Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Hva de klarer eller ikke vet ikke jeg noe om utenom at de for a fact klarte fint å ta ut 17% av Qatar sin LNG produksjon i 3-5år med et par missiler, så det er vel ikke helt uhørt at de vil greie lignende ting videre om det skulle eskalere.

Jeg skjønner ikke helt tankegangen med at det er kun Iran som vil få varige shut ins om de må stenge ned. Det er massive shut in skjedd for mange uker siden i flere land alerede.

4 Likes

Når du skriver varige shut ins blander du litt, shut ins, dvs nedstengning av oljebrønner må foretas når man ikke får fraktet olje videre.
Og faktisk er Kuwait mer utsatt enn Iran her.
Den viktigste forskjellen er imidlertid at Kuwait har langt bedre vedlikeholdsprogram, så nedstengning blir ikke i nærheten av så varig som for Iran.
Kuwait har dessuten både et svært pengefond og stor låneevne, så midlertidig tap av inntekter biter ikke på samme måte.

LNG != olje? Man ser jo på hva Ukraina har drevet på med i Russland og Russland har dessverre klart seg rimelig bra…

1 Like

image

Iran: det er vi ikke det så!

Haha ja tipper Iran kommer vel ganske snart ut og dementerer løgn nummer 500000 hittil denne krigen.

2 Likes

Iranian Army spokesperson:

• We do not consider the war over.

• What happened was only silence on the battlefield.

• We are prepared for a long war.

3 Likes

Litt spesielt å ha en president i USA som prater så mye bullshit at vi må dobbeltsjekke med Iran :crazy_face:

7 Likes

Det er litt annet nivå på lyvingen enn Støre sine løgner om gratis ferge :joy:

5 Likes

Nye tider, nye skikker
President Trump bedriver diplomatisk nybrottsarbeid

Men det teoretiske fundamentet til Trump er likevel en gammel kjenning:
“Faren min er sterkere enn faren din”

4 Likes

Så, dette er omtrent på nivået til Trump sine utsagn.

• No shit, det er våpenhvile
  • Ja, hva tror du en våpenhvile betyr
  • Det får man jo se på…

Å stenge Hormuz vil jeg hevde er «krigshandlinger»

IRAN PREPARING REVISED PEACE PLAN AMID U.S. REJECTION

Sources say Iran is expected to submit a revised peace proposal within days after the United States rejected its initial terms.

:small_orange_diamond:Mediators in Pakistan expect an updated Iranian offer soon
:small_orange_diamond:The U.S. reportedly opposed the earlier plan, delaying nuclear talks
:small_orange_diamond:Iran’s foreign minister is consulting leadership in Tehran after a visit to Russia
:small_orange_diamond:Communication with Iran’s top leadership is described as difficult and slow
:small_orange_diamond:The process remains fluid and depends on Iran’s revised terms

2 Likes

Jeg lurer på hvor mange lag kommunikasjonen må gå gjennom for å unngå at de avslører hvor lederne holder til. Det er ikke som om USA/Israel kvier seg for å ta dem ut.

2 Likes

Jeg lurer mest på hvem “sources” er. Har man sett noe til Iran selv si noe om det der?

Er ikke folk snart lei av å bli lurt 2-3 ganger for dag av “sources”?

4 Likes

Tipper det der er fra Bloomberg og vil ikke overraske meg om det stemmer. Det står ingenting der om at Iran har gitt ved dørene heller. :stuck_out_tongue:

Eneste kilde jeg forholder meg til er stredet åpent, ja/nei.

Hittil så er det eneste som har gitt 100% uttelling. De andre kildene har hatt feil 100/100 so far.

2 Likes

Kpler er de som har dataene alle baserer seg på:

Dette er deres siste analyse om Irans olje-situasjon:

3 Likes

Det er selvfølgelig riktig helt til det er feil. :sweat_smile:

Jeg tenker jo også det godt kan trekke ut, spesielt hvis det ikke blir en løsning de neste to ukene. Har det gått mer enn to uker, så har de vel mindre å tape pga mye skade har allerede skjedd.

1 Like

Når man skal vurdere hvor lenge Iran kan holde ut en blokade av Hormuz og i verste fall nye krigshandlinger før de strekker hendene i været, kan det være klokt å skille mellom regimet og land og folk for øvrig.
For regimet er regimets overlevelse første prioritet, og ikke nødvendigvis hva som er det beste for nasjonen.
Med sitt religiøse og ideologiske fundament har nok regimet en langt høyere tålegrense enn hva som ville være rasjonelt av hensyn til land og folk.

4 Likes

“Trump er en 4-åring, og Bessent tror man pumper bensin opp av bakken”

Eller kanskje det finnes en alternativ forklaring?

La oss begynne med at råolje ikke er det samme som bensin, og grunnen er at oljen må gjennom et raffineri for å bli bensin, og i tillegg transporteres til bensinpumpa. Og shortages skjer som kjent ved pumpa der folk fyller på drivstoff.

I en normal-situasjon så har Iran mangel på bensin da de bruker 750 000 fat, men produserer 670 000 fat. Ved blokaden forsvinner den bufferen de har raskt.

I tillegg er det slik at når det skjer shut ins så forsvinner marginale felt og felt med riktig kvalitet. Det er viktig fordi et raffineri er bygd for en type olje eller olje-miks, og hvis en del forsvinner, eller blir manko på en del så blir en større del bort i andre enden.
Trenger du 1 kg egg og 1 kg mel og 2 liter melk for å lage pannekaker så blir det 1 kg mindre pannekaker om 250 gram egg forsvinner.

Det er flere effekter som slår til, og det er at når folk skjønner at det blir knapphet så hamstrer de, slik at knappheten kommer fortere.

Og hvis folk skjønner at det blir dårligere tider så forbereder de seg også på andre måter. Det er slik at bensin er kraftig subsidiert i Iran. Vanlig folk kan kjøpe en kvote-mengde til 30 øre literen, kan ha en ekstra kvote til pris 60 øre literen, og kan kjøpe så mye de vil til 1 krone literen.

Så smugling av billig bensin er i en normalsituasjon vanlig affære.

Hvordan tror du folk tenker hvis de:

1. Vet at det kan bli knapphet på bensin
  2. Det kommer kanskje dårligere tider og prisene kommer til å øke pga inflasjon fordi Iran ikke lenger får hard valuta.
  3. Prisengevinsten på smuglerbensin øker ikke bare absolutt, men også relativt (svekket valuta).

Da kommer nok flere på en ide hvordan husholdningen skal skaffe seg ekstra penger.

Dette er klassisk, og det har vært drivstoffmangel både i Venezulea og Nigeria tross for at landene flommer over av olje.