grunn til oljeopptur?
mja…
grunn til oljeopptur?
mja…
Iran beholder tydeligvis full kontroll over Hormuz fortsatt:
In a brief message on X, the Persian Gulf Strait Authority (PGSA) said, “Any passage through routes outside the framework designated by PGSA will not be covered by safe passage guarantees and will not be entitled to insurance coverage or related liabilities”.
It said the message was issued in response to multiple “inquiries”, and it comes after a Singapore-flagged vessel was attacked off the coast of Oman earlier today.
“The consequences arising from passage through unauthorized routes shall be the responsibility of the owner, operator, and vessel commander,” the PGSA message concludes.
Har ikke USA garantert for trygg passasje? Og det er jo ikke PGSA som forsikrer disse skipene? Denne uttalelsen betyr vel bare at Iran mener de skal ha kontroll og de som utfordrer kontrollen kan ikke garanteres av Iran, som ønsker at de har kontroll. Altså: “dersom de ikke har tillatelse av oss, så angriper vi.”
USA har vel egentlig ingen måte å garantere trygg passasje.
Dette er nok Iran som vil vise styrke ja. Å vise/uttale at de fortsatt kontrollerer et av verdens viktigste handelsområder er viktig signal både overfor egen befolkning (styrker egen støtte og nasjonalfølelse) og USA (pressmiddel i forhandlingene). Viser at de fortsatt har makt.
Ikke at jeg er noen fan av Iran men de har egentlig håndtert denne krigen veldig bra.
Kanskje ikke helt ulogisk men samtidig har verdens oljelagre en langt lavere fyllingsgrad og en del infrastruktur og felter er skadet slik at det i praksis er redusert oljeproduksjon som følge av krigen. Så hadde ikke vært helt ulogisk om man kjempet litt hardere om oljen for å få fylt lagrene sine igjen heller 
Jeg tipper Kina ikke gidder å kjøre prisene i været for å igjen øke de store lagrene sine. De er tross alt en stor kjøper som ville fått store økte kostnader.
Ja de har jo makt i form av trusler. Det jeg mente var at i slike situasjoner er ikke skipene forsikret dersom de prøver å passere, men at USA har garantert for dette. Dvs. erstattet Loyds. Men det er vel ikke mange tankere som tørr trosse Iran likevel og risikere liv og helse for besetningen. Så inntil USA og Iran blir enige om noe (den siste “avtalen” var vel at Iran skulle slippe igjennom uten kostnader), så må USA forsøke å forhindre Iran til å legitimere truslene sine dersom de vil ha noen som helst transport gjennom stredet.
Da skulle vi gått all-in i olje, men jeg gjorde i hvert fall ikke det selv…
Herregud 
Å legge seg på ryggen først og så bjeffe etterpå endrer ikke hvem som er “top dog” i denne konflikten.
…hvis noen er i tvil om hva jeg mener: Trump la seg på ryggen for to uker siden og så lenge USA ikke kan gå all in, så er Iran er med kontroll over Hormuz “top dog”
Tillegg:
Iran’s Tasnim and IRNA news agencies have just shared a statement from the IRGC media office.
The IRGC said its Navy targeted locations in the region where US forces are deployed, without specifying where or providing additional details.
It condemned the US strikes on Iran, saying Washington, “as always, violated its commitments and launched an air strike” on the Iranian coast.
“According to Article 5 of the Memorandum of Understanding, Islamabad has arrangements for controlling traffic in the Strait of Hormuz with the Islamic Republic of Iran,” the IRGC said
“However, the US, by inciting various parties, sought to violate this commitment, which was met with the necessary response,” the statement continued. “If the aggression is repeated, our response will be more extensive.”
Hvorfor fortsetter dem å angripe hverandre? Hva er greia
Folk med makt er uenige om ting.
NBC SAYS PENTAGON DELAYED ANNOUNCING IRAN STRIKES UNTIL AFTER MARKETS CLOSED
NBC reported that the Pentagon delayed publicly announcing U.S. strikes on Iran until after financial markets had closed.
According to the report, the timing was intended to reduce the immediate impact on financial markets, including oil prices.
The report has fueled political debate, but there has been no official confirmation that the delay was intended to manipulate oil prices or markets.
Det virker stadig mer åpenbart at USA og Israel ikke har til intensjon å etterleve avtalen de har inngått. Den gir Iran alt for mye makt, og den er kun inngått midlertidig for å la Iran slippe ut mest mulig olje så lenge det går, mens US fortsetter å angripe våpenlagre og utskytningsbaser i Iran for å komme stadig nærmere at man kan åpne Hormuz-stredet med militærmakt.
Israel sine styrker trekker seg ikke tilbake, men står på pause og venter på å rykke lenger inn i Libanon, mens flere Europeiske land er på vei til å delta med militære styrker for å holde Hormuz åpent selv om Iran ikke vil.
Skal man gjette på at fredsavtalen skrinlegges på 4th of july, og avløses av operation Independence day?
Vil si dette tjener Iran mer enn USA hvis det blir et kort opphold. De får inn nødvendige penger og forsyninger. De kan la oljen flyte litt, så evt legge press på USA nærmere mellomvalget.
At Iran angrep et sivilt fartøy vil jeg si er en legitim grunn til å gå etter iransk angrepene.
Spørsmålet nå er hva som skjer videre. For alt jeg vet, så var det en celle i det iranske forsvaret som tok beslutningen her.
Noe sier meg at midt-østen ikke blir et fredelig hjørne av kloden de neste par tusen år heller 
Det der er en fantasi som Hegseth sine generaler har skjønt er komplett urealistisk hele tiden. Og som vel nettopp Trump og Hegseth også har innsett etterhvert. Hormuz vil aldri bli trygt for sivile skip så lenge Iran sin ledelse ikke ønsker at det skal være trygt for sivile skip.
Jeg vet ikke hvor mange krigsskip som trengs i stredet for å blokkere drone- og rakettangrep fra Iran mot sivile skip, eller om det i det hele tatt er mulig.
Men Frankrike, Storbritannia, og Tyskland (?) sender skip så det må jo være for at de tror det har noe for seg. Så får man se hvordan det fungerer når/dersom fredsavtalen ryker på et tidspunkt.
Skal man sikre stredet, så må man okkupere Iran sitt landområde langs stredet.
Ja. Som er helt urealistisk/uholdbart så lenge det sitter prester i Teheran og styrer resten av landet.