Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Ja du kan jo tro det, men Iran har vært gjennom poked av USA og britene de siste 200 år og pokingen har ikke vært mindre fra Israel de siste 40 år. Så hvem som har poked hvem og om Iran virkelig er en eksistensiell trussel for USA (det mener ikke amerikansk etterretning selv) vi gjerne starte en diskusjon rundt. Det vil glede meg :relaxed::wink:

1 Like

Også Obama mente det.

1 Like

Mener du på prinsipielt grunnlag at det aldri er riktig for andre land å gripe inn? Se bort fra hvilke vikarierende motiver Israel og USA måtte ha i denne spesifikke konflikten. Hvordan skal f.eks. det Iranske folket klare å kvitte seg med et så undertrykkende og brutalt regime?

4 Likes

Feil premiss. Hvordan lykkes med en intervensjon uten å destabilisere landet og skape et nytt Syria? “Gripe inn” høres fint ut. Realitetene er noe helt annet.

4 Likes

Akkurat som brorparten av all våpen som Israel bruker til å drepe kvinner og barn kommer fra USA, Tyskland, Frankrike mener du?

Og hva med Ukrainas bombing av russiske oljeinstallasjoner og kraftverk, det er helt greit det, fordi Russland gikk til angrepskrig, men siden Israel og USA gikk til angrepskrig mot Iran så kan ikke Iran gjøre det samme?

USA og Israel erstatter ikke FN og dets sikkerhetsråd. Jeg er ikke prinsipielt mot intervensjon, men hvis noe slikt skal skje så må det skje via de rette kanalane. Vi liker ikke at Russland elle Kina tar seg til rette bare fordi de har makt og midler, gjør vi vel? Så hvorfor skal man la Israel og USA holde på slik?

Nå har jo Trump selv redegjort for hvordan USA og israelerne bevernes kurdiske separatister under demonstrasjonene i Iran USA var med på å trigge disse demonstrasjonene. Pt så er det ingen bevis for at mer enn 3500 mennesker døde i disse demonstrasjonen.

1 Like

Du som begynte med moralprekenen :stuck_out_tongue:

De landene du nevner trenger i hvert fall ikke bruke folk på motorsykkel til å skyte på demonstranter for at regimet skal beholde makta.

7 Likes

Nei, de bare bomber kvinner, barn, journalister an mass fra droner. En helt annen standard og antall der ja.

1 Like

Er ikke veldig happy med situasjonen i Gaza for å si det sånn.

Det legitimerer ikke Irans regime på noen som helst måte dog. Som er det du driver på med.

6 Likes

Var du som hadde behov for å dra inn Irans bidrag til Russland i Ukraina krigen, det var dermed nærliggende å bruke samme argument for USA og andre europeiske land opp mot Gaza og Vestbredden og krigen Israel fører der.

Jeg legitimerer ikke regimet, du får lese hva jeg skrev til Aribjo for to timer siden over her om regimet.

Det her argumenterer er legitimiteten til USA går til angrep og hvordan de fører krigen.

Dette svaret du tenker på?

Vet nå ikke, virket som en god del (flertallet?) av det iranske folket ville ha hjelp av USA mot det iranske regimet når demonstrasjonene pågikk. Før Iran blokkerte internett slik at det iranske folkets kamp mot regimet ikke skulle lekke ut.

USA burde nok bare finansiert grupper innad i Iran slik Iran gjør i f.eks. Gaza og Libanon. Sendt våpen og støtte til våpen osv. Det er tydeligvis rett måte å gjøre det på utfra hvordan jeg leser deg.

2 Likes

Nei, flertallet ønsket ikke krig. Jeg har redegjort i ganske detalj rundt dette tidligere.

Nei, jeg skrev at landet selv må få bestemme og hvis det er krise så må FN ta en stilling. Les hva jeg skrev over her.

Det er bare det samme hvis du mener det er uvesentlig om målene som angripes ligger i et uskyldig tredjeland eller hos fienden.

Hvorfor er det så vanskelig å holde seg moderat? Minner om når Partiet FOR på Debatten argumenterte med at siden Tyskland gir våpen til både Ukraina og Israel, så er Russlands krigføring på en måte akseptabel. Det er en helt absurd måte å tenke på.

12 Likes

Så du tenker at Irans finansiering og forsyning av våpen til Hizbollah og Hamas er illegitim mao?

2 Likes

FN og Sikkerhetsrådet er handlingslammet som følge av vetoretten til de største medlemmene.
Med dette i mente, hvordan mener du at befolkningen i Iran skal klare å kvitte seg med regimet? Eller mener du egentlig at det ikke er så viktig? Det er jo lett å lese mellom linjene hos deg hvor mye av sympatien ligger…
Når det gjelder din bruk av eksempler:
Å sette en ugjerning opp mot andre ugjerninger, gjør ikke den ugjerningen bedre. Det blir kun en debatteknikk for å indirekte støtte Iran.

5 Likes

Det internasjonale rettssystemet med FN er særdeles ufullkomment. Men det er det eneste vi har.
Det er her inngripen i andre lands indre anliggender må forankres.
Det er jo et kjempeparadoks at det internasjonalw samfunn har måttet stå utenfor gjerdene og sett på at Israel bombet Gaza natt og dag i to år, og i løpet av få år har drept flere leger, helsepersonell, hjelpepersonell og journalister enn noen annen nasjon siden årtusenskiftet. Pga stormaktenes vetorett.
Denne nasjonen skal altså være med å sikre demokrati i Iran, og denne atommakten, som selv unndrar seg enhver kontroll, skal sikre at Iran ikke får utvikle atomvåpen.
Det beste vi kan gjøre er å hegne om det FN-systemet, og ikke la brutale bøller som Trump, Putin og Netanyahu herje fritt.

6 Likes

Utenom Russland da, som fortsetter krigen sin i Ukraina? :thinking:

2 Likes

GCC landene som ble angrepet ble angrepet siden USA har baser i disse landene og USA brukte disse basene i krigføringen. Var ikke vilkårlig hvilke land som ble angrepet. Iran sendte brev før krigen og etter angrepene for å rede gjøre for hvorfor de angrep GCC.

Hva vil det si å forholde seg moderat til et folkemord? Jeg dro frem Gaza siden Christian gjentagende drar frem Ukraina når det snakkes om Iran.

Debatten som du referer til kjenner jeg ikke til.

1 Like

Hvis man ikke skal forholde seg til FN så blir det den sterkestes rett. Det er dette Russland, USA og Israel praktiserer. Jeg synes det ikke er greit.

2 Likes

I de fleste tilfeller er jeg enig.
Men hadde det vært feil om f.eks. et annet land hadde grepet inn og forhindret folkemordet i Rwanda?
I flere andre tilfeller der Nato har tatt aksjon, er det i utgangspunktet ikke alltid feil. Feilen er heller at man ikke har hatt plan og oppfølging av det aktuelle land i ettertid.

3 Likes

Alle landene nektet bruk av basene før de selv be angrepet.

Du skal ikke være moderat til folkemordet, men unngå blind lojalitet til eller mot aktørene i verden. Du kan være i mot Israel uten å støtte Iran og benekte deres ugjerninger som er minst like alvorlige.

2 Likes