Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Tror du har rett. Nå fikk de «bevis» på at Ayatollah Ali Khamenei sitter hos Allah og styrer, for hvordan skulle det ellers vært mulig å vært så fullstendig idiot som Donald….?

3 Likes

Tenkte meg det ikke, da er vi igang igjen

4 Likes

Ingen bombe her, Israel kommer til å sabotere alle former for våpenhvile fram til valget i oktober er over.

2 Likes

Blander du Israel og Iran her?
Det er Iran som sitter på stadig større forhandlingsmakt desto nærmere mellomvalget man kommer. Dette er en oppvisning fra Iran som dasker Trump, Vance, Rubio, Hegseth & co i trynet.

USA må gi Iran alt de vil, og samtidig utsette å forhandle om det essensielle til etter mellomvalget. Og det vil så klart ikke Israel være med på, og derfor saboterer de. Hvordan skal USA få kontroll på Israel eller komme seg ut av denne gordiske knuten? De har driti noe så jævlig på draget. Hvordan skal Trump få oljeprisen ned til 60 igjen før mellomvalget? Lagrene er på rekordlave nivåer og man går nå inn i kvartalet med høyest oljeforbruk ila året.

5 Likes

Sabotere? Selvsagt. Folk snakker som om Trump er den eneste som har et valg å tenke på. Netanyahu sitter i akkurat samme situasjon.
Trump trenger en avtale han kan selge som fred og stabilitet. Bibi trenger å overbevise israelske velgere om at han ikke lot Iran slippe unna.
Det er derfor jeg har vanskelig for å se at dette blir en rett linje mot varig våpenhvile. Hver eneste innrømmelse Trump ønsker å gi Iran er potensielt politisk gift for Netanyahu. Så lenge valgkampen ruller ville jeg forventet flere militære aksjoner, flere konfrontasjoner og flere forsøk på å presse grensene for enhver avtale som måtte komme.
Ingen politikere går inn i et avgjørende valg ved frivillig å gi motstanderne et narrativ om at de var svake på sikkerhet. Det gjelder Trump og det gjelder Netanyahu i minst like stor grad.

4 Likes

Jeg tror Iran faktisk har kalkulert inn at akkurat dette her skal skje. De fremstår i en egen liga når det kommer til 4D chess spilling.

USA har nok ikke skjønt at Iran er villig til å dra dette ekstremt langt, og ikke er like opptatt av verken de økonomiske konsekvensene eller potensielle nye angrep fra USA.

Tipper de drog inn Libanon kortet helt bevisst inn i forhandlingene siden de visste at Israel aldri kommer til å godta at Hezbollah fyrer av missilier og droner mot Israel uten motangrep. Og hver gang det skjer så bare truer de med å stenge stredet, eller som nå faktisk stenge det. Så legger all skyld over på Israel, og kommer dermed nærmere sitt hovedmål, utslette staten Israel.

Om de derimot overspiller kortene sine nå eller ei gjennstår å se. Men det sier nok en hel del om prestestyret og hva de faktisk er ute etter å oppnå. Det er ikke penger og velstand for eget folk.

Legg og merke til at de fortsetter spille spillet med at det er ikke de det står på heller, ref at de sender representanter til Sveits for forhandlinger selv om de stenger stredet. De spiller rett og slett spillet ekstremt smart.

10 Likes

Helt enig i at Bibi ikke kan gå med på at fienden som ønsker å utslette Israel kan få “vinne” og få gå enormt styrket ut av konflikten. Det vil være karrieremessig selvmord.

Men ikke enig i at Trump har gått til krig for å vinne noe mellomvalg. Trump har driti seg ut og blitt lurt inn i noe som viste seg å bli helt katastrofalt.
Trump har selv sagt han trenger å få en slutt på dette omtrent på enhver måte, for at børsene skal holde seg oppe og at oljeprisen MÅ ned.

Amerikanerne bryr seg katta om det er fred og stabilitet i midtøsten mellom Israel, Iran og alle lakenlandene der. De fleste synes det var kokkelimonke at USA gikk til angrep der borte i en annen verden i det hele tatt (stikk motsatt av hva Trump gikk til valg på). Det er bensinprisen amerikanerne er opptatt av.

4 Likes

Det er vel heller ingen som har påstått det?
Poenget er ikke at Trump gikk til krig for å vinne et valg. Poenget er at både Trump og Netanyahu må forholde seg til politiske konsekvenser av det som skjer nå. Trump må selge utfallet til amerikanske velgere. Netanyahu må selge utfallet til israelske velgere. Det er en ganske vesentlig forskjell.
At politikere tar hensyn til valg betyr ikke at de startet konflikten på grunn av valget. Det betyr bare at valg påvirker hvilke løsninger de er villige til å akseptere når konflikten først er i gang.

4 Likes

Tydeligvis ikke så åpenbart som eg trodde at eg mener valget i Israel. Enn hver form for fred er politisk selvmord for Bibi, noe som i deretter vil medføre både vanære å etter alle solemerker korrupsjon dom å trolig fengsel i resten av sine levedaget.

5 Likes

Tror du Trump vil bruke utfallet med den elendige avtalen og krigen i midtøsten han gikk til, og seinere fikk slutt på, i valgkampen for å selge det inn til velgerne? Som at Amerikanerne nå er trygge fra angrep fra Iran som er desarmert da eller?

Eller tror du han ikke ønsker å bruke det for at det helst skal gå over i glemmeboka, og at han aller helst håper bensinprisene på mirakuløst vis skal falle mest mulig fram mot valget?

Igjen svarer du på noe jeg aldri har skrevet.
Hvor har jeg sagt at Trump skal stå på valgmøter og skryte av Iran avtalen? Jeg skrev at han må selge utfallet til velgerne. Det er noe helt annet.
Hvis utfallet blir oppfattet som en fiasko må han forklare hvorfor det ikke er en fiasko. Hvis utfallet blir oppfattet som en suksess kommer han til å ta æren. Hvis utfallet havner midt imellom kommer han til å prøve å skifte tema. Det er sånn politikk fungerer. Såpass skjønner du?
Hele poenget er at Trump ikke opererer i et politisk vakuum. Han har velgere, partifeller, donorer, meningsmålinger og valg å forholde seg til. Akkurat som Netanyahu har. At du klarer å vri det om til at jeg påstår Trump gleder seg til å turnere USA med «Iran avtalen 2026» som hovednummer sier mer om lesingen din enn om innlegget mitt.

Virker som Trump hovedsaklig er opptatt av aksjemarkedet og oljepris. Ikke mellomvalget.

Det er i full gang nå med panic posting fra alle kanter om at stredet ikke er stengt og 55 skip har passert hittil idag (som er ren løgn og ikke i nærheten engang av faktiske tall tracket av alle andre kilder)

2 Likes

Jeg skjønner ikke hva du ønsker å diskutere.
Er det begrepet sabotere du reagerte på?
Du skriver selv lengre ned at så lenge valgkampen ruller så vil Israel gjøre flere militære aksjoner for å presse grensene og hindre at det blir noen avtale.

Du får akkedere videre om det er semantikken og definisjonen av å sabotere du reagerer på.
Så klart vil ikke bibi og israel være med på noen fredsavtale inn mot valget da hele israel ønsker iran til livs. Fra Trump sitt ståsted så oppleves det som at Bibi saboterer for ham. Der er vi enige.

For USA og resten av verden utenom Israel er det viktigste nå at Hormuzstredet åpnes og forblir åpent - mer og mindre uavhengig av de betingelse Iran måtte oppnå.
Israel, som startet denne krigen, vil forbli syndebukken dersom fortsatt okkupasjon og angrep i Sør-Libanon torpederer denne skjøre skissen til avtale.
Nå har Netanyahu aldri vært særlig opptatt av omdømmebygging, og kritikere av Israel havner uansett i sekkeposten merket “antisemitter”.
Spørsmålet blir hvor alvorlig Netanyahu og israelske velgere tar de skarpe advarslene fra Trump og Vance mot å komme på kant med, ifølge de to, Israels eneste gjenværende venn . En venn som forsyner Israel med brorparten av landets våpen som for en stor del er betalt av amerikanske skattebetalere.
Og selvfølgelig om Trump tør å straffe Israel på noen måte, og dermed komme på kant med den jødiske lobbyen i forkant av mellomvalget.

7 Likes

De har tre bønder på brettet, og klarer likevel å rundspille motstanderne. Det er godt jobba. Men det hjelper jo at motstanderne ikke er samkjørte.

Jeg tror Bibi trodde han gjorde tidenes varp da han klarte å lure Don The Simpleton med på dette korstoget (ja, jeg vet, festlig ordvalg), men han feilvurderte likevel. For Don har ikke stayerevne, og Don er villig til å kaste hvem som helst under bussen hvis hans posisjon er truet. Hvilket den er nå. Skjønner ikke at bibi trodde han var spesiell, er jo bare å se på hvordan Don Tzu behandler alle de gamle “allierte”, mønsteret burde være helt obv. for alle. Men kanskje fristelsen ble for stor, likevel. IDK. Israel ender fort opp som den største taperen her. Etterfulgt av USA.

6 Likes

Fantastisk situasjonsforståelse!

image

4 Likes

Håper han har med seg vasilin :laughing:

Skal vi gjette på utfallet?

• 300 milliarder dollar i oppreisning for skadene man er påført gjennom angrepene
  • fjerning av sanksjoner og la oss handle fritt med resten av verden
  • la regimet og måten vi styrer landet på få være som det er
  • frigi alle fryste midler
  • atomprogrammet kan vi la ligge få være i fred til etter mellomvalget, da kan vi eventuelt forhandle om dette
  • fri adgang til å utvikle ballistiske missiler og andre våpenprogrammer
  • iran må pelle seg hjem og slutte å angripe og bedrive folkemord
  • hormuz åpnes tollfritt til etter mellomvalget, men deretter så kan det bli aktuelt at tollavgifter må betales til iran og oman. Trump er jo så glad i beautiful tariffs og havneavgifter for skip fra kina etc, så det må iran også få lov til
1 Like

Full stopp i forhandlingene inntil USA skremmer Israel tilbake i kurven

Olja åpner i kveld med stengt Hormuz

7 Likes

Kan jo se ut som de har blitt enige om hvordan de skal forhandle, og det er jo fint :eyes: