som har noen som helst forbindelser/kontakter inn i landet nå og som får litt input på den reelle stemningen der og ikke de filtrerte rapportene som er regime-godkjent som kommer ut og gjengis i media… → Og omtrent alle jeg har sett av eksiliranere peker på at innbyggerne i landet også ønsker Pahlavi som en overgangsfigur på veien mot et styre valgt av folket.
Jeg tror forresten ikke eksiliranere som Mina Bai. Sarah Gaulin, Mahmood Farahmand eller Masud Gharakhani har Trump som sitt store idol.
Eller er det meg du mener? Han er ikke et idol for meg og mye av politikken er jeg sterkt uenig i. Jeg misliker sterkt hans politikk ift russland/Ukraina selv om jeg kan forstå noe av den ut fra et amerikansk perspektiv og den var noenlunde konsekvent ift hva han gikk til valg på, så ikke så overraskende. Fremgangsmåten rundt grønland var forkastelig og hvordan han diskrediterte andre nasjoners bidrag i Afghanistan likeså. Men jeg liker å se hva som faktisk er politikken og resultatet av den og ikke henge meg opp i breiale sitater fra han, ting tatt ut av kontekst, og å se forbi msms TDS-påvirkede budskap.
Og jeg synes fremfor alt det er et sidespor og bortkasta med alle kommentarene her som bare vil score poeng på å disse trump, så jeg velger å ikke inkludere han så mye i mine innlegg.
Men når vi først er inne på Trump, så er ikke regimeskifte en av de uttalte hovedmålsettingene for krigen fra usas side selv om trump også sa at et regimeskifte kanskje hadde vært det beste. I forlengingen av det så sa han at det er opp til hva folket ønsker hvis regimet faller og at han respekterer deres ønske evnt. og slik jeg forstår Trump la han opp til å bli “overbevist” etterhvert om hva folket ønsker når den tid evnt kom. Jeg mener det mest var et innenrikspolitisk utspill.
Det roptes også “marg bar Khomeini”, “marg bar islam”, “marg bar irgc”. Det ropte etter hjelp fra Trump og Bibi. Det ropte etter Israel og USA. Dette gir vel litt gjenklang?
Og hva med å rope etter MEK dersom de hadde vært et reellt alternativ som det iranske folk ønsker…? Dette skulle en vel også tro gav gjenklang i det O’ store utland?
For øvrig er det ikke nettopp å hevde at man har evnene til å innhente og prosessere nok informasjon til å kunne levere et autentisk stemningsbilde om hva folk flest mener/ønsker og ikke mener/ønsker når man er bombastisk på at folket ikke ønsker Pahlavi?
Jeg ihvertfall, ser ingen andre alternativer som ser ut til å ha bred støtte selv om jeg ser enkelte mener at han ikke har noen støtte innad i landet.
Det som forundrer meg er hvorfor man så skråsikkert kan påstå at støtten ikke er der, når så mange av dem som faktisk har kilder inne i landet hevder det motsatte.
Har dere noen som helst gode kilder eller bakgrunnsinformasjon som støtter oppom dette.