USA har lovet å få kontroll på Israel og Iran har fått alt de ba om, så da fortsetter samtalene likevel ja.
«Israel startet denne krigen.»
Hvilken krig snakker du om?
Hvis du mener krigen etter 7. oktober så var det Hamas som angrep først. Hvis du mener konflikten med Iran så har Iran i flere tiår finansiert og bevæpnet grupper som har angrepet Israel via stedfortredere. Du kan mene mye om Israels respons, Netanyahu eller krigføringen generelt, men å late som historien begynte den dagen Israel svarte militært blir litt for enkelt.
Denne konflikten har, som vi begge vet en lang historie med mange nyomdreininger. Mange vil mener 7. Oktober representerte nok en ny omdreining - i likhet med fullskalangrepet fra USA og Israel på Iran i februar med likvidering av landets ledere, etc. Det er resultatet og de videre konsekvenser av denne krigen USA og Iran forhandler om i Genève, og der mange mener Israel er kastet underr bussen
Og det var i denne konteksten jeg skrev at Israel startet denne usedvanlig dårlig planlagte krigen i Iran.
Om du synes det var vanskelig, kan jeg evt. ta det mer i detaljer.
Men her har vel Christian kommet deg til hånde?
Da er vi jo allerede et stykke nærmere hverandre enn det opprinnelige innlegget ditt ga inntrykk av.
For det er en vesentlig forskjell på «Israel startet denne krigen.» og «Israel startet den siste militære eskaleringen i Iran konflikten.» Det siste kan man diskutere. Det første blir vanskelig når du selv innleder med at konflikten har en lang historie med mange nyomdreininger. Så nei jeg trenger ikke detaljene. Det var nettopp detaljene som manglet i den opprinnelige formuleringen.
Når man skriver «Israel startet denne krigen» høres det ut som historien begynte da israelske fly lettet. Det er jeg ikke enig i. Når du nå beskriver det som den siste fasen i en flere tiår lang konflikt er det en langt mer presis beskrivelse.
Angrepet fra USA virker helt hodeløst. Har sett noen som spekulerer i at USA visste noe som vi ikke får vite, om Iran og et nært forestående nukleært angrep. (Antar i så fall en «skitten bombe»).
Kan dette være mulig?
Jeg antar det er vill fantasi, men på den annen side virker det helt surrealistisk det Trump & Co driver med nå hvis de ikke var tvunget til å gjøre noe ……
USA og Iran har en lang historie i konflikt.
Trump ønsket kanskje å oppnå noe som tidligere presidenter ikke har greid. Jmfr. atomprogrammet.
Når Israel lokket med et gunstig vindu for angrep og grusing av regimet, var han antagelig ikke vond å be.
Resultatet er at Obama-avtalen fortsatt er gullstandarden som Trump foreløpig ikke er i nærheten av.
Ukrainske droner og kommunikasjonssystemer kommer til å bli ganske relevante for selvforsvar i regionen.
Ukraina avduker SIRENA-drone med EW-system og AIM-9M-missiler på Eurosatory
Funker også mot shahed-droner. Ukraina har begrensning på hvor mye de kan eksportere (pga støtte og behov til krigen sin), men både GCC og USA tar i bruk Ukrainske system i krigen med Iran. Finnes produsent på børsen tro?
Her leser jeg “åpent russisk vindu”.
Når drone- og rakettvern er på plass der nede om 3 år og rørledninger lagt bort fra Hormuz, så skal man ikke se bort fra at Donald og Bibi er klare for å la det regne bomber over Iran igjen.
Vi får se hvordan forholdet mellom USA og Israel utvikler seg. Netanyahu gjentok forleden sin målsetting om å gjøre Israel mer uavhengig av USA og amerikansk våpenhjelp, og i USA er velgermassen i bevegelse når den gjelde den inntil nylig helt betingelsesløse støtten til Israel.
Trump er desperat på å få ned prisene kjapt for å vinne litt mer popularitet før mellomvalget.
Men det er jo helt naturlig at prisfallet henger litt etter på bensin. Noen skal jo ha betalt ut ifra hva de betalte når oljen ble kjøpt inn også.
Når det er sagt så er det egentlig helt utrlig at oljeprisen allerede er på samme nivå som dagen før USA startet krigen mot Iran. Sitter med en følelse av at oljeprisen skal en tur opp igjen før året er omme.
Markedet har stor tro på Iran konflikten er over, men ingenting er egentlig løst og Iran er de som sitter på kortene her og blir ikke å oppgi atomprogrammet fordi Trump kaster penger på prestestyret.
Ja de har jo egenltig ikke kommet frem til stort egentlig, bare blitt enige om å forhandle uten å skade egen økonomi mens de forhandler.
Men uansett er det lagre som skal fylles opp igjen og noe infrastruktur/felter i regionen som er skadet og opererer redusert en god stund enda. Så litt skeptisk til at ting er så fint som oljeprisen tilsier 
Men nå er jo jeg allerede overrasket over oljeprisutviklingen så kan sikkert bli overrasket en gang til 
Markedet hadde begynt å prise inn amerikansk angrep da, så jeg mener bunnen er mer relevant. Det var i hvert fall plenty prat her om mulig angrep fra USA før det skjedde. Flyttingen av hangarskipene var nok det som utløste reaksjonen i oljeprisen.
- Mid-January 2026: The carrier strike group centered on the USS Abraham Lincoln was redirected from the Indo-Pacific toward the Middle East.
- January 26, 2026: The Abraham Lincoln strike group officially entered U.S. Central Command’s area of responsibility in the Middle East. Reuters, CBS/AP, and other reports described the carrier and accompanying destroyers arriving amid rising tensions with Iran.
- February 11–13, 2026: Reports emerged that the Pentagon had ordered a second carrier strike group to prepare for deployment. Initially, reports pointed to the USS George H. W. Bush, but by February 13 officials indicated that the USS Gerald R. Ford would be sent instead.
- February 13, 2026: Multiple reports stated that the Gerald R. Ford was being redeployed from the Caribbean to the Middle East, creating an uncommon two-carrier posture alongside Abraham Lincoln.
- February 20, 2026: Open-source reporting placed the Gerald R. Ford near Gibraltar en route eastward.
- February 26–27, 2026: Reports indicated the Gerald R. Ford had moved from a stop near Crete into the Eastern Mediterranean, off Israel, just before the February 28 strikes.
Det er nå samme pris som når et amerikansk angrep så ut til å kunne skje. Noe som passer greit med situasjonen? Det kan godt skje en eskalering til, men begge parter vil blø hvis det skjer, akkurat som sist?
Det er jo verdt å få med seg at de harde frontene som kommer fram i media ikke nødvendigvis reflekterer det som skjer på bakrommet.
En oppblussing av konflikten er kanskje ikke så stor før mellomvalget, men etterpå er jo sannsynligheten veldig høy vil jeg anta. Tenker fristelsen for å ta ut sentrale personer i Iran regimet blir for stor for Israel. Og da vil vi få det gående igjen.
Kan ikke tenke meg at Iran godtar dette
USAs president Donald Trump hevder at Iran har informert USA om at de ikke vil kreve toll, forsikringspremie eller andre kostnader for skip som passerer Hormuzstredet.
– Hvis dette er falsk informasjon, vil forhandlingene avsluttes umiddelbart! skriver Trump på sin egen plattform Truth Social onsdag ettermiddag.