Litt mer info som kommer rundt skadene USA har lidd i Iran krigen. Tipper dette ikke inkluderer skader på Israelske og GCC fly.
24 av flyene er droner da…
5 var fighter jets (var det 3 skutt ned med friendly fire av en alliert?)
10 var andre fly. Iran klarte vel å treffe bl.a. tankfly som stod på bakken hvis jeg husker rett.
Det skal også være skadet 10 fly.
Hva gjør en norsk statssekretær i Iran nå. 
Kravik peker samtidig på at en for hard linje kan slå tilbake på Iran selv:
– Om Iran tar seg til rette i strid med havretten vil stater før eller siden bruke andre ruter for å frakte olje og andre viktige produkter. Da vil jo Iran til syvende og sist miste den makten de har.
F.eks. Saudi Arabia tipper jeg godt kan finne på å bygge en oljeledning til, så er de helt uavhengige av hva Iran finner på i Hormuz-stredet.
De skal ha mistet 24 MQ-9 Reapers ved siste telling i april. Ikke billige de Reaperne og var det ikke Iran som ikke hadde noe fungerende anti-fly vern? Eller er Reaperne også friendly fire 
Reaperne er sakteflyvende propellfly med en toppfart på 410 km/t. USA har garantert regnet med at disse ville bli skutt ned.
Hvis man ser på de andre tapene til USA, så er det ikke akkurat mye credit til iransk luftforsvar. For å si det sånn, Kuwait har skutt ned flere fly enn det Iran har. 
Der man kan gi credit til Iran er missile/dronestyrkene, for de har klart å ta ut et greit antall amerikanske fly.
Der er vi enige. Iranske missiler og droner har vært treffsikre og effektive. Ikke bare har de tatt ut fly, men hele militærbaser med radarer og gjort store ødeleggelser i Israel og GCC puttene.
Amerikanske lagre missilvern skal ha blitt kraftig redusert, lagre av Patriots skal være halvert, de har brukt omlag1500 Patriots i denne krigen. Samme med THAADS, hvor noen anslår at man har passert 50% og nærmer seg 80% av lagrene brukt opp. Også brukt en stor chunk av Tomahawks og PrSM. Det de trolig har masse igjen av er JDAMs, men de kan «bare» avfyres fra 30mils avstand…men bra Iran ikke har noe luftvern da 
Lurer på hvordan produksjonshastigheten på disse missilene blir fremover. Lockheed lager vanligvis rundt 100 THAADS per år. Lurer på om de har økt produksjonsraten sin ved å få rare earth fra Kina……
Abbas Araghchi som Kravik besøker nå sa forrige uke at Iran har økt sine lagre av droner og missiler under krigen og at de primært har brukt eldre missiler. Who knows om det stemmer, men er et land med 90mill innbyggere så er det endel produksjonskapasitet der i hvertfall. Til sammenligning så refererte Senator Chris Murphy i dag under senatorial gen et anslag om at Irans missiler skal ha blitt redusert med 30% under krigen, noe krigsminister Pete ikke ønsket å kommentere.
Iran er bare type 50 dager over den første 48 timers fristen Trump ga dem 

Må nok skuffe deg, er nok mer 8-10 mil. Bra at Iran ikke har luftvern som duger særlig mot fly med liten radarsignatur eller høyere hastighet en 400 km/t.
At USA bare har igjen JDAM er seff bare bullshit, men om de vil fortsette å bruke av lagene sine er et annet spørsmål.
Og USA er jo helt klart industrielt underlegen Iran. De har jo bare 300 millioner innbyggere, så helt umulig…
Men, av og til, så trenger du hjelp av noen som har blitt angrepet av iranske våpen i noen år
Det jeg finner mest sitert på nett er 28nautiske mil (28km) med systemets egne GPS styring. Det er disse JDAMs USA har størst lager av. Det du referer til, JDAM-ER (extended range), disse er nyere, dyrere og ikke typen de har det flest av. Men skitt au, skal like å se de fly over Iran etter katastrofen i Isfahan hvor de til sammen mistet 12 fly (ikke medregnet droner)
Det har jeg ikke skrevet, men de anslagene jeg har gitt over USAs inventory på THAADS og Patriots er det mest siterte fra uavhengige amerikanske kilder og også brukt i senatet. Så jeg tror litt mer på det enn «Christian» på dette forumet som har en treng på å svare 100% av alle mine innlegg 
Hva angår USAs produksjonskapasitet så er det uten tvil et land med flere innbyggere (grundet eller ei, men dette visste jeg
), men siden krigen i Iran ikke er eksistensiell for USA og ikke like populær blant det innbyggere så sitter det lengre inne å sende fotsoldater og reallokere sivil økonomi til krigsøkonomi for en ny krig i Midtøsten (som de fører på vegne av Israel).
Du må gjerne tro Trump og Hegseth på at USA i praksis har vunnet krigen, han sa jo det etter dag 3, men fakta tilsier noe annet. Du har sikkert sett denne fra NYT i dag?
Ellers, så har USA og Israel drept omlag 3500-6000 mennesker i Iran inkl jenteskolen i Minab. Israel har drept 2500 i Libanon.
Iran på sin side skal ha drept 47 mennesker i Israel, 15 amerikanere og rundt 25 i GCC. Så hvem som har ført en målrettet krig etter krigens regler burde ettergås. Iran har ikke gått etter skoler, sykehus og sivile anlegg.
Når du først skriver mil, så skriver nautiske mil og sier at det er det samme som kilometer, så… 
Du tenker at USA angriper Iran med THAADS og Patriots i tillegg til JDAMS? 
For oljeinstallasjonene Iran har angrepet er militære anlegg?
Men du som er så oppvakt skjønte jo seff at at det skulle være 15 nautiske mil (28km)…og det var poenget.
Du løfter jo diskusjonen til et kvalitetsnivå når du insinuerer, ut av det blå, at jeg mener at THAADS og Patriots brukes for å angripe Iran.
Iran har rett til selvforsvar etter at de ble angrepet av Israel/USA. Å angripe oljeinstallasjoner samt stenging av Hormuz er det som trolig har satt krigen på pause, så det har vært effektivt.
Samme logikk, at Ukraina angriper russiske oljeinstallasjoner er også feil da?
Eller mener du at USA og Israel er hevet over internasjonal rett?
Du er kanskje helt ok med det Israel gjør i Gaza og Libanon også da?
Akkurat som at de henter THAADs batterier fra Sør-Korea til Israel og shufflet Patriots fra GCC til Israel fordi de hadde plenty der de trengte 
Ser at Ukraina fikk kjøpt 1500 JDAM-ER for å slå tilbake mot Irans allierte Russland.
… Vil da tro at USA har plenty med JDAM-ER der de trenger det.
Iran har ikke hatt noe problem med å selge droner til Russland som de har bombet noen hundre sykehus osv rundt omkring i Ukraina. Så at Iran har noe “moral high ground” her er for meg helt latterlig.
Eneste grunn til Iran fremstår littegrann bedre moralsk for tiden er pga alt det utter bullshit pisset Trump har greid å kaste ut av tweeter siden krigen startet.
Hadde fyren holdt litt mer kjeft så hadde det nok vært litt mer velvilje rundtom til å se nødvendigheten med å få styret i Iran fjernet.
Uansett hvor mye Trump hiver utav seg så er fremdeles styret i Iran en gjeng med skitfolk som burde ha fått lommene fylt med stein og kastet ut i elven.
Virker på meg som at USA har fått mer motstand/materielle skader en forventet og at det er med på begrense lysten på mer militær inngripen, Krigen er vel ikke så veldig populær innenriks fra før av. Føles mer og mer som en go big or go home situasjon.
Ikke uenig, men dette må i så tilfelle gjøres av det iranske folket selv. Er ikke Israels eller USAs oppgave å bestemme hvem som styret et annet selvstendig land ut eller angripe angripe en selvstendig stat.
Hele denne krigen er illegitim.
Iran har vel “poked the bear” en eller to ganger for mye til USA var villig til å ikke handle.
Der er nok av land rundtom i verden som er like ille mot sin egen befolkning som Iran er, men ingen gjør noe med.
Forskjellen er vel at de ikke har som mål å utslette Israel og USA, og får da heller ikke bomber i hodet fra de to nevnte landene.
Hvor lurt det var å starte er en helt annen diskusjon. Det ser jo man nå at kanskje Iran hadde litt for gode kort på hånden med tanke på stredet.