Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

https://x.com/Osint613/status/2027867079181811880?s=20
https://x.com/visegrad24/status/2027866955324014614?s=20

Ahhhh, my bad. Leste ikke godt nok hva du skrev.

“Several social media users posted videos to claim that Dubai’s famous Jumeirah Burj Al Arab was on fire after being struck by an Iranian UAV drone. However, authorities are yet to issue a statement, confirming the news. This comes as the Dubai International Airport sustained damage on Saturday, with four injuries reported at the scene.”

Noen videoer her

Har vært inne der et par ganger. Rart det brenner med tanke på hvor mye gull dekor der er :sweat_smile:

Edit: Usikker på om det stemmer eller ei faktisk. Finner ikke noe mer nytt om det. Ikke godt å vite idag med AI hvor en 12 åring greier lage en slik video på 10 sekund…

Det gjenstår jo å se, men det fremstår for meg som de fleste er veldig takknemlige for intervensjonen fra USA/Israel og det uttrykkes et håp om samarbeid og handel med USA og Israel (og resten av verden for den del), en allianse med de to førstnevnte og å fremover bruke ressursene på landet og folket. (Dette er selvsagt bare fagre ord foreløpig)
Det vil jo dog hjelpe og være en god start når man fjerner/letter de sanksjoner som det iranske regimet fikk.

Om vi skal ta det historiske, så går vel historien også tilbake til Cyrus the Great som frigjorde jødene fra babylonsk fangenskap. og nå kan man kanskje si at Israel er i ferd med å gjengjelde den tjenesten ved å frigjøre det iranske folk fra det islamske terroristveldet(?)

image
image

Hvem blir det i Mars ?

Dubai Media Office:

The competent authorities in Dubai announced that a drone had been intercepted, and its shrapnel caused a limited fire on the exterior facade of the Burj Al Arab Hotel, and civil defense teams were able to control the incident without any injuries occurring.

3 Likes

På meg blir dette vel naivt og overflatisk.

“De fleste”

“Samlet/enig på tvers av tilhørighet”

Du skjønner at det er komplett umulig å danne seg et realistisk bilde av hva de ulike fraksjonene faktisk mener i et såpass lukket land som i tillegg består av 90 millioner mennesker spredt over enorme landområder? Og dessuten; å stå tilsynelatende samlet mens man har en felles fiende er én ting. Hva som skjer i det maktvakuumet oppstår i etterkant av at fienden (regimet) kollapser er noe helt helt annet.

8 Likes

Vill jubling og feiring i gatene i Iran nå. Veldig spesiell situasjon når det samtidig fyres av raketter og droner all over the place.

Blir spennende å se hvor lenge team IRGC gidder å holde på før de innser at de kanskje er på den tapende siden

6 Likes

Hadde jo vært digg om det ble Putin da…

7 Likes

Dette er jeg enig i og ingen tvil om at det er mange faktorer og unknowns som jeg ikke har kontroll på. – derfor er jeg heller ikke bombastisk. Det blir ikke en “rett fram”-historie og man ser nok en del interesser som vil ønske å yte innflytelse og muligens mye makt/vold blir værende i regionen i nær fremtid. MEK er vel igrunnen de jeg frykter mest skal prøve å fylle dette maktvolumet og bringe mer vold med seg per nå…, men her har jeg ikke store forutsetningene for å spå noe som helst.
Og mulig jeg er naiv, men av det jeg har sett og hørt (og sikkert farget av håp/kilder jeg følger) beholder jeg dette håpet om at veien leder mot et midlertidig styre med Pahlavi som leder videre til et demokratisk valgt styre med tiden inntil videre.

Uansett når utgangspunktet var et styre som plaffet ned og drept 50-100 K i løpet av få dager, så er det ikke vanskelig å håpe på at alternativet som dukker opp ikke blir like ille.

Vi får bare følge dette, så får fremtiden vise hva som blir endelig utfall.

Rapportert at de har begynt å plaffe ned folk i gatene igjen nå i Mashhad og Isfahan… :cry: :cry:

2 Likes

Khamenei sin siste tale før han døde. Veldig fint for verden at han er borte, men foreløpig vil hans arvtaker etter all sannsynlighet jobbe med enda større målrettethet for å få masseødeleggelsesvåpen:

“We must have deterrent weapons; if a country does not have deterrent weapons, it will be crushed under the feet of its enemies,” he said.

“Deterrent weapons are one of the necessities of our nation. The Americans are interfering in this matter without any reason: ‘You may have such and such missiles, you may have such range and not more’, what does it have to do with you? It concerns the Iranian nation.”

“It seems to them that, and the U.S. president keeps saying this, the U.S. army is the strongest army in the world; the strongest army in the world may sometimes get slapped so hard that it cannot stand up straight.”

https://www.reuters.com/world/iran-crisis-live-explosions-tehran-israel-announces-strike-2026-02-28/

3 Likes

Pennal er den lille tasken (gjerne av lær eller tøy) man har penner og blyanter i som elev på skolen. I gamledager var denne laget av tre (som alt mulig annet) og så ca. slik ut:

d15e780223f201f8a364ce203800e0cfb3

15 Likes

Ukraina har kommet med en kort kommentar til at Khameini er død:

20 Likes

Subtilt hint :joy:

2 Likes

IRGC har et de-eskaleringsproblem, hvor å gi seg stort sett innebærer en skjebne av typen “bli hengt opp ned utenfor en halvferdig bensinstasjon og få liket lemlestet”, og jeg er ikke sikker på at mannen i gata i Iran nødvendigvis vil gjøre det i den rekkefølgen. Det er ikke Stasi eller Securitate som skal avvikles her, hvor overgriperne bare kan forsvinne inni skyggene.

Jeg tipper den iranske maktapparatet vil forsøke å klamre seg til makta, men kanskje prøver å lage en eller annen deal hvor Trump og Bibi får noe de kan selge hjemme som en seier, men den iranske befolkningen blir short changed (igjen).

Miguel_Díaz-Canel_2025

Neste mål i Operation Constant Distraction er et land som er oppkalt etter en avlang rød sjokolade fra Nidar.

11 Likes

Enig. Det vil nok stå kø rundt kvartalet for å henge de opp en etter en.
Tror det vil bli meget ufint uansett outcome her. “Ryddejobben” ene eller andre veien blir blodbad.

4 Likes

Trump har drept lederen og bombet rakettfabrikkene - det er godt nok for MAGA. En dag eller to med bombing til, og så drar de hjem - det er hva jeg tror nå.

Og i Iran fortsetter revolusjonsgarden å skyte alle som prøver seg :disappointed_relieved:

Om det ikke blir regimeendring kan de skylde seg selv for ikke å ha grepet muligheten han ga dem kommer det til å bli spunnet som

7 Likes

Israel er veldig klar på at de er in it for the long run, og de skal ikke gi seg før styret ligger i ruiner og at folket kan ta makten selv.
Akkurat der fremstår Israel meget troverdig. Hva USA kommer til å gjøre er vel mer usikkert.

Israel har vel strengt tatt ikke annet valg enn å fullføre nå. Om ikke vil jo det bli daglig bombing mot de i åresvis fremover.

7 Likes

Tror dessverre du har rett.

Frem til nå har nabolandene foretrukket et svekket prestestyre over kaoset som manglende styre / anarki vil resultere i.

Kan ikke se hvordan det skal ha forandret seg fra i forgårs til i dag.

@aribjo Israel, USA, og de arabiske nabolandene har sprikende mål her.

Israel vil obv. fjerne det de anser som en eksistensiell trussel og er happy med å jobbe mot det målet. Det er òg andre mål for Bibi personlig her, men de er forbi denne trådens tema.

De arabiske nabolandene vil heller ha et “fungerende” møkkaland som nabo (spesielt nå som det er mye mer svekket enn det var før 7. oktober) enn anarki / totalt maktvakuum i Iran, med alt det vil innebære.

USA? Hvem vet. My bet er at DJT snart kan legge en “bedre” deal enn Obama-Care for Nukes på bordet. Det er en win for DJT + at han igjen har fått vise hva det amerikanske militæret kan få til. Og så er det vanskelig å vite hva utfallet videre blir. Ingen som skriver dette ennå, men kan godt være hevnen her (fra iransk side) blir spektakulær (ev. et forsøk på spektakulær) terror på amerikansk jord. Og så kan man jo diskutere om det er en win eller ikke for DJT, avhengig av hvilke hensikter og motiver man tilskriver ham… men igjen, det er forbi trådens tema.

7 Likes

Jeg tror det blir så mye uro i hele regionen at det blir umulig for Trump å dra hjem.
Ser for meg at Iran er like «guds-tro» som Afghanistan og at trykk-kokeren blir vanskelig å roe ned igjen. Det kan i verste fall bli ti-tusenvis av selvmordsbombere som ønsker å bli martyrer.
Vel, det var worst-case. Får håpe og tro at det blir noe i mellom.

Hva tror dere om børsen (OSE) i morgen?

• Olje opp = OSE opp
  • Økt usikkerhet = nedgang
  • Liten endring (flatt)

0 stemmegivere