Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Israel holder på med sitt, og USAs pres. sier mangt om mye og er generelt uforutsigbar. Om Iran fyrer først, så tviler jeg på at de i USA som allerede er imot krigen i Iran endrer noen mening.

Men tenker du på ryggdekning i form av at angrep skal bli sanksjonert i kongressen i USA?

Tenkte mer på egen befolkning først og fremst. Selv om Trump sier noe annet i media så vet han hva som vil skje med prisene ved pumpene om dette drar ut enda lengre i tid.

Trump er ikke alene om å provosere av admin der borte akkurat. Proffe greier…

Håper han ikke tror de pumper bensin opp fra bakken siden han skriver gasoline shortages next…

4 Likes

Iran har gamle oljefelt som må kontinuerlig vedlikeholdes med trykkstøtte og injeksjoner av gass og vann, og de tåler veldig dårlig shut ins. Når lagrene i Iran begynner å bli fulle av olje så tvinges Iran til shut ins, og Irans gamle felt gir det varig skade på produksjonen. Vi snakker reelt store volumer-nivåer man aldri får tilbake.

1 Like

Ja, samme som i Irak og Kuwait. Saudi og UAE har bedre kontroll.

2 Likes

6 mnd blokade gir i best fall 0,5-1,0 millioner varig tap i produksjonsnivå, et moderat anslag er 1,0-1,5 millioner fat, og et worst case på 2,0 millioner fat i varig tap av et totalt produksjonsvolum nå på 3,5 millioner fat.

Når da 1,9 millioner fat går til eksport og 1,6 millioner fat går til innenlandsk forbruk så har ikke IRCG så himla god tid og leverage.

1 Like

Som de postet for noen dager siden. Tap av 1 brønn i Iran = tap av 4 brønner i landene rundt (bombe de).
Så da må man spørre seg selv om de er truende til å faktisk gjøre det eller ikke.

1 Like

Eller om de er kapable til å gjøre det.

Vil nå tro de er det? Hva annet holder igjen USA for å gå all in liksom? Tviler på det er pga de er så godhjertet at de holder igjen.

Du påstår at Iran vil slå ut 4 brønner i Iran for hver brønn Iran må stenge pga av shut ins forårsaket av USA sin blokade. Jeg påstår at det er feil.

Jeg påstår ikke det. Det er Iran selv som påstår det. Om de vil gjøre det vet seff ikke jeg noe om.

“If our infrastructure, including oil wells, is damaged as a result of the blockade, we guarantee that four times the damage will be inflicted on the same infrastructure in countries that support the aggressor.
Our math is different: 1 oil well = 4 oil wells”

2 Likes

Jeg ville heller tenkt «klarer de å gjøre det», enn «vil de gjøre det».
Jeg tror ikke Iran klarer å stenge ned 4 fat for hvert fat av varig shut ins USA sin blokade påfører Iran, langt mindre for hvert fat mindre eksport fra Iran.

Hva de klarer eller ikke vet ikke jeg noe om utenom at de for a fact klarte fint å ta ut 17% av Qatar sin LNG produksjon i 3-5år med et par missiler, så det er vel ikke helt uhørt at de vil greie lignende ting videre om det skulle eskalere.

Jeg skjønner ikke helt tankegangen med at det er kun Iran som vil få varige shut ins om de må stenge ned. Det er massive shut in skjedd for mange uker siden i flere land alerede.

4 Likes

Når du skriver varige shut ins blander du litt, shut ins, dvs nedstengning av oljebrønner må foretas når man ikke får fraktet olje videre.
Og faktisk er Kuwait mer utsatt enn Iran her.
Den viktigste forskjellen er imidlertid at Kuwait har langt bedre vedlikeholdsprogram, så nedstengning blir ikke i nærheten av så varig som for Iran.
Kuwait har dessuten både et svært pengefond og stor låneevne, så midlertidig tap av inntekter biter ikke på samme måte.

LNG != olje? Man ser jo på hva Ukraina har drevet på med i Russland og Russland har dessverre klart seg rimelig bra…

1 Like

image

Iran: det er vi ikke det så!

Haha ja tipper Iran kommer vel ganske snart ut og dementerer løgn nummer 500000 hittil denne krigen.

2 Likes

Iranian Army spokesperson:

• We do not consider the war over.

• What happened was only silence on the battlefield.

• We are prepared for a long war.

3 Likes

Litt spesielt å ha en president i USA som prater så mye bullshit at vi må dobbeltsjekke med Iran :crazy_face:

6 Likes

Det er litt annet nivå på lyvingen enn Støre sine løgner om gratis ferge :joy:

5 Likes

Nye tider, nye skikker
President Trump bedriver diplomatisk nybrottsarbeid

Men det teoretiske fundamentet til Trump er likevel en gammel kjenning:
“Faren min er sterkere enn faren din”

4 Likes