Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Bare gå på X og se. Det er non stop fra alle kanter med latterligjøring. Jeg følger ikke noe slike maga folk selv så har ikke linker å dele uten å grave frem.

Veld verd å ta seg noen timer innpå der og se selv. Det er ganske god underholdning.

Brukte omtrent ikke X i det hele tatt før denne krigen startet, men nå må man nesten skal man kunne greie å få et visst overblikk over hva som er korrekt eller ikke. Vanlig media re-poster jo bare blindt hva enkelte på X poster totalt uten noe form for faktasjekk.

4 Likes

Rubio: Muligheter for godt nytt om Iran-forhandlingene i dag
– Jeg tror kanskje det er en mulighet for at verden vil få noen gode nyheter i løpet av de neste få timene, sa Marco Rubio til pressen i den indiske hovedstaden New Delhi.

Han bekrefter at det har vært framgang de siste 48 timene i arbeidet med å få i stand en diplomatisk løsning på krigen som Israel og USA startet 28. februar. Indias naboland Pakistan mekler i samtalene mellom Iran og USA.

Ifølge nyhetsbyrået Reuters’ kilder er ikke atomspørsmålet en del av det som beskrives som et omforent memorandum (MOU) – en midlertidig avtale eller rammeverk. Det bli iverksatt i tre faser, ifølge kildene: Først avsluttes krigen formelt, deretter løses krisen i Hormuzstredet før en 30 dager lang periode med forhandlinger om en bredere avtale starter. Denne perioden kan forlenges.

Ifølge en av de pakistanske kildene som Reuters har snakket med, kan ytterligere forhandlinger starte etter at den muslimske id-høytiden er over på fredag. Det forutsetter at USA godkjenner rammeverket.

USAs president Donald Trump sa lørdag at et såkalt omforent memorandum med Iran i stor grad er framforhandlet, at de siste detaljene fortsatt diskuteres, men at de snart blir kunngjort.

2 Likes

Det er bare å dele en skjermprint eller to det. Veldig lett å vise til alt som blir hevdet og skal være sant, men å dokumentere det, det er visstnok veldig vanskelig…

4 Likes

Det er ikke spesielt lett å søke opp slikt på X (kanskje det er det, men er relativ ny bruker der så ikke vant til hvordan det gjøres).

Tok et kjapt google søk nå, og her er en random artikkel (ingen anelse hva slags nyhetskanal dette er)
https://www.rawstory.com/trump-maga-2676935655/

Burde vel ikke akkurat være overaskende for noen at han mister støtte selv fra endel av sine egne om denne avtalen blir gjennomført? Obama sin avtale fremstår jo som rent gull med diamantstrø drysset på toppen til sammenligning.

7 Likes

Her ligger det an til nye Fredspris-forventninger om Trump virkelig greier å avslutte denne krigen han startet. :roll_eyes:

3 Likes

Bare av Israel-first gjengen som er åpenbart misfornøyd med dette.

1 Like

Strategic mistakes carry consequences I strongly agree with

@DanielBShapiro

The deal is deeply flawed. It will likely create serious strategic costs for any future confrontation with Iran. But given the options President Trump actually had, it was probably the least bad choice. A naval blockade was not going to force Iran to surrender. Returning to war would have caused massive economic damage, with no guarantee of Iranian capitulation. In the end, Trump was forced to accept Iran’s terms because the alternatives were even worse. This is a very bad deal but it may have been the best available option after a campaign that became a strategic fiasco. It was built on a profound misunderstanding of the Iranian system, and it has likely produced a more extreme and more determined Iran. In American terms: you break it, you own it. Israel and the United States may not have succeeded in toppling the Iranian regime, but they did shatter the fragile stability of the Gulf, and, to a significant extent, the stability of the global economy, without achieving regime change in Iran. At that point, it became America’s responsibility to restore at least a measure of stability to the global economic system, even at the high price of accepting the survival of the Iranian regime, strengthening it economically, and allowing it to preserve much of its conventional capabilities. It is an extremely costly price to pay. But when the alternatives are bad there was no other way. when you break the system, you own the consequences.

https://x.com/citrinowicz/status/2058397679026049521

5 Likes

Vanskelig å se noen andre enn Iran som er fornøyd med denne avtalen om man tar utgangspunkt i status før krigen til sammenligning.

Ser ut som Irans militære talsperson er noenlunde fornøyd i det minste :joy:

3 Likes

Andre land i midtøsten virker veldig fornøyde:

Driving the news: In addition to the call with Netanyahu, Trump spoke with the leaders of Saudi Arabia, the UAE, Qatar, Egypt, Turkey and Pakistan.

Hele verden bør puste lettet ut at Hormuz blir åpnet og oljeprisene vil falle ned mot $80-$90 på mandag.

Så du mener de er fornøyd med en avtale hvor Iran kontrollerer stredet, og ikke gir fra seg uran?

Kanskje de er fornøyd med at de slipper unna med missiler og droner mot sine oljeanlegg, men tvilsomt de er så veldig happy med Iran sin nye rolle i midtøsten som en supermakt.

Btw, Axios som kilde er vel den minst troverdige kilden hittil denne krigen, men litt morsomt du som er så anti Israel bruker en Israelsk journalist med bakgrunn fra Israels unit 8200 som kilde.

“We are ready to reassure the world that we are not seeking nuclear weapons,” Pezeshkian said, according to local media reports.

But the Iranian president emphasised that Tehran’s negotiating team “will not compromise” when it comes to the country’s “honour and dignity.”

Bare fordi jeg er i mot staten Israel betyr ikke det at jeg har noe form for hat mot tilfeldige Israelere? Det at du tenker i den retningen viser egentlig mer om deg enn meg.

Barak Ravid er en prisvinnende journalist. Synes reaksjonen mot han og Axios i denne krigen har vært overdrivende.

Stredet åpnes med denne avtalen. Uran skal det forhandles om. Sånne ting tar tid. Obamas Iran-avtale tok flere måneder om ikke år å lande.

Jeg har omvendt holdning. Jeg har ingenting i mot landet Israel, men jeg liker ikke noen av enkeltpersonene i landet som feks de verste hardliners.

Barak Ravid var kontroversiell lenge før denne krigen startet, men når det kommer til troverdighet så taler jo bevisene for seg selv.

I denne artikkelen fra 2024 i Mintpress så ser jo det ikke ut som Barak er spesielt på din side når det kommer til meninger rundt Israel, Iran og Palestina?

1 Like

Hva han mener om konflikten henger jeg meg ikke opp i. Hele verden kan ikke være enig med meg. At en Israeler har annerledes mening enn meg når det kommer til Israel/Palestina må jeg nesten regne med.

Synes uansett han er en flink reporter med gode kilder.

Ja folk har selfølgelig lov til å være uenig, akkurat som du og jeg er uenige i at Barak er en flink journalist.
Min mening er at han har konsekvent drevet med hva Trump kaller fake news gjennom hele konflikten. Jeg har ikke fulgt han før, så jeg har ingen formening om hans tidligere arbeid.

Han bruker som regel “kilde i det hvite hus” som sine kilder på det han poster, og siden det matcher ganske godt med hva Trump sier så kan man vel kanskje anta det er Trump selv som er hans kilde.

Det enkleste for de som ikke vet hva de skal tro eller ikke er jo bare å lete opp historikken på hva denne journalisten har postet i løpet av krigen, så gjøre seg opp sin egen mening.

Ja nei hva i alle dager skal man si til slikt. Er fyren 100% dement?
Tenker Iran skynder seg og signerer med slike fine motivasjons tweeter.

8 Likes

Han er virkelig ikke frisk.

Blir interessant å se om Israel fraksjonen vurderer å få han fjernet som president i gjengjeld for denne fiaskoen av en krig.

4 Likes

Så ingen deal idag alikavel altså. Jeg som var helt sikker på at DENNE gangen var det i boks :joy:

4 Likes

Er og blir en vits :joy:

Ene øyeblikket er det AI bilder av bomber og granater i hodet på Iran. I det neste er det store flotte ord, vegg av tekst om hvor profesjonelt alt er.
For så bare timer senere nye AI bilder hvor man bomber Iran igjen…

:joy::joy:

Det blir for dumt, og man kan jo ikke ta mannen seriøst lenger.

Tror apparatet rundt ham jobber i høygir for å unngå total fadese.

7 Likes

Iran gir ikke fra seg sitt beste kort (Hormuz) så enkelt. Tiden er på deres side. Både Trump og verdensøkonomien vil tape. Iran vil fortsette å hale ut tiden.

3 Likes