Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Tusen?

Hvor mange av sine egne dreper Iran for at regimet skal få sitte ved makta?

Ta Libanon, Hizbollah står for en folkegruppe som er ca 25% av befolkningen som med Irans støtte drar landet inn i krig med Israel.

4 Likes

Fører denne øvelsen i å sammenligne pest og kolera noen steder?

3 Likes

Mange hakk?
I Syria sendte Iran inn Revolusjonsgarden og titusenvis av leiesoldater for å redde regimet, noe som forlenget krigen og bidro til over 500 000 drepte. I Jemen døde rundt 377 000 etter at proxyene opprettholdt krigføringen i årevis med massiv hungersnød. Det er de største krigene Iran er medskyldige i, men ikke alle.

8 Likes

Sorry, jeg sammenligner ikke okkupasjonsmakt som begår folkemord og massemorder barn med land som ikke gjør det.

Når Iran har vært like grusomme ting som Israel, så kan vi ta en diskusjon.

Jeg sammenligner gjerne Nazi Tyskland med Israel, der kan vi ha en diskusjon.

1 Like

Her er en vill ide fra meg. Hva om neste gang de skal lage en avtale så er alle parter som er nevnt i avtalen med på å diskutere avtalen?

5 Likes

Tror greia her er at JD har innsett at han bokser i en annen vektklasse enn motparten, og nå sitter han hjemme og nidleser “Diplomacy for Dummies”

7 Likes

Trump: «Det er antageligvis en betingelsesløs overgivelse» :clown_face: :clown_face: :clown_face:

7 Likes

Sånn sett så har jo han rett da, bare at det er omvendt vei fra hva han mener

5 Likes

Er enig i at regimet i Iran er ille.
Men uansett hvor ille Iran er, så blir vel ikke Israel sin framferd noe bedre?
Er det ikke på tide at vi tar inn over oss hvor grusom den nåværende regjeringen i Israel faktisk er? Dette er jo ikke en fotballkamp der man heier på det ene laget.

8 Likes

Dette har blitt den store boomerangkrigen der resultatet ble et helt annet enn hva de militært overlegne aggressorene så for seg. Det kommer sikkert som en overraskelse, i alle fall for Israel, at krig ikke er universalløsningen på alle konflikter.
Tegn i tiden tyder på at Putin er i ferd med å oppleve det samme.
Tragisk for opposisjonen i Iran som nå må slite med et regime med enda større legitimitet enn før krigen.
Men siste ord er ikke sagt. Trump har ikke bare demokratene å kjempe mot, men hele den jødiske lobbyen som opplever at Israel er kastet under bussen.

Bibi ble nesten genierklært for hvordan han greide å lokke USA med på et angrep på Iran. Resultatet foreløpig er vel “så der”.
Det er nesten ikke til å fatte hvor stor skade Netanyahu har påført sitt land de siste par årene.

6 Likes

Det gjør vel de fleste?

Men hele problemet med å diskutere Israel (vs. alle andre) blir fort bare en diskusjon rundt spørsmålet:

“Hva er det egentlig legitimt å foreta seg for å forsvare seg selv?”

Vi kan jo sammenligne med dette scenarioet:

Et land bomber et annet lands marinebase, uten å erklære krig.

Det andre landet bruker 4-5 år på å bombe det andre landet ned i støvlene, dette inkluderer teppebombing med napalm av papirhus (120k døde en natt eller noe slikt?) og bare for å toppe det hele, et par stk atombomber.

Var det innafor som en reaksjon eller ikke? Altså, de kunne jo bare svart på PH med å strike en enkelt japansk marinebase? Ville ikke det vært proposjonalt? Og var US of A noe i nærheten av å bli trua som statsdannelse av keiserriket Japan i 1941? Nope. Så man kanke bruke det som passende unnskyldning heller.

Så hvor problematisk synes vi egentlig at USAs kampanje mot Japan 1941-45 egentilg var?

4 Likes

Bibi er hverken smartere eller dummere enn han har vært de siste par tiårene. Den store forskjellen er at USA faktisk fikk inn en president som lot (og lar) seg manipulere, noe som er smått utrolig i seg selv. Men det er ca. det man får når man har velger en statsleder som setter seg selv og egne mål over nasjonens. Siste setning gjelder vel også for Israel, når jeg tenker meg om. Og Iran, bare at befolkningen der neppe kan sies å ha “valgt” sine egne ledere, hvis man da ikke skal hevde at revolusjonen i 1979 var et slags valg. Iranere flest har nok trolig lært leksa si, som er at man skal være “careful what you wish for”, for man får ofte noe helt annet. Israelerne og amerikanerne driver og oppdager det akkurat nå.

5 Likes

Tror det diskuteres litt forskjellige problemstilinger her. Kan ikke se noen her innpå som direkte forsvarer alt Israel gjør og supporterer alle handlinger.
Her slenger et par stk som forsvarer Iran, Hamas og Hezbollahs handlinger blindt, men de om det.

Jeg tenker det hele er ganske “enkelt”. Skal det bli slutt på krig og bombing så må ALLE parter sitte ved bordet, så signere en avtale ALLE blir enig om. Så må den parten som ikke følger avtalen ta konsekvenser av sine egen handlinger.
At Israel skal godta en avtale som de ikke engang fikk lese før den ble postet i media er jo ganske rart, og ikke minst de skal ikke reagere (om enn for voldsomt) om de blir bombet av Hezbollah?

Det blir jo det samme som Israel påberoper seg retten til å bombe Iran, men Iran har ikke lov å bombe tilbake.

2 Likes

Ser det diskuteres hvem som er verst,- Iran eller Israel.
Svaret finnes i et anerkjent tidsskrift jeg var så heldig å lese som liten.
Alle i regionen (midt-østen) er «klin gærne». Bladet heter Asterix and the black gold :laughing:

Begge (alle) sider er radikaliserte og en jævla smeltedigel som vil fortsette å gløde til evig tid.
Donald er i alle fall ikke den rette til å roe gemyttene.

6 Likes

Her synes jeg du tillegger @Christian holdninger han ikke har vist. Jeg skal ikke uttale meg om hvem som er verst men å kalle den ene parten verre enn den andre er ikke å renvaske den som er nest verst. Må slutte med slike dumme slutninger.

3 Likes

Når Donald får helgen på seg til å se reaksjonene på hans overgivelse tenker jeg han gjør noe desperat innen mandag. Selv republikanere skjønner at dette kommer til å bli fullstendig latterliggjort. Både Vance og Rubio er ferdige som politikere hvis de ikke tar avstand fra Donald nå.

Oljen kommer til å sprette opp igjen, kanskje til 150.
Hormuz blir ikke åpen som før.

6 Likes

Det som slår meg når jeg leser i tråden er hvor fort diskusjonen glir over til å handle om hvor forferdelig Israel er, mens folk nærmest hopper bukk over det som faktisk har skjedd de siste ukene. Israel har fått enorme mengder kritikk fra fn, Europa, medier, akademia, demonstranter, tidligere politikere og halve internett. Det er knapt en dag uten fordømmelser, men plutselig sitter vi her med en avtale hvor Iran får oljesanksjoner lettet, Regimet overlever, Hundrevis av milliarder kan komme inn i økonomien, Atomspørsmålet er fortsatt ikke endelig løst, Hamas skal ifølge iranske kilder bygges opp igjen, Hezbollah eksisterer fortsatt, Houthiene eksisterer fortsatt og reaksjonen til mange er fortsatt……“Ja, men Israel da?”
Det er nesten som om enkelte ikke klarer å analysere utfallet av en konflikt uten først å forsikre alle om at de misliker Netanyahu.
Ingen seriøse mennesker påstår at den israelske regjeringen er uskyldsren, men det er da for faen heller ikke et argument. Spørsmålet er ikke om Netanyahu er en drittsekk. Spørsmålet er om denne avtalen faktisk løser problemene som utløste krigen. Hvis svaret er nei så er det ganske relevant å diskutere det uten at hver eneste post må innom en obligatorisk bekjennelse om hvor fæle israelerne er. Det mest fascinerende er egentlig at folk snakker som om krigen beviser at militærmakt ikke fungerer. Virkelig? Iran er ved forhandlingsbordet. Hormuz skal åpnes.
Sanksjoner brukes som forhandlingskort.
Regimet har brukt måneder på å unngå full eskalering. Hele jævla avtalen eksisterer nettopp fordi begge sider har påført hverandre kostnader de ikke ønsket å bære videre. Det er nesten som om enkelte har bestemt seg for konklusjonen først og deretter leter etter argumentene etterpå og det gjelder for øvrig både Israel fans og Iran fans. Begge leirer virker tidvis mer opptatt av å heie på laget sitt enn å forstå hva som faktisk skjer.

14 Likes

Hele Libanon må brenne, sier Israels sikkerhetsminister Itamar Ben-Gvir, som tilhører ytre høyre.

Det skal bli meg noe vill vest tweeter fra Donaldo når han våkner opp senere…
Korthus avtalen hans står i full fyr.

2 Likes

Minner meg litt om “avtalen” Trump gjorde med Putin etter besøket hans i Alaska. Same shit, gjør avtale med en part i en krig og ignorer den andre.

Den relevante biten er da ikke at han tilhører ytre høyre, men at han er sikkerhetsminister.

Du spurte @Rockpus om hvor mange Israel dreper for hver israeler som dør? Vel… Her er hva sikkerhetsministeren mener er riktig.

– For hver tåre en israelsk mor feller, må tusen libanesiske mødre gråte. Hele Libanon må brenne, skriver Ben-Gvir på X.

6 Likes