Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Positivt for oljeaksjer ja. Aramco, ala norske Equinor, opp drøy 4% i dag. I USA endte Equinor på fredag på 321,7 mot 216,7 på Oslo børs. Flytt gjerne innleggene over til oljetråden.

2 Likes
4 Likes

Ja, nå har jeg sett gjennom den “omstridte videoen” med det misvisende forsidebildet med engelsk lydspor og kan ikke se at det at det er så mye kontroversielt som vises og sies der utenom at forsidebildet da er misvisende.
Hva er det egentlig som er løgn og tull i selve videoen? Det virker for meg som det gås gjennom hvordan motstanderne av Khomeini/Khamenei-regimet i Iran har blitt henrettet/myrdet, torturert og blitt gitt en sakte og smertefull død (gjerne foran folkemasser til avskrekkelse for andre) for å være i opposisjon.
Spør oppriktig – Jeg har ikke detaljkunnskap om alt som er skjedd i Iran opp gjennom historien så om det er noe som ikke er riktig her så gjerne opplys meg(?)

2 Likes

Problemet mitt er at hvis en youtube-kanal bruker misvisende info i noe enkelt som en forside/start på videoen, hvordan kan du stole en dritt på resten av materialet? Har fulgt div på twitter/x/bsky og de verste kildene er de som poster 90% sannhet og 10% shit. De kildene dropper jeg, for hva slags verdi gir de egentlig? All informasjonen de kommer med er suspekt og må egentlig sjekkes opp mot andre kilder.

8 Likes

Savner litt info på åssen det går i krigen. Samme med Ukraina. Åssen er situasjonen egentlig?

Tak :+1:
Kan ikke være mere enig👍

Dansken

1 Like

Ja, kilder som bevisst blander fakta og bløff, er noe av det vanskeligste å forholde seg til.

1 Like

Uhm, dette redder jo russisk økonomi. USA lar dem selge utsendt olje til India og prisen på svartemarkedet går i været den også. Er ikke nødvendigvis dårlig for Putin dette, selv om Iran var en partner på leveranser av droner osv. så kan andre fylle den rollen om Putin har penger. Det får han nå.

3 Likes

Bortfallet av Iran som partner er forhåpentlig varig, i motsetning til disse høye oljepriser.

1 Like

Hvis dette stemmer er det en total skandale. 175 mennesker drept ved en barneskole og alt peker mot et amerikansk Tomahawk missil. Da er det ikke snakk om våpentype eller presisjon lenger. Da er målet rett og slett identifisert feil.
Et planlagt militært angrep som ender med å treffe en skole full av unger er politisk gift for Dozy Don. Det ødelegger hele fortellingen om kirurgiske angrep mot militære mål. Iran får propagandaen servert gratis og presset internasjonalt kommer til å øke kraftig.
Det kan også få direkte militære konsekvenser. Iranske hardlinere får et enormt press på seg til å svare hardere. Angrep mot amerikanske baser i regionen, tankskip i Persiabukta eller israelske mål blir plutselig mye mer sannsynlig og da øker risikoen for en bredere regional konflikt.
Diplomatisk kan dette også slå tilbake på USA. Europeiske land som i utgangspunktet støtter operasjonen kan bli tvunget til å kritisere eller distansere seg hvis sivile tap i den størrelsen bekreftes. Da begynner den internasjonale støtten å sprekke. For Dozy personlig er dette også farlig politisk. Hvis historien setter seg som “angrepet som drepte 175 barn” kommer det til å bli brukt mot ham konstant. Da blir det mye vanskeligere å selge operasjonen som kontrollert og vellykket. Økonomisk kan dette også få effekt. Hvis Iran eller deres allierte eskalerer i Persiabukta kan oljeprisen skyte videre opp fra nå $110. Da slår konflikten rett inn i verdensøkonomien hardere enn på lang lang tid. Så hvis dette faktisk bekreftes er ikke problemet bare selve angrepet. Problemet er ringvirkningene. Militært, politisk og økonomisk. Da kan én feilidentifisering av et mål plutselig dra hele konflikten inn i et langt farligere spor.

7 Likes

Angrepet var etter all sannsynlighet basert på utdatert intel ja:

“According to locals, the Shajareh Tayyebeh school in Minab was a former military facility converted into an all-girls elementary school. At the time of the airstrikes, the school was located close to[b] the Sayyid al-Shuhada military complex which includes the headquarters of the Asif Brigade of the Islamic Revolutionary Guard Corps (IRGC) Navy. According to satellite imagery, the building in which the school was housed was initially walled within the IRGC compound in 2013 but was then walled off by September 2016. Al Jazeera stated that the school that “had been separated from the military complex and had become a clearly defined civilian institution for more than 10 years”.”

Man har vel liten grunn til å tro noe annet enn at Israel og USA forsøker å begrense sivile lidelser, men med de omfattende angrepene er det vel uungåelig. Iran melder selv at over 1300 sivile er drept og 6000 såret av amerikanske og israelske angrep den siste uken, og det er neppe en grov overdrivelse. En barneskole full av små jenter er selvfølgelig ekstremt uheldig for USA sitt omdømme i Iran, men jeg er ikke så overbevist om at denne hendelsen som skjedde i den aller første angrepsbølgen kommer til å være like definerende videre som du skisserer. Bortsett fra noen ytterst få (også i denne tråden!) som mente at dette angrepet var staget av Iran selv, så plasserte alle skylden på USA og fordømte angrepet for en uke siden. Mitt inntrykk er at pressen er litt ferdig med saken. Og det kommer til å bli mer enn nok annet fremover…

4 Likes

Spørsmålet mitt er hva slags exit det blir? Iran kommer aldri til å gi seg eller la USA få en finger med i spillet når det kommer til valg av leder. Det må i så fall skje fordi det nåværende regimet blir veltet, men det er vel få tegn på at det kommer til å skje.

Iran har IRGC som er styrt direkte av regimet og Artesh som er mer likt det normale militæret. Den eneste måten jeg kan se for meg at det blir et regimeskifte er hvis Artesh beskytter sivile som protesterer mot IRGC. Noe det er null tegn på. Noen rykter, men ikke mer enn det.

9 Likes

Altså, som jeg ser det, så kommer det til å komme veldig lite konkret ut av denne krigen, men etter å ha fulgt Ukraina-krigen i 4 år, så er jeg blitt en pessimist.

Når Trump og Hegseth nå har investert så voldsomt med prestisje i å få til noe mer, så har vel vinduet lukket seg for en exit uten ja. At man skal få til det kun fra luften er usannsynlig, men det virker jo ikke som man har en annen plan enn nettopp det. Kanskje angrer Trump allerede på at han ikke sendte alle hjem igjen i midten av forrige uke.

3 Likes

Meh, Trump sa at han kontrollerer Venezuela, mens for alle andre ser det jaggu ut som regime sitter fint der, bare med en annen fra regime på toppen. Han har null problemer med å bare hoppe videre til neste sak. Mellomvalget ser samme hva ut til å bli rimelig elendig.

1 Like

Et eller annet må det spinnes til nå tror jeg. Men det holder sikkert med et par sylindre anriket uran som det flinke militæret hans kan klare å gå inn og hente - selvfølgelig uten at det trenger å gjøre noen reell forskjell for Irans evne til å lage atomvåpen.

Kanskje han til og med kan lage en deal gjennom en bakkanal med den nye lederen om å få nettopp det til? Win-win for dem begge.

4 Likes

Om Trump ikke lykkes med noe spesielt så skryter han bare på seg å ha bombet de tilbake til steinalderen, at trusselen er fjernet/utslettet og skylder på det Iranske befolkningen for at de ikke grep sjansen.
Så får vi se hvor han i så fall retter fokuset. Noe må han jo ha for å holde fokuset borte fra Epstein filene.

4 Likes

Så hurtig nyhetsbildet endrer seg i kombinasjon med at folk flest husker maks 2 uker tilbake frykter jeg at Trump kan gjøre det godt der også. Bare gjøre noe bra (for USA) den siste mnd før valget, så er han såpass god til “if you can’t convince them, confuse them” at han drar det i land :frowning:

2 Likes

Problemet til Trump er at han ikke er populær pga innenrikspolitikken sin. Ikke pga hva han gjør utenriks. Der glemmer ikke folk like lett, for det kjenner de på lommeboken og i sin egen trygghet.

1 Like