Viser vel heller at avhengighet av olje og gass betyr at man er et geopolitisk gissel. Derav; kraftig økt fokus på grønn energi.
Og der har man hvorfor krigen mellom Iran og USA plutselig blir veldig interessant fra perspektivet til en investor. Det vil komme et enormt skifte mot fornybar energi og batterilagring. Atomkraft er jo forsåvidt også interessant, men jeg tror ikke det vil kunne konkurrere på pris mot fornybar+batteri. Tidligere så har jo problemet vært at batterilagring har vært altfor dyrt. Det er neppe tilfellet lenger. Man ser jo til og med batterilagring bli lagt til på norske vannkraftverk! (Det gjør at de kan levere mer på peak og mindre når prisen er null uten å justere like mye på vannflyten i kraftverket)
Portugal, Hellas, Italia (i sør) og Danmark har mer eller mindre like forutsetninger som Spania.
EU vurderer kutt i energiskatter og subsidier for å oppveie Iran-krigens innvirkning på prisene
Det kommer nok til å bli en helt vill bruk av penger på havvind fremover, selv om det verken er lønnsomt eller vil dekke inn energien man trenger.
Samtidig vil nok Sør Amerika og Afrika peise på med mer olje og gassutvinning.
Det er i Sør-Amerika og Afrika at Scatec og andre har sine største prosjekter. Større og større blir de også. Tror de kommer til å hoppe bukk over fossilt slik de hoppa over fasttelefonen.
Det er ikke hva kontrakter i sør amerika og afrika sier den siste tiden ang olje og gass.
Men naturligvis bra område for Scatec og pga mye sol.
Tror det er ganske mange som ikke helt skjønner hvor mye olje og gass som er offline nå fra midt østen. Det er ikke noe sol, vind og batterier kan løse på mange mange år
Den «ville pengebruken» på vind som du predikerer har jeg ærlig talt null tro på.
Hvis dette var så lønnsomt og så kritisk som det ofte fremstilles så hadde det blitt bygget ut for lengst. Drevet av markedet og ikke av støtteordninger, politiske mål og optimistiske regneark. Kapital er langt ifra ideologisk.
Den går dit avkastningen er stabil og så er det hele kostnadsbildet som mange elegant hopper bukk over. Det er ikke bare å sette opp ei mølle og skru på bryteren. Det er veier, fundamenter, kabler, nettforsterkning, vedlikehold, reservekraft når vinden stilner og etter hvert demontering. Alt dette koster og mye av det må bygges og driftes med tung industri og logistikk som ikke akkurat går på godvilje. Så den «ville pengebruken» fremover bommer litt på retningen fordi det er de kostnadene som gjør at utbyggingen går sakte og selektivt. Jeg sier ikke at vind ikke kommer. Det gjør den, men hvis dette virkelig var den økonomiske slam dunk’en enkelte hevder så hadde utbyggingen allerede vært massiv uten subsidier, uten kampanjer og uten politisk dytting. Husk at markedet pleier å lukte penger lenge før politikerne gjør det.
Edit:Ble kanskje litt utenfor temaet, men dog!
Med vill pengebruk så siktet jeg til statlig støtte, ikke fra private firma siden det er akkurat som du sier, tapsprosjekt.
Iran Offers New Proposal To Reopen Strait - Trump Open To Sealing Deal Via Phone -ZeroHedge
With oil backing up at home, Iran is reviving derelict sites known as “junk storage,” using improvised containers and trying to ship crude by rail to China.
[…]
Iran hopes to avoid the risk of having to turn off the spigots and deepen its revenue losses, said Sanam Vakil, Middle East and North Africa program director at Chatham House, a nonpartisan London think tank.
“The shutdown will add pressure and motivate the negotiations,” Vakil said.
Iran kjenner samme presset som de har brukt mot nabolandene sine.
Det interessant er forhandlingsutspillet til Iran:
https://www.wsj.com/livecoverage/iran-war-strait-of-hormuz-2026/card/iran-offers-deal-that-would-lift-hormuz-blockade-and-shelve-nuclear-talks-b5JHrbAYM6sRiYbHzF1c?mod=article_inline
Iran’s latest offer envisions a three-stage peace plan
-
with the first requiring the U.S. and Israel to end the war on Iran and provide guarantees not to start it up again, the officials said.
-
mediators would then resolve the closure of the strait and help reach an agreement for the management of the critical waterway, the officials said. Iranian officials told mediators that Tehran still aims to have the strait under its control,
-
and only then it would start negotiations on its nuclear program and other issues such as its funding to proxies in the region, the officials said.
… mao, Irans forslag er at alt press på dem til å komme til en enighet i forhandlingene skal bort først, så skal de forhandle?
Analysts debate how long it will take Iran to hit “tank tops”—industry parlance for running out of room to store the crude it pumps—but many think it could happen in less than two weeks.
Med det i tankene, så vil jeg tro Trump vil vente i hvert fall et par uker til. Evt se om Iran biter på evt forslag fra USA eller at Iran kommer med et bedre “tilbud”.
Trump tror at Irans oljeinfrastruktur vil eksplodere, bokstavlig talt, pga de ikke har nok lagring.
Jeg ser de mest ihuget trump fans på X er all in på den teorien, og tror at nå er det snakk om et par dager så har ikke Iran noe valg enn å må surrender.
“ihuga trump fans”. Det kan godt hende de er det, men jeg er ikke akkurat en trump fan, og håper på det samme…
Så du tror det vil eksplodere pga de ikke har lagring? Du tror ikke de gjør som de andre landene rundt gjorde for snart to mnd siden og shutter ned produksjonen kontrollert?
Vel, iflg WSJ artikkelen over, så handler det neppe om et par dager men mer rundt 2 uker. Det var det som var verdt å få med seg. At Trump sier 2-3 dager er ikke så veldig viktig i denne sammeheng? Han er garantert bedre informert enn deg og meg, men det tjener han ikke å si at presset først begynner å øke skikkelig om et par uker.
Om Trump mener det han sier med at det vil eksplodere så er han nok ikke mer informert enn meg og deg.
Hvor mye lagring Iran har har jeg ikke noe formening om utenom at de fleste analytikere sier langt mer enn hva USA admin sier, og samtlige sier og det vil bli shutdown og ikke noe eksplodering som Trump enten tror på eller bare sier helt random.
Hva Trump sier og hva han tror på er ikke samme ting.
Helt enig. Han prøver febrilsk å snakke med oljeprisen mens de prøver finne ut hvordan de skal løse dette.
Iran ser vel helst dette drar ut i lengst mulig tid frem mot mellomvalget, mens Trump blir vel mer og mer presset til å gjennta bombing mens oljeprisen fremdeles er “lav”, og mens det fremdeles er tid igjen før valget.
Ok, det med eksplodering var ikke det jeg refererte til, men ser det var det du mente. Jeg tenkte mer på det med at de ikke har noe valg og må overgi seg. At det kommer til å eksplodere er jo ganske teit, det er som du sier mer naturlig at de stenger ned. Det er vel også slik at dersom man slutter uttaket av olje så ødelegger det delvis brønnen fordi trykket blir redusert. Så de prøver nok i aller høyeste grad å unngå å stenge helt ned.
Jeg er ikke super overbevist om at de kommer til å gi seg pga det der. De er noen seige jævler, godt ispedd fanatisme. Dårlig combo når det gjelder å gi seg.