Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Trump tror at Irans oljeinfrastruktur vil eksplodere, bokstavlig talt, pga de ikke har nok lagring.

Jeg ser de mest ihuget trump fans på X er all in på den teorien, og tror at nå er det snakk om et par dager så har ikke Iran noe valg enn å må surrender.

2 Likes

“ihuga trump fans”. Det kan godt hende de er det, men jeg er ikke akkurat en trump fan, og håper på det samme…

Så du tror det vil eksplodere pga de ikke har lagring? Du tror ikke de gjør som de andre landene rundt gjorde for snart to mnd siden og shutter ned produksjonen kontrollert?

2 Likes

Vel, iflg WSJ artikkelen over, så handler det neppe om et par dager men mer rundt 2 uker. Det var det som var verdt å få med seg. At Trump sier 2-3 dager er ikke så veldig viktig i denne sammeheng? Han er garantert bedre informert enn deg og meg, men det tjener han ikke å si at presset først begynner å øke skikkelig om et par uker.

Om Trump mener det han sier med at det vil eksplodere så er han nok ikke mer informert enn meg og deg.

Hvor mye lagring Iran har har jeg ikke noe formening om utenom at de fleste analytikere sier langt mer enn hva USA admin sier, og samtlige sier og det vil bli shutdown og ikke noe eksplodering som Trump enten tror på eller bare sier helt random.

2 Likes

Hva Trump sier og hva han tror på er ikke samme ting.

2 Likes

Helt enig. Han prøver febrilsk å snakke med oljeprisen mens de prøver finne ut hvordan de skal løse dette.

Iran ser vel helst dette drar ut i lengst mulig tid frem mot mellomvalget, mens Trump blir vel mer og mer presset til å gjennta bombing mens oljeprisen fremdeles er “lav”, og mens det fremdeles er tid igjen før valget.

3 Likes

Ok, det med eksplodering var ikke det jeg refererte til, men ser det var det du mente. Jeg tenkte mer på det med at de ikke har noe valg og må overgi seg. At det kommer til å eksplodere er jo ganske teit, det er som du sier mer naturlig at de stenger ned. Det er vel også slik at dersom man slutter uttaket av olje så ødelegger det delvis brønnen fordi trykket blir redusert. Så de prøver nok i aller høyeste grad å unngå å stenge helt ned.

2 Likes

Jeg er ikke super overbevist om at de kommer til å gi seg pga det der. De er noen seige jævler, godt ispedd fanatisme. Dårlig combo når det gjelder å gi seg.

4 Likes

Der er jeg ikke enig, Iran ønsker å få dette fortest mulig ferdig nå som økonomien deres er på vei utfor et stup. De ønsker heller ikke at USA skal begynne å bombe dem igjen. Samtidig, de vet at de ikke kan sette seg i samme situasjon som etter sist USA angrep, hvor de fikk “ingenting igjen”.

På den andre siden, så har du USA som er et netto eksportør av olje/gass, hvor amerikanske selskaper nå nyter godt av økte priser. Resten av økonomien har det ikke like bra. Hvis man skal tro ryktene, så ønsker ikke Irans nabostater at Iran skal komme ut av situasjonen med defacto kontroll over Hormuz stredet og kan ta “bompenger”. De ønsker ikke å ha en nabo som kan bombe dem igjen. Saudi-Arabia tenker jeg har det helt greit med lavere eksport til høyere pris. Noen av de andre gulf-statene har det nok ganske smertefullt nå.

For min del, så vet jeg ikke helt hva jeg tror utfallet blir her.

2 Likes

Nei spå det greiene her er ganske vanskelig, spesielt med det wildcardet som er president i USA. Han er truende til å faktisk bare ta skipene sine og seile hjem i morgen for alt vi vet.

Men skal Iran få frem sitt poeng med å stenge stredet så må resten av verden virkelig lide skal det ha noen effekt, og det vet de. Stredkortet er lite verd om det viser seg at det bare skal litt blokk av blokken til før de må gi seg iløpet av en mnd eller to for fremtidige trusler.
Derfor tror jeg de apekattene der kommer til å holde ut ganske mange måneder til før de gir seg pga en blokkade.

Og seff kommer skitlandet Russland med slikt:
“Iran has right to control Strait of Hormuz, says Russia’s UN ambassador”

3 Likes

Som da burde bli besvart med; da har Danmark og Sverige rett til å stenge utløpet av Østersjøen :wink:

10 Likes

Enten skjer det noen innen 2-3 uker, eller så kan det drøye er min logikk. Om tre uker, så har de måttet stenge ned 75%+ av oljeproduksjonen sin. Da er skaden allerede skjedd. Da kan det gjerne vare en stund igjen tenker jeg.

Må ikke glemme alt som er stengt ned i de andre landene på snart to mnd nå. De og vil slite med å få opp igjen produksjon til gamle nivåer jo lengre det drar ut, og de har vært stengt ned ganske lenge nå.

(Irak og Kuwait sliter litt med samme utfordringer som Iran vil gjøre med nedstenging. Lavt trykk og eldre brønner)

3 Likes

Ja, det kan bli skummelt å hvordan det blir utover når mangelen på olje faktisk begynner å merkes. Enig med Christian, er vanskelig å si hva utfallet blir, og jeg regner med at USA håper at penge-mangelen fører til et regimeskifte, eller at Iran kapitulerer.
Ellers kan kanskje oljen over tid delvis erstattes av høyere eksport fra USA og etter hvert Venezuela, men dette er heller ikke nabolandene rundt Hormuz interessert i kan jeg tenke meg.

Det bør være en skikkelig wakeupcall for resten av verden med å sikre energi utbygging lokalt, og ikke sitte i en boble og tro at så lenge man ikke ser hvor olje og gass kommer fra så redder man klimaet i verden.

USA vil nok ikke øke spesielt mye fremover. Jeg ser analytikere spår ca 0,5mill fat økning i 2027 derfra. Det gir ikke så mye investeringsvilje når presidenten i landet aktivt prøver å få olje lavest mulig.

4 Likes

Kan hende at Venezuela kan øke jevnt og trutt fremover, de har tross alt verdens største olje-reserver. Er dessuten i ferd med å komme mye mer fra Guyana, nabolandet til Venezuela, og tror også Surinam er på gang.

Ja det mates ganske bra på både i sør amerika og i afrika for tiden. Asia og. Det deles ut kontrakter i øst og vest (bokstavlig talt hehe)

Løsningen er jo å bli mindre avhengige av olje/gass. Det er mange land som ikke har relevante forekomster av dette.

2 Likes

Ja det og må jobbes med. Kina har jo vært veldig taktisk lur med slikt. Innarbeidet alternativ energi uten å først droppe olje/gass/kull før det nye var på plass.
Her har vi i vesten litt å lære.